Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Normaali aihe töissä vai eläkkeellä? (Luettu 68 891 kertaa)
mustikka
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

töissä vai eläkkeellä?
30.01.2006 klo 18:28:26
Tulosta viesti  
Mikä teidän muiden nivelklubilaisten tilanne on - oletteko työelämässä vai eläkkeellä? Jos olette eläkkeellä, millaisessa tilanteessa eläkkeelle pääsitte ja oliko mahdollisen työkyvyttömyyseläkkeen saaminen helppoa vai vaikeaa?

Minulla on aina ollut sellainen käsitys, että työkyvyttömyyseläkkeelle pääseminen on todella vaikeaa. Suunnilleen "pää kainalossa" saa eläkkeelle pääsyä vaatia eikä sittenkään onnistu.

Nyt miehelläni on kuitenkin ihan päinvastainen tilanne. Eli mies haluaisi työelämässä vielä olla, mutta eläkkeelle ollaan laittamassa vain polven tähystysten jälkeen  Järkyttynyt (koko tilanteesta enemmän juttua tässä ketjussa).

Kaikenlaiset kokemukset eläkeasioista ja työelämässä jatkamisesta ovat tervetulleita  Hymiö.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tuppurainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: töissä vai eläkkeellä?
Vastaus #1 - 30.01.2006 klo 19:51:32
Tulosta viesti  
            Hei, Mustikka!

Itse pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle 54- vuotiaana erilaisten nivelkulumien takia. Minulla oli spinaalistenoosi ( selkäytimen ahtautuma ) kaula- ja selkärangassa. Olin tehnyt raskasta työtä lapsesta asti.

Itse en olisi osannut hakeutua eläkkeelle. Kiitos kuuluu omalle fysiatrille, joka pakotti minut sairaslomalle.

Viimeiset työvuorot tein selkä puudutettuna. Olin liian kauan sisukkaasti työssä.

Nyt olen ollut onnellisesti eläkkeellä pian 3 vuotta sairaanhoitajan työstäni sisätautien vuodeosastolla.
Ensin haettiin osa-aikaeläkettä ja kun en voinut sitä tehdä, haettiin täyttä työkyvyttömyyseläkettä.Päätös tuli kolmen viikon kuluttua hakemisesta.

Elämässä on vielä paljon eläkkeelläkin. Voi harrastaa, matkustaa ja tehdä mitä itse haluaa. Kolmivuorotyö esti
harrastukset ja monet muut perheen yhteiset asiat.

Hyvää talven jatkoa toivottelee: Tupu Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

mustikka
Poissa

Vastaus #2 - 31.01.2006 klo 11:41:32
Tulosta viesti  
Lainaus:
 haettiin täyttä työkyvyttömyyseläkettä.Päätös tuli kolmen viikon kuluttua hakemisesta.

Onpa kiva kuulla, että päätös ainakin sinun kohdallasi tuli noin nopeasti!  Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

ellerukka
Poissa

eteenpäin! sano mummo
lumessa!

Sijainti: Lappi
Vastaus #3 - 31.01.2006 klo 19:05:40
Tulosta viesti  
Olen ollut työkyvytön marraskuusta 2001 lähtien, työuupumisen,ja monien nivelsairauksieni takia.Työkyvyttömyyseläkehakemus laitettiin 2002 vuoden alussa jonka Tapiola hylkäsi.Olin vaikeassa tilanteessa enkä osannut enkä huomannut edes tehdä valitusta.Uusi hakemus laitettiin 2003 vuoden alkupuolella, siitä on tullut vain hylkäämisiä vaikka 9 erikoislääkäri on arvioinut minut täysin työkyvyttömäksi.Nyt hakemus on edennyt monine valituksineen Vakuutusoikeuteen lokakuussa 2004 ja siellä se on edelleen odottamassa täytääntöönpanoa. Kun soitin sinne viimeksi 3 viikkoa sitten, sanottiin että on edennyt jo esittelijälle mutta vielä voi mennä lopulliseen päätökseen kuukausia????? Voin sanoa että vaikeaa on ja hermot on kireällä ainaisten valitusten temisien kanssa ja kalliiksi, kun aina on haettava erikoislääkärin B-todistus.Jos olin masentunut töissäollessani niin tämä valitus rumba on vienyt minut ajoittain HULLUUDEN partaalle ja nivelkivut ovat vain lisääntyneet ja tilanne monin verroin huonontunut.Nivelrikkoa on paljon enemmän eripaikoissa ja pahin on jalkapöydässä johon nyt odotan korjausleikkaukseen pääsyä!!! ja sekin ajoittuu kai kesään tai syksyyn tai kenties vuosien päähän!!!Olen menettänyt uskoni melkein kaikkeen ja aina ja kaikessa vaan joudun ODOTTAMAAN.
Työmarkkinatuella en voi lähteä yksityiseen sairaalaan,joten odotan sitäkin.
Tämä tilanne on kestämätön,enkä ymmärrä Vakuutus yhtiöiden lääkäreiden arviota,jos 9 erikoislääkäriä on minunkin tapauksessani arvionut minut täysin työkyvyttömäksi,niin vakuutus kumoaa sen.Jos nämä erikoislääk.ovat arvionsa antaneet lääkärinvalaansa vedoten,niin olisiko heiltä nyt otettava lääk.oikeudet pois,kun heidän sanansa eivät olekaan minkään arvoisia.
Elikä tosi vaikeaa pitkäpiimäistä ja täysin ihmisarvoa alentavaa touhua....ENKÄ VOI MUUTA KUIN JATKAA ODOTUSTA!!

Päivä kerrallaan, jokaiselle päivälle riittää oma huoli.
Sivun alkuun

IP kirjattu

Hannele
Ex-jäsen

Vastaus #4 - 31.01.2006 klo 20:27:14
Tulosta viesti  
Otan osaa niin Mustikan ja hänen puolisonsa tilanteeseen.
En ollenkaan ymmärrä, miksi Mustikan miestä ei leikata. Miltä paikkakunnalta olette?

Ellerukan tilanteen ymmärrän. Epätietoisuudessa on tosi ahdistavaa elää.Energia pitäisi voida käyttää itsensä parantelemiseen ja joka päiväiseen selviämiseen elämästä sairaana eikä byrokratian kanssa tappeluun.Sehän on selvä asia, että Ellerukka lopulta päätyy eläkkeelle. En ymmärrä tämmöistä pitkitystaistelua.
Ikävä kyllä monet tämän joutuvat kokemaan.Silloin fyysisten vaivojen lisäksi iskevät myös henkiset vaivat ja ihan syystä.Monet sitten lopulta pääsevätkin eläkkeelle vakavan masennuksen vuoksi
Yhteiskunnalta on palanut paljon rahaa ja sairas on kärsinyt enemmän.
Masennus pahentaa kipuja.Iloinen mieli ja muut asiat kuin sairaus saavat ihmisen tuntemaan kipunsa ja sairautensa vähäisemmäksi.
Ellerukkaa kehottaisin kokeilemaan Arthryliä. Noin 3 kuukautta käytettyäsi voit sanoa onko siitä ollut kohdallasi hyötyä. Osalle on hyvät tulokset. Liian pitkälle edenneeseen nivelrikkoon se ei enää auta.

Mikäli haluat keskustella, soita minulle soittoaikana eli torstaisin klo 18-20 puh 045 1318802. Vastaan silloin yhdistyksen terveydenhuollon neuvontanumeroon.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hannele
Ex-jäsen

Vastaus #5 - 31.01.2006 klo 21:01:50
Tulosta viesti  
Haluaisin  vielä lisätä edelliseen viestiini, että tarkoitin Arthrylillä  ( annospussi 1500mg) vain  jotakin glucosamiinivalmistetta. Muita ovat esim Glucadol, G-Lenk jne.Viimeksi mainitsemani ovat tablettimuotoisia: 400mg vaikuttavaa ainetta /tabletti ja päiväannos 3 tablettia, josta saa siis 1200mg eli vähemmän vaikuttavaa ainetta kuin Arthrylissä.Toisaalta tällä annoksella Glucadol on 23% halvempaa kuin Artryl.Kummallakin on käyttäjänsä.Toisella auttaa toinen ja toisella toinen.

Mikäli olette Helsingissä 7.2 tulkaa kuuntelemaan Kampin palvelukeskukseen klo 18-20 ,kun kerron miten nivelrikkoa voi hoitaa itse.

Sivun alkuun

IP kirjattu

mustikka
Poissa

Vastaus #6 - 02.02.2006 klo 13:31:40
Tulosta viesti  
Lainaus:
En ollenkaan ymmärrä, miksi Mustikan miestä ei leikata. Miltä paikkakunnalta olette?

Hämeenlinnassa olemme asuneet kohta kolme vuotta. Muutettiin tänne miehen työn perässä (silloin kolmisen vuotta sitten ei ollut vielä mitään nivelvaivoja Hymiö). Helpottavinta olisi jos työ-/eläkeasiat selviäisivät, tuli leikkauksia nyt tai myöhemmin.

Sympatiahalauksia  Pusu Ellerukalle! Voin vain kuvitella miten rankkaa on jatkuvasti väsätä valituksia ja odottaa. Älytöntä etteivät voi eläkettä myöntää  Vihainen. Minusta työttömyyskorvaus on ihan kummallinen ratkaisu työkyvyttömälle (sitä miehenikin nyt saa), vaikka toisaalta hyvä että edes sen muodossa tulee rahaa. Vaikkei meillä täällä vielä eläkeasioista taistella niin muuten on rahahuolia ja ne jos mitkä "syövät" miestä/naista  Kieli!

Sivun alkuun

IP kirjattu

ellerukka
Poissa

eteenpäin! sano mummo
lumessa!

Vastaus #7 - 02.02.2006 klo 16:42:20
Tulosta viesti  
Kiitos Hannele vastatauksestasi.
Olen aloittanut Glucadolilla 3 tabua päivässä lääkityksen viikko siiten.Tuloksia ei vielä näin vähällä ajalla näe,mutta muuten tuntuu sopivan minulle hyvin.Katsotaan sitten jatkossa onko apua?
Siitä eläkkeelle pääsystä vielä, että minun kohdallani se on ollut kivinen ja pitkä tie.
Psyyke on ollut kovilla ja ihmisarvoni on monesti ollut nollilla, on ollut turhautumista ja pelkotilojakin, miten ylipäätään selviydyn taloudellisestikaan. On myös ollut häpeän tunteita kun en ole työhön enää pystynytkään. Olen hakenut apua monesta kohteesta ja kyllä jonkinverran saanutkin.Unettomuus on ollut myös vaikea ja siitä edelleenkin kärsin.
Mutta tämä taistelu työeläkevakuutusta vastaan on myös psyykkisesti tappavaa ja niinturhauttava,en tiedä miten sitten selviydyn eteenpäin jos se nytkin tulee hylättynä vakuutusoikeudesta.
Pahinta tietenkin pelkäänkin,ja olen tottunut olemaan varuillaan jo valmiiksi.Näen vähän kaiken valmiiksi jo negatiivisenä. Se on tietenkin väärä tapa ja pahentaa paranemistani??
Työelämään en enää valitettavasti kykene näiden moninaisten nivelrikkojenkaan takia.
Mutta eteenpäin kuitenkin mennään ja on tosi mukavaa saada täältä nivelklubista asiallista keskustelua ja apua.
Huomaa että ongelmia on muillakin ja että omat ongelmat tuntuu välillä ihan olemattomilta.
Tervehdyttävää... kiitosta vaan kaikille ja keväisten päivien odotuksia.

Sivun alkuun

IP kirjattu

mustikka
Poissa

Vastaus #8 - 14.02.2006 klo 16:55:41
Tulosta viesti  
Nostapa tätäkin ketjua jos vaikka joku vielä innostuisi nivelvaivaisen työ-/eläkeasioista kirjoittelemaan  Silmänisku.

Yksityispuolen ortopedi arvioi eilen Perzan työkyvyn alentuneen pysyvästi 3/5, eli tuo kuulostaisi siltä että eläkkeeseen olisi mahdollisuuksia.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2006 klo 20:56:46 Kirjoittaja mustikka »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

erkus
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #9 - 15.02.2006 klo 11:27:55
Tulosta viesti  
Erkus mies pohjanmaalta.  Sairastan sormien nivelrikkoa sekä kaularanganrappeumaa myös selkääni olen sairastanut noin 36 vuotta.Siirryin 2005 työkyvyttömyyseläkkeelle. Omalääkärin kautta hakeuduin sairaalatutkimuksiin sieltä edelleen kelan kuntoutukseen APILAAN KANGASALAN KUTOUTUMISLAITOKSEEN käden nivelrikkoa sairastavien kursilla.Koko tämän ajan olin sairaslomalla.Kela passitti lisätutkimuksiin HÄRMÄN KUNTOKESKUKSEEN.Tutkimuksissa sain kaikilta puoltavan lausunnon eläkeestä.  Sormeni ovat siinä vaiheessa että etu ja  keskisormet ovat täysin taipumattomat sekä muutkin ovat lähes yhtä jäykät,ainoastaan peukaloni toimii normaalisti.En ole saanut käsiäni nyrkiin enää vuosiin.Lääkeenä olen käyttänyt LODINE tulehduskipulääkettä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

ellerukka
Poissa

eteenpäin! sano mummo
lumessa!

Vastaus #10 - 11.06.2006 klo 19:07:23
Tulosta viesti  
???Sain perjantaina 10.6 Vakuutusoikeudesta päätöksen työkyvyttömyyseläkehakemukseeni joka on ollut haussa vuodesta 2002.
Tyrmistyin täysin kun päätös oli HYLKÄÄVÄ!!!
Vaivat ovat vaan huonontuneet ja nivelet käsissä ja jaloissa nytkin tosi kipeät ja vasen jalkaterä melkein toimimaton joka nyt leikataan 20.6 06
En tiedä mitä nyt pitää tehdä, olen ihan lopussa enkä jaksais enää jaksaa aloittaa alusta.
Mieli on matala ja tunnen itseni nyt täysin tarpeettomaksi ja täysin hylätyksi tässä yhteiskunnassa.
En vaan ymmärrä enkä jaksais enää !!!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Marja-Liisa
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelet norjina!

Sijainti: Turun Seudun Nivelyhdistys ry
Vastaus #11 - 11.06.2006 klo 20:44:10
Tulosta viesti  
Oletkos soittanut  tuolle  puhelinpäivystäjälle SNY??  Joskus nuo hakemiset ovat yhdestä sanasta kiinni..

Et ole ainoa jolla  sama kohtalo...Pakko kait koittaa mennä töihin ja  jos et jaksa  sairaslomalle..
Ihan kummaa , he päättävät jotka eivät sinua tunne.. Vaadi lääkäriä erotetettavaksi jos ei muka osaa  arvioida sinun työkykyäsi kun sentään tuntee tapauksesi ja vaivasi...
MÄTÄÄ on--

Tule mukaan toimintaamme!!Turun seudun nivelyhdistys ry!!Liity jäseneksi, vain 10 € v.2009!! tili 430915-2165406. Rörliga leder och ett glatt humör är målet för vår verksamhet!0505939003
Sivun alkuun
IP kirjattu

ellerukka
Poissa

eteenpäin! sano mummo
lumessa!

Vastaus #12 - 11.06.2006 klo 21:48:17
Tulosta viesti  
Marja-Liisa!
Mikä on päivystäväpuhelin SNY???
Minulla on näiden sairauksieni kanssa kyllä valitettavasti niin etten enää työhön kykene, siksi se Hylkäys tuntuu niin epäoikeudenmukaiselta.
Olen nytkin kelan sairauspäivärahalla ja se on pienin mahdollinen. Ei ole varaa lähteä hakemaan B-todistuksia yksityiseltä lääkäriltä, ja muutenkin olen tietämätön oikeuksistani että mihin suuntaan lähden neuvoa hakemaan.
Mielen tila on nollissa ja ja voimavarat muutenkin vähissä.
Jalan leikkaus 8-päivän kuluttua, onko sairaalasaa mahdollista saada keskustelua ja apua sosiaalihoitajalta?
En osaa enkä oikein jaksakaan ajatella elämää eteenpäin, niin suuri on pettymys nyt juuri tällä hetkellä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

mustikka
Poissa

Vastaus #13 - 12.06.2006 klo 12:59:17
Tulosta viesti  
Lainaus:
Mikä on päivystäväpuhelin SNY???

Suomen nivelyhdistyksen nivelneuvontapuhelimista löytyy tietoa täältä.

Lainaus:
Ei ole varaa lähteä hakemaan B-todistuksia yksityiseltä lääkäriltä, ja muutenkin olen tietämätön oikeuksistani että mihin suuntaan lähden neuvoa hakemaan.
Mielen tila on nollissa ja ja voimavarat muutenkin vähissä.
Jalan leikkaus 8-päivän kuluttua, onko sairaalasaa mahdollista saada keskustelua ja apua sosiaalihoitajalta?

Ilman muuta on mahdollisuus tavata sosiaalityöntekijää sairaalareissulla. Ota asia puheeksi heti tulohaastattelussa, jotta tapaaminen ehtii järjestyä. Hän varmasti osaa neuvoa juuri sen kaltaisissa asioissa, mitä tukia ja palveluja sinulle kuuluu ja kenen avulla edetä tuossa eläkeasiassa  Silmänisku. Minusta kyllä kaikki tarvittavat B-lausunnot yms. pitää saada julkiselta puolelta.

Otahan myös tuo mielesi alavireisyys ja voimavarojesi vähyys rohkeasti puheeksi viimeistään sairaalareissulla. Leikkaus on jo sinällään riski masennuksen kannalta ja taloudellinen epävarmuus todella iso stressitekijä. Olisi varmasti hyvä ainakin selvittää kaiken varalta, mihin voi ottaa yhteyttä jos elämä kotona leikkauksen jälkeen alkaa tuntua toivottomalta ja masennus ottaa vallan.

Jaksamista Sinulle!  Pusu

Sivun alkuun

IP kirjattu

ellerukka
Poissa

eteenpäin! sano mummo
lumessa!

Vastaus #14 - 12.06.2006 klo 17:20:18
Tulosta viesti  
ItkuKiitos mustikka sanoistasi.
Nyt vaan tuntuu vielä tosi pahalta, kun tiedän että kaikki eläke ja kuntoutus asiat pitää aloittaa uudestaan.
niin paljon kuin olen sairausvuosieni(5) aikana kuntoutuksiin hakenut niin kelan kuin vakuutusyhtiönikin kautta ja aina vaan on tullut kielteinen päätös milloin mihinkin syyhyn verrattuna.Lähettänyt julkisen kuin yksityisenkin ´lääkärin lausuntoja ja mikään niistä ei sittenkään ollut tarpeellinen. kaikkiaan 9 lausuntoa joissa minut on työkyvyttömäksi todettu. Olisko nyt sitten otettava näiltä lääkäreiltä oikeudet pois, kun kerran väärinperustein lausuntoja antavat?
Vakuutusoikeuden jälkeen ei voi enää vaatia oikaisua, vaan kaikki on alettava alusta.
No kun ensi tiistaina olen sairaalassa ja leikkauskin tehdään aloitan siitä leikkaavasta lääkäristä niiden uusien lausuntojen anelun,jotenkin kai tässä on eteenpäin mentävä, vaikka kaikki nyt tosi tympeältä tuntuukin.
Kiitos vaan tiedosta, yritän huomenna soittaa sinne Suomen nivelyhdistyksen nivelneuvonta puhelimeenkin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hannele
Ex-jäsen

Vastaus #15 - 13.06.2006 klo 12:52:58
Tulosta viesti  
Otan osaa Ellerukka.

Käyt masentavaa ja turhauttavaa taistelua.
Voisinpa edesauttaa sinun juttuasi.
Nyt annan samat neuvot kuin edellä vastanneet: juttele sairaalan sosiaalityöntekijän kanssa  ja alota lausuntojen pyyntö alusta alkaen nyt leikkaavasta sairaalasta.

Sinua ei varmaan lohduta se, että muillakin on samoja kokemuksia.He ovat jääneet väliinputoajiksi. Ovat liian sairaita työhön, mutta eivät millään pääse byrokratian rattaissa eläkkeelle.

Sivun alkuun

IP kirjattu

ellerukka
Poissa

eteenpäin! sano mummo
lumessa!

Vastaus #16 - 13.06.2006 klo 22:08:09
Tulosta viesti  
Kiitos teille kaikille jotka osaatte ajatella puolestani kun oma polla on täysin tyhjä,turtunut,turhautunut ja tulee tulee tunne että mitä tässä mitään enää yrittää kun kielteistä joka suunnalta vastaan tulee.

Olen kai vähän liian kiltti ja myöntyväinen, enkä osaa omaa hätääni ja sairauttani pontevasti esittää lääkäreillekään?

Sallan esittämä kipupäiväkirjan pitäminen ei ole tullut mieleenikään ja se on varmasti hyvä asia ja aloitan sen tekemisen heti huomisesta alkaen.

Kyllä kai tämäkin nöyryytys ( eläkkeen hylkääminen ) piti elämässä kaksi kertaa kokea, enenkuin saan itselleni selkärankaa ruveta hakemaan ja esittämään omia oikeuksiani.
Kun ei tiedä ja on koko elämän jo lapsuudesta alkaen ollut työn ja leivän perässä ahertamista ja toisten arvostamista ja palvelemistakin myötäilevä, niin on ollut vaikea omaa sairastumistakin hyväksyä, saatikka osata hakea omia oikeusiaan.

No kyllä kai minä opin jotain tästäkin, ja koetan saada jo sairaalassa tietoa ja asiani uudelleen eteenpäin.
Kun ensi tiistaina vasen jalkaterä operoidaan ja luudutuksia laitetaan, niin oikea jalka odottaa jo vuoroaan.       
Elellään niinkuin vain voidaan?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Marja-Liisa
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelet norjina!

Sijainti: Turun Seudun Nivelyhdistys ry
Vastaus #17 - 17.06.2006 klo 06:40:25
Tulosta viesti  
Tietääkö joku sellaisen ihmeen , että olisi päässyt ekalla lääkärinlausunnolla eläkkeelle?? Luulen että he tosi harvinaisia. Kummallista , että sellaiset lääkärit päättämässä jotka eivät ole edes nähneet potilasta  tai osaa ajatella potilaan työpaikkaa.  Päätöksen pitäisi voida tehdä   hoitava lääkäri vaikka yhdessä työpaikkalääkärin kanssa tai joku muu  systeemi ainakin. Ottaakohan eläkelaitos koskaan kuultavaksi henkilökohtaisesti hakijaa , jos pyytää päästä vaikka hylkäävän lääkärin lääkärintarkoitukseen. Jospa heillä joku ihmesauva jolla saavat todella työkykyiseksi..
Työttömyysjonoja jo vähän siivottiin antamalla eläke monille.. Jotain on mätää , kun hakusysteemi ei toimi eläkeasioissa...liian suuret hylkyprosentit... Pitää kait perustaa yhdistys ajamaan teidän eläkettä hakevien edunvalvojaksi...siinä riittäisi jäseniä...

Tule mukaan toimintaamme!!Turun seudun nivelyhdistys ry!!Liity jäseneksi, vain 10 € v.2009!! tili 430915-2165406. Rörliga leder och ett glatt humör är målet för vår verksamhet!0505939003
Sivun alkuun
IP kirjattu

Auriel
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #18 - 18.06.2006 klo 12:16:53
Tulosta viesti  
Ellerukalle erityisesti. Nyt olet samassa kierteessä kuin itse ennen vuotta -90. Itse niin huonossa kunnossa ettei
millään olisi aina uudestaan jaksanut kerätä uudempia
tietoja ja lähettää TAAS uusihakemus, samoin vakuutukseen
kuin eläkelautakunnallekin. Kolme kertaa tuli takaisin
hyljättynä, entisillä papereilla ei kannattanut valittaa,
piti aina olla jotain lisää! Turhauttavaa, loputonta vali-
tusten tekoa.Kyllä siinä tuli monet pillitykset.Minulla
oli hyvä oikeusavustajakin, kunnallinen, sellaiseenhan pi-
täisi olla jokaisella oikeus, ilmaiseen, ellei tulot ylity.
Hän lopussa hoiti vakuutusvalituksetkin. Ei auttanut.
Sanoi vielä että on erittäin vaikeaa enää oikeuden kautta
lähteä asiaa hoitamaan kun alla on 3 liikennevakuutuslau-
takunnan hylkäävää lausuntoa. Näin hän ainakin oppi tunte-
maan tapaukseni myöhempää tarkoitusta varten.
Otin oman tuomarin, olikotivakuutuksessa oikeusturva -vakuutus ja samaa vakuutusyhtiötä vastaan käräjöin.
Ja voitin vakuutusyhtiön 15v kolarin jälkeen. Vakuutus
tosin valitti Hoviin ja hävisi juttuni siellä. Vähän
saivat maistaa omaa lääkettään ( ihmisrääkkäyksestä!)

Ja sama eläkkeen kanssa. Kolme hylkäävää vastausta samoihin
aikoihin ja taas joka kerran uusia papereita. Nyt tämä
kunnallinen oikeusavastaja, joka vakuutuksen kautta tunsi
asiani, puuttui peliin.Olin niin turunut jo kaikesta,
etten itse olisi enää jaksanutkaan enkä osannut koska
valitus meni Korkeimpaan Hallinto-oikeuteen. Sen kautta
eläkeasiatkin vähitellen rupesi selkenemään. Aikaa se vei.
Ja ne pelot, joutuuko takaisin töihin vaikkei kumminkaan
jaksa. Se ei ainakaan kipuja vähentänyt ja sitä pohjattomalta tuntuvaa toivottomuutta. Tunsin olevani vali-
tusten mestari.Kuusi arkkia itsekkin sepustin mitä on elää
ja olla töissä vaivansa kanssa ja siitä, koska aika oli niin
pitkä, 14v ensimmäisestä ja 21v toisesta kolarista, miten kaikki oli sillä aikaa muuttunut. Oman sairaalan sosiaali-
hoitaja ( ei henkilökunnalla sellaista ollutkaan) en saanut
apua.Hyvä oikeusavusaja, kaikkihan eivät ole hyviä ja oma
selostu tietysti perusteellinen erikoislääkärin lausunto
ja lisäksi pomoni ja sen osastonlääkärin lausunto, jossa
työskentelin loppujen lopuksi riitti . Kyllä se oli sellaista tahtojen taistelua, jossa viimeiseen saakka
yritettiin katsoa että jos oikein painostetaan ja heitetään
johonkin väliinputoajien kuoppaan, niin pakkohan sen on jotain työtä ottaa.Kiitos Korkeimman Hallinto-oikeuden joka
lopulta pelasti minut tästä kierteestä.

Pitkä juttu,mutta kyllä nämä vakuutus- ja eläketaistelut
usein sellaisiksi venyvät...uuvuttavikksi ja monasti
jopa ihmisarvoa alentaviksi kommenteiksi heidän puoleltaan.

Ellerukalle toivoa ja uskallusta käyttää kaikkia mahdollisia
kanavia avuksi taisteluissasi!
Auriel

Sivun alkuun

IP kirjattu

ellerukka
Poissa

eteenpäin! sano mummo
lumessa!

Vastaus #19 - 18.06.2006 klo 19:58:50
Tulosta viesti  
Kiitos Auriel ja muut kannustajat!
Nyt tässä eläkepäätöstäni muutaman päivän järkevämmin pohdittuani olen päättänyt vaan vahvasti 3:n kerran (2 kielteistä)aloittaa koko ruljanssin alusta kun sairaalasta juhannukseksi kotiudun.
Kävin myös oikeusajustajan kanssa juttelemassa ja papereitani näyttämässä ja nyt leikkauksen jälkeen aloitan homman vaan uudestaan, vaikka se p.....ta tuntuukin.
Olen kyllä aina monta arkkia omiakin selostuksia tehnyt ja erikoislääkäreiden lausuntoja hakenut ja myös työterveyslääkärini on 2 lausuntoa aiemmin antanut.
Nyt sairasvuosieni aikana on työnantaja irtisanonut minun työsopimukseni jossa olin 21 vuotta, joten en enää työterveyslääkärin todistusta kai enää hae, vaan keskityn leikkaavaan lääkäriin ja terveyskeskus lääkäreiden todistuksiin.
Auriel,pitkä ja kivinen on sinunkin tiesi eläkkeelle pääsyyn ollut joten tiedän miten turhauttavalta se sinusta on tuntunut, siinä on psyyke kovilla ja ihmisarvo nollilla.
No, eipä tässä muuta kuin jatkan, vaikka päätöksen jälkeen hetkeksi hajosin mureniin, josta nyt keräilen taas itseni kokoon ja lähden uuteen taistoon.
Huomenna teen kotona viimeiset siivoukset ja valmistelut ja tiistaina 20.6 lähden luudutus leikkaukseen ja toivottavasti juhannukseksi kotiudun.
Toivotan kaikille klupilaisille hauskaa ja rentouttavaa JUHANNUSTA ja nauttikaa kesästä, valoisuudesta  ja elämisen ilosta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

ritva
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Turku
Vastaus #20 - 18.06.2006 klo 20:47:35
Tulosta viesti  
Tuohon Ellerukan tapaukseen, mikä kokemus ei minullekaan ole vieras, haluaisin lisätä yhden asia, joka mulle tuli avuksi 3.yrittämälläni.
Kun lähetin uuden hakemuksen, vetosimme tilanteen aiheuttamaan henkiseen uupumiseen ja seurasin päivä päivältä, missä ja miten nopeasti ja kenen henkilön käsittelyyn paperit kulkeutuvat. Ja sain kuulla, että nimenomaan asian esittelijä pitää saada selville, sillä hänellä on ratkaiseva vaikutus asiaan.
Otin selvää, milloin asia tulee käsittelyyn ja vaadin saada puhua puhelimessa esittelijän kanssa. Jo puhelinkeskustelussa tämä lupaili myöteistä päätöstä (!) ja sellainen sieltä tulikin.
Yksi tosi "mainio" keino asian käsittelyn pitkittämiseksi paljastui siinä samalla. Etenkin kesällä paperisi siirretään sopivasti lomalla olevan ja siitä juuri sille lähtevän pöydälle! Eihän homma siitä etene.
Otapa, Ellerukka, napakka ote, seuraa tiukasti asiasi käsittelytapaa ja vaadi ja vauhdita.
Kevennykseksi: Kun aikoinani taistelin jaksamiseni äärirajoilla työn ja eläkehakemusteni ja sairaslomieni keskellä, ehdotti positiivari-mieheni seuraavaa:
Kulje joka aamu töissä etsien ja hyllyjä ja papereita penkoen! Hae ja hae! Kun kysyvät, mitä sinä haet, niin pudista vain päätäsi. Järjestävät sut pian lääkäriin ja saat tietyn paperin. Silloin hihkaiset:"No, vihdoinkin! Siinähän se etsimäni onkin!"

Joka tapauksessa mahdollisimman mukavaa mittumaaria kaikille klubilaisille!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Titu
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #21 - 29.06.2006 klo 22:49:20
Tulosta viesti  
Hei!

Lueskelin näitä ongelmia työkyvyttömyyseläkkelle pääsystä ja joku taisi kysäistäkin, että onko kukaan päässyt ensimmäisellä yrittämällä. Minä olen yksi heistä. Eläkepaperit lähtivät vakuutusyhtiölle helmikuussa ja toukokuun puolessavälissä sain myöntävän päätöksen. Kirje odotti kotona, kun tuli reumalääkäriltä. Arvatkaa jännittikö avata sitä. Olin asennoitunut hylkäävään päätökseen, joten ilo olikin melkoinen myöntävästä päätöksestä.

Minäkin jouduin ilmoittautumaan työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi ja siellä virkailija sanoi, että lääkärintodistukseni eläkehakemusta varten on tosi hyvin laadittu: siinä ei jää mikään olettamuksien varaan ja lääkäri toteaa minut työkyvyttömäksi. On kuulemma sellaisiakin lääkärinlausuntoja, joista ei oikein selviä mitä halutaan.

En tiedä vaikuttiko suotuisaan päätökseen se, että myhös työnantaja tuki eläkkeelle pääsyäni ja kirjoitti lausunnossaa, ettei minulle ole tarjota sellaista työtä, jota voisin tehdä. Oman osuuteni eläkehakemuksesta täytin tosi harkiten ja ajan kanssa.

Ellerukalle voimia jaksaa vielä taistella työkyvyttömyyseläkkeestä. Apua kannattaa aina pyytää hakemuksen laatimisessa jos omat voimavarat eivät enää riitä.

Lämpimiä ja kivuttomia kesäpäiviä kaikille palstalaisille!

Sivun alkuun

IP kirjattu

ellerukka
Poissa

eteenpäin! sano mummo
lumessa!

Vastaus #22 - 30.06.2006 klo 20:17:19
Tulosta viesti  
Moi titu ja kesäisiä päiviä sinulle!
Kun selviydyn tästä juuri tehdystä jalkaterän luudutus operaatiosta josta nyt on 10 päivää, yritän taas uusin voimin aloittaa uuden hakemuksen kanssa.
Tietolähteiksi haen leikkaavan ortopedin ja terveyskeskuslääkärin, jolta pyydän saada lähetteen kelan kuntoutustutkimukseen, josta aiemmin minulle on tullut hylky siksi että työkyvyttömyyshakemus on ollut voimassa.
Kun taas vähänkin taas uskallan jalkani kanssa liikkua, yrtitän taas uudestaan.
Ilosta kesää kaikille klupilaisille, nauttikaa auringosta ja elämästä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Repetti
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #23 - 13.07.2006 klo 13:21:06
Tulosta viesti  
Heippa kaikille!
Koska kirjoitan täällä "täysin uutena" lienee paikallaan sanoa pari sanaa aluksi "omasta taipaleesta".

Olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä 1.1. 2004 lähtien 30.10. 2002 olleen aivoinfarktin vuoksi. Tänne taas olen rekisteröitynyt selkärangan vahvan skolioosin ja vasemman lonkan alkavan nivelrikon vuoksi.

Mutta se eläkkeen saanti! Maailmassa ei varmasti voi olla vaikeampaa ja vaikeammin ymmärrettävää asiaa kuin Kelan eläkepäätökset!  Pyöritä silmiä

Kolme kertaa sain hylkäävän päätöksen, joka kerta lisäsin hakemukseen uuden neurologin b-lausunnon ja viimmeisellä kerralla myös työnantajan, työvoimatoimiston (olen nyt 56-vuotias mies) ja Punkaharjun Kuntoutuslaitoksen (aivoinfarkti) johtavan lääkärin lausunnon. Ja Kelan asiantuntijalääkärin lausunnon mukaan (joka lääkäri ei edes ikinä ole nähnyt eikä jutellut kanssani) en ollut työkyvytön.

Rahaa ei tullut mistään, kuntoutukset ja lääkkeet maksoivat ja elettäväkin oli, joten aivan lopuksi jouduin menemään Sosiaalitoimistoon, josta sitten sainkin 400 euroa.

Viimeisen päätöksen jälkeen "paloivat hihat"! Soitin paikalliselle Kelan päättävälle ja paikalliselle kansanedustajalle. Ja kirjoitimme yhdessä vaimoni kanssa (joka on lakialan ihmisiä) valituksen Vakuutuslautakunnalle, olikohan huhtikuussa -04.

Lokakuussa -04 tulikin sitten sieltä myönteinen vastaus ja Kela joutui hyväksymään työkyvyttömyyteni takautuvasti 1.1. -04 alkaen.

Mutta ajatellen tässä lähinnä tuon "ellerukan" kokemuksia, mitä ihmettä varten maalaisjärjellä ajatellen itsestäänselvät asiat pitää tehdä niin vaikeaksi?  Surullinen

Siinnä loppuu rahat, menee itsekunnioitus ja ihmisarvo! Ja muutenkin olisi kestämistä enemmän kuin tarpeeksi vaivojen kanssa.

Nyt sitten olen "tapellut" kolmisen vuotta iskiastyylisten jalkasärkyjen vuoksi ja eilen sitten vihdoinkin sain lausunnon, lonkka-artroosi. Tänään sain sitten lääkemääräykset (Glucadol 400 mg ja Lodine 300 mg) entisten Marevanin ja verenpainelääkkeen lisäksi. Ja käskyn käydä tuon Lodinen vuoksi viikon välein inri-kokeessa (veren hyytymisarvo)ja seurata tarkasti verenpainetta.

Ja nyt kyllä tuntuu taas siltä, ettei enää jaksa ja että olisi tämä jo yhdelle ihmiselle riittänyt.
Mutta kuitenkin, elossa ollaan!  Virnistys Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

mustikka
Poissa

Vastaus #24 - 01.08.2006 klo 11:06:06
Tulosta viesti  
Olen yllyttänyt Perzaa kirjoittamaan tänne omasta tilanteestaan, mutta eipähän tuo ole saanut aikaiseksi. Minäpä nyt sitten hieman päivitän tätä juttua kun ketjun aikoinaan aloitinkin.

Perzallahan on se tilanne, ettei pysty nivelrikon takia enää työtään (hoitoala) tekemään, mutta eläkkeellekään ei olisi vielä halukas jäämään eikä toisaalta ole varmaa pääsisikö edes vielä. Pois töistä on ollut nyt yhtäjkasoisesti jo yli vuoden. Eli tulona on viime aikoina ollut kuntoutustuki.

Nyt Perza sitten pääsi ammatillisena kuntoutuksena opiskelemaan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa. Koulutus kestää 2½ vuotta ja tulona on sinä aikana Kevan maksama kuntoutustuki + 33%:n kuntoutuskorotus. Lisäksi korvataan erikseen opiskelusta aiheutuvia kustannuksia, kuten matkakuluja yms.

Eli kannattaa selvittää tämä ammatillisen kuntoutuksen mahdollisuuskin!  Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

ellerukka
Poissa

eteenpäin! sano mummo
lumessa!

Vastaus #25 - 19.09.2006 klo 23:43:38
Tulosta viesti  
No niin, tänään sain aikaiseksi uuden työkyvyttömyyseläkehakemuksen ja huomenna postiin... ja sitten taas odottamaan.. jännittää jo valmiiksi.
Edellistä hakemusta käsiteltiin lähes 6 vuotta ja hylky tuli??ja monta kertaa.
Saas nyt nähdä kuin tämän hakemuksen kanssa käy? Ainakin sairaudet ja vammat ovat reilusti lisääntyneet entisestään, ja uusia lääkäreiden lausuntoja on taas lähettää, vaan mitä sanovatkaan eläkevakuutuksen lääkärit.
Tuntuu tämä niin turhauttavalta,kun töihinkään en kykene ja eläkettäkään ei myönnetä. Itku

Eipä tässä muuta voi kuin katsoa miten tässä nyt sitten käy!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tuppurainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #26 - 20.09.2006 klo 11:49:31
Tulosta viesti  
                                            Heippa, Ellerukka ja kaikki klubilaiset! Hymiö

Tarvitset paljon tukea ja voimia eläkeasioissasi. Prosessi on toisille erittäin vaikea. Mutta älä luovuta, rakas ystäväni.
Kyllä aurinko paistaa vielä Sinullekin. Uskon vahvasti , että asiat järjestyvät aikanaan. Se aika voi olla pitkä ja tie erittäin kivinen.

Vaivasi ovat varmaankin lisääntyneet kuuden vuoden aikana, jolloin olet eläkettä hakenut.

Neuvoni eivät ehkä ole täysin oikeita, mutta yritän kykyjeni mukaan auttaa Sinua. Itku

Kelan asiantuntijoilla on lausunnonkirjoittajalääkäreiden suhteen kova karsinta. Jos todistuksessa on huonoa suomen kieltä tai väärä sanajärjestys, voi tulla hylkäys. Lisäksi Kelalla on ns. lista lääkäreistä, joiden lausunnoilla pääsee paremmin eläkkeelle. Eli lääkäreitäkin on hyviä ja huonompia, niin kuin meitä ihmisiä yleensä.

OMA SEVITYS SAIRAUKSISTA TÄRKEÄ:

Minua neuvottiin eläkkeelle hakeutumisessa kirjoittamaan selkeän selvityksen lapsuudestani alkaen. Kirjoitin tietokoneella monta siva faktaa, numeroin asiat, lisäsin valokopion lehtileikkeestä, josta selvisi työni kuvaus nuorena tyttönä.

TYÖNANTAJAN SELVITYS TYÖSSÄ SELVIYTYMISESSÄ: Jos on mahdollista, kannatta littää hakemukseen työnantajan tai esimeiehen tarkka selvitys työtehtävissä selviytymisessä. Itse pyysin sellaisen ja sain rehellisen todistuksen esimiheltäni.
Sinun tapauksessasi on työssäolostasi jo varmaan monia vuosia, joten sitä on vaikeaa ehkä saada.

Kehoittaisinkin Sinua, jos jaksat ja haluat päästä eläkkeelle! LIITÄ LISÄSELVITYKSIÄ ! Niin minäkin tein yli kolme vuotta sitten Kuntien Eläkevakuutukselle. Eläkeasioista voi myös soittaa niitä asioita hoitaville henkilöille!

Jaksamista ja voimia Sinulle! Täh

Kyllä kaikki vielä tulee järjestymään! Hymiö

Jos tarvitset apua, voit pyytää palstan välityksellä.

Aurinkoista syksyä Sinulle! Hymiö

Love:Tuppurainen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruska
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Helsinki
Vastaus #27 - 20.09.2006 klo 15:50:06
Tulosta viesti  
Oma prosessini oli yksinkertainen. Olin lukenut lehdistä, että eläkkeellepääsyssä eniten painoarvoa asetetaan juuri työterveyslääkärin lausunnolle ja sitä tukee sitten mahdollisten muiden lääkärien lausunnot. Onneksi olin ehtinyt olla hänen hoidossaan jo useamman vuoden. Niinpä kävin hänen kanssaan avoimen keskustelun työkyvystäni, työpaikastani ja mahdollisuuksistani päästä eläkkeelle. Lääkäri totesi, ettei käsinivelríkkoni riitä vielä työkyvyttömyyseläkkeeseen, mutta kelpaa syyksi alentuneeseen työkykyyn silloisen yksilöllisen varhaiseläkejärjestelmän puitteissa. Hän siis kirjoitti b-lausunnon, otatti tuoreet röntgenkuvat ja lähetti kuntoutuskonsultaatioon. Siellä taas todettiin, ettei voida kuntouttaa. Työantajallani ei myöskään ollut toista työtä tarjolla, kun työhön yleisesti ottaen tarvitaan käsiä. Täytin siis eläkeanomuspaperini ja liitin edellä mainitut dokumentit tuoreine röntgenkuvineen ja kuntoutuslääkärin lausuntoineen mukaan. Omana arvionani työkyvystäni kirjoitin suoraan, että työkykyni on niin paljon pysyvästi alentunut, ettei ole enää työnantajan edun mukaista.  Läpi meni ja vastaus tuli hämmästyttävän nopeasti. Kerron tämän nyt vain siksi, että systeemi pyörii niin, että helpointa se on juuri työterveyslääkärin lähetteen ja lausunnon kautta. Ja joka tapauksessa työterveyslääkärin lausunto tarvitaan silti lisäksi, vaikka aloitteen eläkkeellelähettämisestä ja  b-todistuksesta olisi kirjoittanut joku erikoislääkäri.

Sivun alkuun

IP kirjattu

ellerukka
Poissa

eteenpäin! sano mummo
lumessa!

Vastaus #28 - 20.09.2006 klo 18:38:38
Tulosta viesti  
Hei Tuppurainen ja Ruska ja kaikki klupilaiset ja kiitos kannustavista vastauksistanne,  Hymiö

Tänään kävin Kelalle viemässä Terv.keskus lääkärin b-todistuksen jossa oli kyllä kaikki tieto hyvin minun sairauksistani ja myös selkeästi  ilmaistu pysyvä työkyvyttömyyteni ja myös ammatillisen koulutuksen tarpeettomuus.
Siinä oli myös pyynnöstäni lääkärin ehdotus päästä kelan kuntoutustutkimukseen jonka kela on aiemmin minulta evännyt koska työkyvyttömyyseläkehakemukseni on ollut voimassa.
Mutta nyt kun se luki paperilla lääkärin kirjoittamana, sain heti hakemuslomakkeen käteeni ja sen täytin siellä ja sinne jäi käsittelyyn.
Eläkehakemus taas lähti eläkevakuutusyhtiön käsittelyyn.
Lisäksi sinne vielä toimitan Ortopedin lausunnon näistä jalkojeni korjausleikkausista ja muistakin jokapäiväistä toimintaa haittaavista vaikeuksista,ja tulevista leikkausista, olen sen jo pyytänyt vaan kun on lääkäri setä lomilla ja sitten niitä taas pitää odottaa... Epävarma
(Vaan tarvii se lääkärikin lomaa jotta jaksaa taas meitä vaivaisia leikellä. Silmänisku)
No sen kyllä ehtii lähettää myöhemminkin, tuntien eläkeyhtiön hitaan toiminnan se varmaan taas venyy..

Kyllä minulla niissä aiemmissa hakemuksissa on ollut työterveyslääkärini lausunnot kuten monien erikoislääkäreidenkin ja loppuvaiheessa psykiatrinkin vaan ei ne minun eläkkeeseen silloin riittäneet.
Nythän minulla ei enää ole työtä eikä työterv.lääkäriäkään ollut enää 5 vuoteen.

Olen myös itse tehnyt jo aiemmin  3 kpl A4 arkin selostuksen lapsuudestani ja koko työelämäni ajasta joten niitä en sinne enää tarvitse lähettää mutta niinkuin Tuppurainen mainitsit niin muita lisäselvityksiä sinne on hyvä varmaan vielä lähetellä.

Mutta kun sairaudet ja muutkin toiminnot tässä vaikeutuu niin eiköhän sitten kun JA JOS SE KELA minut nyt viimeinkin sinne kuntoutustutkimukseen päästää niin siellähän ovat Kelan omat arvonsatuntevat tohtorit toteamassa työkyvyttömyyteni.

Joten elellään nyt vaan tässä eteenpäin PITKÄSTYMÄTTÄ odotellaan aikoja parempia.
Jotenkin tuli nyt taas kevyempi olotila kun sen hakemuksen sinne sain väännettyä kun koko kesä meni kipsijalankanssa köntätessä ja murehtuessa sitä eläkeasiaakin niin oli tunne kuin koko maailma olis minua vastaan ja tämä nykyinen sairauspäivärahakun on niin pieni 404€/kk niin sillä ei kovin koreasti elellä. Vihainen

Vaan onneksi on tämä nivelklubi ja voi tänne purkaa paineitaan ja aina saa tukea Hymiö

Kiitos ystävät ja jatketaan samaan malliin..t. ellerukka

Sivun alkuun

IP kirjattu

Titu
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #29 - 20.09.2006 klo 18:57:13
Tulosta viesti  
Ruska kirjoitti:"Ja joka tapauksessa työterveyslääkärin lausunto tarvitaan silti lisäksi, vaikka aloitteen eläkkeellelähettämisestä ja  b-todistuksesta olisi kirjoittanut joku erikoislääkäri."

Minä ainakin pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle erikoislääkärin kirjoittamalla lääkärinlausunnolla. Työterveyslääkärini oli jopa sitä mieltä, että erikoislääkärin kirjoittama lausunto on paljon painavampi eläkettä haettaessa kuin hänen ja suosittelikin minun keskustelemaan ko. lääkärin kanssa. Toki lääkäri - potilassuhde erikoislääkärin kanssa on kestänyt jo vuosia ja hän tuntee tarkoin sairaushistoriani.

Sen kyllä uskon, mitä Tuppurainen kirjoitti lausunnon antavien lääkärien arvostamisesta Kelassa tai minun tapauksessani vakuutusyhtiöllä, joka hoitaa ent. työnantajani eläkeasiat. Lääkärini on käsitykseni mukaan arvostettu "tutkijalääkäri" ja hänen kirjoittamastaan lausunnosta selvisi, että mitä haetaan ja miksi. Minulle on kerrottu, että lääkärit kirjoittavat todistuksia, joista ei edes aina selviä ymmärrettävästi, että niillä haetaan eläkettä. Näin sitten monet työkyvyttömät saavat hylkääviä päätöksiä lääkärin huonon kirjoitustaidon johdosta.

Ellerukka, pidän sinulle peukut ja varpaat pystyssä, että saisit vihdoinkin myönteisen päätöksen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruska
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #30 - 20.09.2006 klo 19:54:37
Tulosta viesti  
Kyllä se nyt, Titu, oli nyt niin vaan myös veljeni kohdalla, että vaikka toinen lääkäri antoikin b-todistuksensa ja lausuntonsa, niin siitä huolimatta oli myös työterveyslääkäriltä haettava se muodollinen lausunto, jonka hän sitten kirjoittikin yhteistyöhaluisesti, vaikkei veljeni hänen hoidossaan ollutkaan. Että näin se on lain ja asetusten mukaan. Mutta poikkeuksellista menettelyä saattaa tietysti esiintyä. Työterveyslääkärit ovat nimittäin erikoiskoulutettuja juuri pitämään ihmiset työkykyisinä ja työhaluisina, vaikkei se käytännössä niin toimisikaan ja siksi heidän lausunnollaan on painoarvoa. Aikaisemmin systeemi saattoi olla toisenlainen. Lisäksi minun tietääkseni ennen eläkkeellepääsyä pitää aina olla kuntoutusmahdollisuus tutkittu eli voiko kuntouttaa vai ei. Mutta asiasta on turha tässä sen enempää kinastella, kun sitä voi suoraan tiedustella eläkevakuutuslaitosten neuvonnasta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruska
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #31 - 20.09.2006 klo 21:05:50
Tulosta viesti  
Uutiset tuli väliin ja juttu jäi vähän kesken. Minun työterveyslääkärini opasti silloin reilusti, mitä papereita pitää laittaa mukaan ja todellakin vielä ne tuoreet röntgenkuvat. Tämä nyt ei yhtään lämmitä sinua Ellerukka, kun et ole enää vuosiin ollut töissäkään, mutta kenties joku toinen hyötyy näistäkin selonteoista. Kovaa itsekuria vaatii tulla toimeen niin pienillä tuloilla kuin Ellerukka. Ja paljosta joutuu tinkimään. Siksipä todellakin toivon, että onni olisi matkassasi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

tuula p
Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #32 - 21.09.2006 klo 08:19:52
Tulosta viesti  
Omalla kohdallani työkyvyttömyyseläkepaperit jätetty syyskuun alussa B-lausunto tuolloin työterveyslääkäriltä. Eilen kontrolli käynti KYS:ssäKieliolvi näyttää hyvältä kuvissa, mutta ei tunnu siltä.
Ortopedin ohje seuraava,  jatkossa työterveyslääkäri arvioi sairausloman jatkon ja mahdollisen työhön palaamisen hamassa tulevaisuudessa.
B-lausuntoja ei erikoislääkäri kirjoita.Hänen mukaansa työt.lääkäri on asiantuntija arvioitaessa potilaan
työhönpalaamista.Hän tietää parhaiten työolosuhteet jne.

tuula p
Sivun alkuun
IP kirjattu

Titu
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #33 - 21.09.2006 klo 14:40:45
Tulosta viesti  
Kuulepa Ruska, en minä tässä kinastelekaan.Kerroin vain omakohtaisen kokemukseni pääsystä työkyvyttömyyseläkkeelle 1.4.2006. Joten juttu on tosi tuore tapaus, ellei sitten asiat ole muuttuneet muutamassa kuukaudessa. Minullas ei todellakaan ollut työterveyslääkäriltä todistusta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruska
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #34 - 21.09.2006 klo 16:35:47
Tulosta viesti  
Titu, itseäni minä sillä kinastelulla  lähinnä tarkoitin kun huomasin turhan ärhäkästi tarttuneeni asiaan. Niin että sorry ja sovitaan. Ainahan on tietty poikkeuksia varsinkin kun ihmisten viat ja eläkkeelle lähdön perusteet ovat niin erilaiset. Ja kysymys saattaa olla tietysti vielä lääkärikohtainenkin.  Mulla oli muuten eräs työkaveri, joka vakaasti oli päättänyt pyrkiä eläkkeelle ja istui siksi työterveyslääkärin haastattelussa toista tuntia. Sen jälkeen samainen ihminen ei enää puhunutkaan eläköitymisestä.  Niin että aivopesu ainakin onnistui. Mutta kuten edellä jo sanoin, niin se kuntouttamismahdollisuus on aina ensin tutkittava, sillä selväähän on, ettei ketään päästetä eläkkeelle jos kerran voidaan kuntouttaa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

ellerukka
Poissa

eteenpäin! sano mummo
lumessa!

Vastaus #35 - 21.09.2006 klo 17:40:12
Tulosta viesti  
Onnea sinullekin tuula p. eläkeasian etenemisessä, samassa veneessä ollaan!
Sinulla työterveyslääkärin lausunto ja minulla terveyskeskus lääkärin.
Minun ortopedini sanoi myös että b-lausunto täytyy saada omalta lääkäriltä kun työterv.lääkäriä ei enää minulla ole.
Mutta pyysin häntä kuitenkin kirjoittamaan B-lausunnon omalta kohdaltaan kuitenkin eläkevakuutusyhtiölle ja hän lupasi sen kirjoittaa jota nyt odottelen kun hän palaa lomaltaan.

Sain kyllä tälläviikolla jo häneltä sairauskertomuksen leikkauksistani ja jatko suunnitelmista ja toisen jalan leikkauksesta ensi keväänä ja siinä arkin lopussa oli maininta että : Potilaallle tehdään B-lausunto ja työkyvyttömyyseläkejatko 25.9-31.12.2006 väliseksi ajaksi ja että potilaalla on myös reilusti käsivaivoja ja joutuu rannetukia käyttämään.TODENNÄKÖISESTI PYSYVÄLLE TYÖKYVYTTÖMYYSELÄKKEELLE SIIRTYY.

ja tämän sairaskertomuksen olen nyt lähettänyt eläkeyhtiölle jo terveyskeskuslääkärin lausunnon kanssa
ja varmaan ensiviikolla saan ortopedin B-lausunnon jonka lähetän perässä.

Tämä Ortopedin lausunto on vain tämän vuoden loppuun mutta hän itse kehoittikin omalta lääkäriltä juuri pyytämään pysyvää eläkelausuntoa jolla on suurin vaikutus.

Ei minulla ole kyllä terv.keskuksessa täällä omaa lääkäriä ollut vaan olen saanut hyppiä melkein aina eri lääkäreiden luona,  mutta valitsin itse näistä parhaimmaksi katsomani oman ikäiseni yli 50v olevan naislääkärin ja toimitin hänelle kaikki 9 aiempaa b-lausuntoja ja kyllä hän suhtautui myöteisesti ja mielestäni hänen lausuntonsa oli hyvä ja työkyvyttömyyteni perusteltu myös hyvin.

Mutta  sitten se loppulausuma jää niiden arvoisien eläkevakuutuslääkäreiden arvioitavaksi. Nolostunut

Mutta toivon tuula p. että sinun eläkehakemuksesi ei ole niin pitkä ja kivinen vaan että asia selviää nopeammin, niin siinä ei ehdi tulla henkistä kuorimitusta joka sairastuttaa entistä enemmän fyysisestikin.

Pidän peukkuja sinulle, itselleni ja kaikille muillekin eläkehakemusviidakossa kulkeville.  Hymiö
t. ellerukka

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruska
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #36 - 23.09.2006 klo 10:00:53
Tulosta viesti  
Ymmärrän hyvin, että tuntuu katkeralta katsella nuorempiaan, jotka työn ikeestä irtautuneena pystyvät jo nauttimaan elämästään. Niin minustakin aikoinani tuntui. Kuitenkaan en usko, että ainakaan niin moni on "keplottelemalla" onnistunut pääsemään eläkkeelle. Vakuutusyhtiöt kun yleisesti ottaen eivät ole halukkaita maksamaan mitään vaan ainostaan laskuttamaan. Yhteiskunta on vain yksinkertaisesti kiristänyt määräyksiään.  Ja paljon. Minulla on se käsitys, että tämä yksilöllinen varhaiseläke olisi jo peräti poistettu kokonaan, mutta en ole siitä ihan varma. Se edellytti tiettyä ikää ja pysyvää  työkyvyn alentumista. Lisäksi ikärajaa nostettiin kaiken aikaa ylöspäin.  Työkyvyttömyyseläkkeelle on aina ollut vaikea päästä ja nykyisin se saattaa olla jo tuskan takana. Varsinkin liikuntaelinten (selkäranka, nivelet)vaurioiden johdosta, niiden yleisyyden vuoksi, on tavattoman vaikeaa saada anomusta läpi ja  tie kulkee lähinnä vain kuntoutukseen. Tiedossani on myös, että yhteen aikaan  anomukset psyykkisin perustein menivät paremmin läpi, mutta niittenkin kohdalla kuulemma nykyisin myönnetään eläke vain määräaikaiseksi ellen nyt ihan väärässä ole. Niin, että moni joutuu ne viimeiset työvuotensa todella taistelemaan hampaat irvessä ja useimmiten vielä väheksyvässä työilmastossa, jossa nuoruutta pidetään suurimpana arvona eikä kokemukselle anneta minkäänlaista painoa. Hyvä ratkaisu siihen on kuitenkin osa-aikaeläke, joka keventää jo huomattavasti työn kuormittavuutta ja lisää elpymisaikaa ja näin saa elämän maistumaan edes vähän paremmalta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Titu
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #37 - 23.09.2006 klo 10:21:07
Tulosta viesti  
Totta kirjoitat, Ruska. Minulla oli työelämäässä juuri sellaista viimeiset vuodet, vaikka en olekaan kovin vanha vielä.
Kiitos hyvästä vastauksestasi!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruska
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #38 - 23.09.2006 klo 13:02:49
Tulosta viesti  
Jäi tuossa vielä mainitsematta, että yksilöllisessä varhaiseläkkeessa eläketulo jää pienemmäksi kuin työkyvyttömyyseläkkeessä ja siinä ihmiset ikäänkuin asettivat vapauden rahan edelle. Käsittääkseni johtoportaan eläkejärjestelyt ovat kuitenkin aina olleet helpommat kuin meidän intiaanien.

Sivun alkuun

IP kirjattu

nirsk narsk
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #39 - 23.09.2006 klo 13:33:01
Tulosta viesti  
Mielenkiintoinen keskustelu.Vaikuttaa siltä että päästäkseen eläkkeelle pitää olla "puolikuollut"
Itse olen 49- vuotias mies.Insiliinihoitoisena dibeetikkona vuodesta 1982.Sanokaa asiantuntijat joko näillä sairauksilla ja lääkkeillä rima ylittyy:
Lääkeet:
-Humalog ateriainsuliini 5krt päivässä
-Lantus pitkävaikutteinen 1 krt päivässä
-Disperin verenohennukseen 100mg kerran päivässä
-Relifex tulehduskipulääke 500mg kerran päivässä
-Clucadol 400mg nivelrikkoon 3 tablettia päivässä
-Coversyl 2mg sydän ja verenpainelääke kerran päivässä
-Emconcor CHF 2,5mg dydän- ja verenpainelääke 2krt päivässä
-Nasonex nenäsumute 50mikrog/annos.2 annosta molempiin sieraimiin aamuisin.
-Nasolin nenätipat sierainten avaamiseen nukkumaan mennessä
-erilaisia reseptivapaita kipusalvoja käsiin

Sairaudet:
-insuliinihoitoinen diabetes,lieviä silmäpohjamuutoksia,alkavaa neuropatiaa
-skolioosi (kieroselkäisyys)nikaman siirtymä 1,5 cm,välilevyn kasaanpainautuma
-atooppinen nenä.Kerran leikattu.Ei sidä pölyä,lämpötilanvaihteluita,tuoksuja ym.
-verenpainetauti
-nivelrikko ukkovarpaassa.Implantti.Toimii 90%:sti.
-nivelrikko käsissä.Vaihtelevia kipuja,suonenvetoa,kosketus ja puristusherkyyttä.Herättää joskus öisin.Pistemäisiä tuikkauskipuja.
-suonenvetoa jaloissa.

Sairauksien aiheuttamat esteet töelämässä:
Diabetes:
-vuorotyö,raskaat työt,stressavat työt
Verenpainetauti:
-beeta salpaajat vie "terän pois"
-skolioosi:
-tärinä,raskaat nostot,kiertoliikkeet ja pitkäiakainen seisominen hankaloittavat
Atoopinen nenä:
-ei sidä pölyä
Nivelrikko käsissä:
-estää käsityökaluilla jatkuvan työskentelyn

Ammatteina olleet:Rakennusmies,Sähköasentaja,Työkalukorjaaja,HS-jakaja.Keskiasteen koulutus.

Sivun alkuun

IP kirjattu

ellerukka
Poissa

eteenpäin! sano mummo
lumessa!

Vastaus #40 - 23.09.2006 klo 14:39:47
Tulosta viesti  
Hei ritu!
Kiitos tulisen katkeran mielipiteesijohdosta.

Kyllä minullakin on toki monia muitakin sairauksia NIVELRIKKOJENI lisäksi ja uskon että näin on monella muullakin joka on tänne eläkeasiastaan kirjoitellut.
En vaan halua kirjoitella kaikista (vaikeistakin) sairauksistani julkisella palstalla ja on varmaan muitakin klubin kirjoittajia jotka eivät halua yleiseen tietoon koko elämänsä sairauskertomustaan.
Ne jotka sen kirjoittavat on ok, mutta ei niiden jotka haluavat kaiken julkisesti kirjoitella pidä lähteä arvioimaan toisten sairauksia tietämättä mitä kaikkea ihminen voi sairastaa.
Nekin jotka siellä tuntureilla vaeltavat ja hiihtävät ja ulkoilevat ja elävät, myös heillä voi olla vaikeitakin sairauksia jotka eivät päällepäin näy. ONNEKSI.

Joten toivotan sinulle Ritu iloisia ja mukavia ja terveempiä päiviä monista sairauksistasi huolimatta, sinä haluat ne kirjoittaa julkisesti kaikien luettaviksi, suo meille muille mahdollisuus pitää sairauskertomus itsellämme ja kertoa ne sairaudet jotka nivelglubin palstallekin sopivat.

Elellään ja ja annetaan toistenkin elää ja saada ansaitsemansa eläkkeen!
t: ellerukka

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruska
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #41 - 23.09.2006 klo 15:59:32
Tulosta viesti  
Ei sulla Nirsk Narsk taida ikä vielä riittää, sillä melkein zombie pitää olla ennenkuin viisikymppisenä nykyisin eläkkeelle pääsee, vaikken nyt tässä mikään kummoisempi asiantuntija olekaan. Taitavat panna vain uudelleen koulutukseen ja kevyempään työhön. Mutta lähempänä eläköitymisikää moni on myös pistänyt hanskat pöytään kun eivät ole enää jaksaneet, jos puolison tulot ovat suinkin vain riittäneet elämiseen. Enkä itse asiassa minäkäään jaksanut, kun piti vielä kiireisen työnteon lisäksi jaksaa koko ajan hymyillä ja miellyttää, vaikka aito hymy oli hyytynyt jo ajat sitten. Niinpä minäkin jouduin pilleripurkista sitä mielialaa nostattamaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

ellu
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #42 - 23.09.2006 klo 16:39:16
Tulosta viesti  
Pahalta kuulostaa tulevaisuus meillä suurilla ikäluokillakin.
Kukahan ketäkin hoitaa...? KIPU on mielestän se koko ihmistä syövä juttu, sano kuka mitä tahansa!
Onneksi on kehitelty varaosia, joilla useimmiten saadaan nivelet kivuttomiksi, vaikkei ne luomua vastaakkaan ja vältytään pyörätuolilta ja voidaan jatkaa työelämässä edes hiukan pitempään...tavallaan samankin työsuoritteen voi tehdä ja  pitäisi voida tehdä soveltaen ja kehittää mm. "apuvälineitä" ergonomiaa!  Vaatii työyhteisöltä vastaantulemista ja inhimillisyyttä!
PELKKÄÄ SUORITTAMISTA arvostava yhteiskunta tulee vielä tiensä päähän, aika piankin!? Täh
Usko huomiseen!

ellu
Sivun alkuun

IP kirjattu

nirsk narsk
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #43 - 23.09.2006 klo 18:23:58
Tulosta viesti  
No enpä tiennytkään,että sairaseälkkeen määrävä peruste on IKÄ,eikä sairaus/sairaudet.No onko sitten vanhuuseläkeen määrävä peruste sitten sairaus/sairaudet?

Sivun alkuun

IP kirjattu

ellerukka
Poissa

eteenpäin! sano mummo
lumessa!

Vastaus #44 - 23.09.2006 klo 21:32:55
Tulosta viesti  
Tuota asiaa sopiikin ihmetellä niinkuin nirsk narsk sanoit. Minäkin olen aina luullut että työkyvyttömyyseläkkeelle joudutaan kun sairaus/sairaudet pysyvästi ovat työnteon esteenä.
Mutta että kun ikäkin sitä rajoittaa..? Vihainen

Kyllä tässä sormi menee kysyvän suuhun?  ja kun sairastaa niin silloin koko muu elämäkin ja siitä sairailla kyvyvyillääkin jotenkin nautinnollista tekemistä elämänilokseen haeskeleva katsotaan joidenkin mielestä eläkkeelle keplotteleviksi työtä vieroksuttaviksi. Itku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruska
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #45 - 24.09.2006 klo 09:36:40
Tulosta viesti  
No, en nyt lähde kinastelemaan, kun en mikään asiantuntija edes ole. Minulla on kuitenkin sellainen käsitys, että sihti on kovempi, mitä nuorempi ihminen on. Se tulee yhteiskunnalle näes liian kalliiksi kuten suurten ikäluokkien eläkkeellepäästäminenkin.  Vanhuuseläkkeelle pääse kyllä ihan vain iän perusteella lakisääteisesti mutta niissä työntekoa estävien  sairauksien asteissa saattaa löytyä tulkinnan varaa. Ja Nirsk Narsk, en usko sinun listasikaan eläkkeelle  asti yltävän, mutta siitä huolimatta eihän se estä yrittämästä. Lykkyä tyko vain! Ja siitä yksilöllisestä varhaiseläkkeestä vielä sen verran, että siinä jää eläketulo myös normaalia eläkettä pienemmäksi. Eli rahasta on tingitty. Ei meitä muuten vanhana hoida kukaan muu kuin maahanmuuttajat ja saattaa käydä niinkin, etteivät nekään jaksa hoitaa. Omasta kunnosta kannattaa todellakin itsekkäästi yrittää huolehtia ja kaikin mahdollisin tavoin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ritu
Ex-jäsen

Vastaus #46 - 25.09.2006 klo 19:44:27
Tulosta viesti  
Heips,  Ellerukka ja Ruska, en itsekään usko, että  moni enää nyt pääsee kovin helposti työkyvyttömyyseläkkeelle. Saattaahan tietysti olla , aivan kuten sanoit,  joidenkin (tuntemieni) nuorehkojen(n.50v)  liiikuntakykyä pahasti rajoittamattomien nivelrikkojen vuoksi työkyvyttömyyseläkeellä olevien työkyvyttömyyden tosiasiallinen peruste onkin aivan muu kuin heidän julkisesti sanomansa nivelrikko.
Ellerukka, en tarkoittanut  kirjoituksellani mitenkään erityisesti sinua. en todella voi tietää sairauksistasi. Itse olet tosin puhunnut hylättyjen työkyvyttömyyshakemustesi yhteydessä pääasiassa vain nivelrikoista, jälkaterien, varpaiden yms. leikkauksista ja vuosien takaisesta burnoutista. Kirjoituksistasi saa sellaisen käsityksen, että juuri nämä sairaudet ovat olleet hakemustesi perusteita ja  kun tällä foorumilla on puhe erityisesti nivelrikkoisten työkyvyttömyyseläkemahdollisuuksista.
Toivottavasti tämä ei ole myöskään mikään julkinen foorumi, kuten sanoit,  kun sanoit minun kertovani kaikista elämäni sairauksista julkisuudessa. Itse olen siinä uskossa, että kun sähköpostiosoitteeni on piilotettu ja nimimerkki käytössä, on  moderaattoreilla tms. on täälläkin vaitiolovelvollisuus kuten muillakin "toimituksilla". En todellakaan halua yleiseen ja julkiseen tietoon sairauksiani, sillä en ole ollut kuin tekonivelleikkauksen takia 2,5 kk ja muiden syiden takia muutaman viikon sairauslomalla koko ikänäni. En ole kertonut hoitohenkilökuntaa ja tätä palstaa lukuunottamatta kenellekään saati työnantajalle lukuisista sairauksistani,  olen sanonut mm. keinonivelleikkaukseni johtuneen nuoruuden urheiluvammoista. Muuten olen sairastanut aina vuosilomalla. Pitää yrittää näyttää terveemmältä kuin onkaan, jos meinaa vanhana työelämässä pärjätä ja turvata kohtuullinen eläketaso sitten eläkeiässä (mikäli sinne asti selviää.)
Erinomaista kuitenkin näin nivelrikkoisen  näkökulmasta kun Suomessa saa hyvää hoitoa  ja taitavia operaatioita julkisella puolella puoli-ilmaiseksi potilaalle ja uimahalleissa saa halvalla kuntoilla. Saa tässä vuosien varrella aikamoiset kompensaatiot verovaroille. Eikä panna niitä alan erikoislääkäreitäkään syytteeseen tai oteta lääkärin oikeuksia pois, vaikka katteettomia työkyvyttömyyslausuntoja hyvää hyvyyttään kirjoittelevat ! He kun ovat yleensä erikoistuneet sairauksien ja toimintakyvyn parantamiseen. Pysyvän työkyvyttömyyden lakisäänteinen arviointi on ihan toinen erikoispätevyys.

Kaunista syksyä teille molemmiille toivottaen !!!

Sivun alkuun

IP kirjattu

ellu
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #47 - 25.09.2006 klo 21:22:54
Tulosta viesti  
Kolhittu astia ei kelpaa pöydän kaunistukseksi,

mutta kolhiintunut ihminen kelpaa hyvinkin toisen

auttajaksi.
Hymiö Nolostunut Hymiö
Onnistumisia alkaneelle viikolle …
(positiivarit)

ellu
Sivun alkuun

IP kirjattu

martta14
Ex-jäsen

Vastaus #48 - 30.09.2006 klo 18:25:08
Tulosta viesti  
   Olen kuullut! Eräs  tuttava haki ja sai. Miten en tiedä.

Itse olen nyt myös ihan  masiksessa, kun ovat laittaneet minulle työterv.huoltoon verkostokokouksen. Siinä on tarkoitus "pakottaa" minut jäämään eläkkeelle. Kerran näinkin päin. Polvet on tähystetty, olkapää leikattu kaksi kertaa ja nyt odotan akillesjänteen leikkausta. Olen mielestäni muuten pirteä ja talosta löytyisi muutakin  työtä, johon minulla on resursseja, mutta ikä 57v on sitten este.(tuli uusi pääpomo joka ajaa vanhat pellolle)

samaan aikaa toinen yhtä vanha naisihminen, jolla ei ole muuta kuin kuulo-ongelmia on samassa liemessä. Puhutaan terapiaan menosta ja kuntoutuksesta. Siis kysyn vaan  millä perusteella sitten yleensä ne hakemukset saadaan läpi. Olisin ollut 60v vielä kevennetyssä työssä koska eläkekertymäni on pieni ja psyykkisesti kokisin jaksavani.

no jos tietäis että sais niin kyllä tekemistä piisaa, mutta ei naurata jos jää pienille tuloille epävarmuuteen niinkuin ELLERUKKA.

Kaikille  Silmänisku kuitenkin!!!!!!!!

Sivun alkuun

IP kirjattu

tuula p
Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #49 - 30.09.2006 klo 19:05:38
Tulosta viesti  
Käväsin viime viikolla työpaikallani osastonhoitajan, siis lähimmän esimieheni juttusilla.
P.. reissu, mutta tulipahan tehtyä. Hänen mielestään minulla ei ole paluuta työhön niinkauan,
kunnes tiedän etten joudu jäämään sairauslomalle.
Käytännössähän se merkitsee sitä, ettei kukaan voi vannoa olevansa aina terve.
Kerroin hänelle kyllä tulevani vasta sitten, kun todella tiedän sen olevan mahdollista, ja sittenkin osatyökyvyttömyyseläkkeen avulla , lyhennetyllä työajalla.
Yhä useammin on alkanut tuntea itsensä "rikolliseksi  ",koska on niin huono nivelinen  jo tässä iässä(45).
Tiedän senkin, että edessä on uudelleenkoulutus, jos tämä jalka ei kuntoudu riittävästi.
Kun oppisi elämään välittämättä "asiantuntevista" huomautuksista.OSAISI OLLA KIITOLLINEN TÄSTÄKIN TILANTEESTA SILLÄ ASIAT VOISIVAT OLLA PALJON
HUONOMMINKIN.

tuula p
Sivun alkuun
IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta