Normaali aihe nivelrikkoa siellätäällä (Luettu 32 824 kertaa)
torttu
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Joulu tulee :)

nivelrikkoa siellätäällä
20.10.2005 klo 17:11:54
Tulosta viesti  
Nonniin.Kiitos M-L vihjeestä!
Poistin nyt tuon nolon viestini "uutisista".

Elikkäs kyselin siis onko muita kuin minä (joka olen kauheen nolo töpeksinnästäni), joilla löytyy nivelrikkoa periaatteessa mistä vaan hoksataan kuvata.
Melko pahana mulla on polvet, olkapää, SI-nivelet, ristiselkä, jalkaterät nilkkoineen ja rintaranka. Huomenna menen kaularankakuvaukseen, ja uskon että sieltäkin löytyy jotakin...polvet ja olkapää mulla on pahimmat.
Leikkauksia ei ole tehty.
Olen 43 v naisimmeinen ja sairastan myös fibroa ynnä paljon muuta.
Olenko ainoa näin rikkinäinen vai onko muita?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hellu
Senioriklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: nivelrikkoa siellätäällä
Vastaus #1 - 21.10.2005 klo 13:46:45
Tulosta viesti  
Hymiö Minulla oireilevat polvet, kyynärpäät ja sormet. Lisäksi selässäkin jotain ei oo kyllä tutkittu. Tuntuu vaan leviävän ja olen vasta 36 vuotta että vielähän tässä kerkee levitä vaikka minne.

-Hellu-
Sivun alkuun

IP kirjattu

ritva
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Turku
Vastaus #2 - 01.03.2006 klo 21:00:03
Tulosta viesti  
Torttu-hyvä!
Kylläpä kuulostit tutulta tapaukselta! Tulin juuri, nyt vasta,lukeneeksi sun kirjoituksesi ja pari tuntia sitten laitoin sepustuksen, miten moisesta tilanteesta,- niskakin sökönä-, olen käynnistynyt omatoimisesti elpymään toiminnoissani ja pärjäilemään. Saatat varmaan löytää sen, niin en toista juttuani.
Et olisi ainut joka samaa kokeiltuaan on saanut apua ja helpotusta. Ota yhteyttä jos haluat lisää aiheesta.
Tsemppiä!
Terveisin Ritva

Sivun alkuun

IP kirjattu

irmeli
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #3 - 03.03.2006 klo 17:17:57
Tulosta viesti  
No täällä yks 49-vuotias rouva,joka kans on ihan rikki!Kaularanka pahiten niin ettei saa oikeestaan kuin ulkoilla.Kun on tuota yliliikkuvuuttakin nivelissä.Rintaranka täysin jäykkä.Minulla on myöskin paniikkihäiriö(krooninen) ja olen hyvin allerginen.Muuten olenkin terve!Kaksi viikkoa olen totutellut ajatukseen,että eläkepäivät häämöttävät.Huumoria tarvitaan rutkasti ja sitähän löytyy!

Sivun alkuun

IP kirjattu

ritva
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #4 - 03.03.2006 klo 18:09:30
Tulosta viesti  
Hei, Irmeli!
Kiva, jos taas yksi tsemppihenkinen "krenkkalainen" kuten itsekin olen, innostuu edes aivoilemaan vaivojensa voittamiseksi.  SilmäniskuVielä tuloksellisempaa on tietysti, jos saa fyysisestikin itse itseään autettua-ja sinähän jo sait aloitettua:sormet käyvät jo näppäimillä, ties,jos sinäkin alat jo opetella "telaketjun avaamista" pilateksella tai muulla. Se niska tarvitsee varovaisesti tapahtuvaa "aukipitämistä" päivittäin. Niitä kuluneita rustoja meidän on turha haikailla takaisin, opetellaan tulemaan toimeen silti!!! Oletko keksinyt kaularangallesi puukkoa parempaa apua? Kaurapussia, venytystä, relaavia ja lämmittäviä voiteita tms. Mun rustoton kaulani on oppinut olemaan pitkiä aikoja ongelmaton, vaikka puukolla uhkailivat jo monta kertaa. Kannattaa aina yrittää. Tsemppiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

irmeli
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #5 - 04.03.2006 klo 18:16:08
Tulosta viesti  
Lämpimällä kaurapussilla ja vehnäpussilla olen itseäni hellinyt.Lähinnä nyt vielä opettelen tätä uutta vaihdetta!Odotan innolla jollekin kurssille pääsyä.Sais tietää ne turvalliset voimisteluliikkeet.Nimittäin jouduin lopettamaan venyttelyvoimistelussa käynnin.Eikä taida enää joogakaan onnistua...Saunan jälkeen olen ihan lopussa.Ei jaksa kun huokailla!Vaikka rentouttava tarkoitushan saunalla noin niinku yleensäkin kai pitäis olla!

Sivun alkuun

IP kirjattu

ritva
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #6 - 04.03.2006 klo 22:43:49
Tulosta viesti  
Irmeli:
Joskus olen opetellut sellaisenkin niskan ralaamisen, että rentoutan itseni selinmakuulla polvet koukussa, olkapäät oikein rentoina, silmät kiinni ja suljetuin silmin katson ylös-pidän vähän aikaa-ja päästän silmät rennoksi. Tuolla kallonrajassa on pikkuinen lihas, joka pikkuhiljaa aktivoituessaan pumppaa jännityksiä auki ja päästää kiristyksistä verta aivoihinkin, auttaa jännityspäänsärkyynkin, jonka meikäläinen herkästi saa.
Huivi, silkkinen tai mikä, mutta aina on tarpeen, kun tuntuu vetoa ja kivistystä.
Vinkiksi vain sullekin, kun rentoilet niskasi vuoksi.Kivaa saunaillan jatkoa ja rentoa oloa!

Sivun alkuun

IP kirjattu

torttu
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Vastaus #7 - 20.03.2006 klo 17:07:40
Tulosta viesti  
Heippa kaikki!

Niinpäs kuvattiin kaularankanikin ja 6/7 nikaman välissä onkin ihan kunnon onkkelmaa, on ahtaumaa ja luupiikkiä ja madaltumaa. Lisäksi ryhtini on kuulemma kyfoottinen.... Epävarma
Käteni puutuvat joka yö kokonaan olkapäistä sormiin ja päivällä on noita tuntohäröjä milloin peukaloissa milloin ulommissa sormissa...
Tällä hetkellä hoitona on lähinnä fysioterapia, jossa kaulan lihaksia venytellään jne.

Ritva: millaista hoitoa olet itse saanut?

- torttu

Sivun alkuun

IP kirjattu

ritva
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #8 - 20.03.2006 klo 20:54:28
Tulosta viesti  
Hei, Torttu!
No, kuule, varmaan jo kolmekymmentä vuotta sitten alkoivat passittaa mua fysikaalisiin hoitoihin eli hierontaan ja niskan venytysjumppaan.
Rahaa hukkautui rutosti, kun ne Kelan korvaukset ovat niin muodolliset.Venytystä ja lämpöhoitoja yms. ja lopulta rupesivat jo "puukolla uhkailemaan".
Kaikesta kokemastani saattoi olla tilapäisesti hyötyäkin, mutta ei kestohyötyä niin paljon kuin rahanhukkaa.
Siksi aloin etsiä kuumeisesti "omia konsteja", ja etenkin, kun pääsin sairaseläkkeelle paneuduin kiivaasti tutkimaan, miten auttaisin itse itseäni.
Sain terveyskeskukselta omakseni patterikäyttöisen säköimpulssilaitteen sen jälkeen, kun olivat sillä sarjahoitoina käsitelleet tuloksekkaasti etenkin alaselkääni.Olivat huomanneet, että osaan käyttää sitä itsekin. Joskus turvaudun siihen, mutta aika harvoin.
Nuo venytys- ja rentoutuskonstit, lämmin kaurapussi, hyvä tyyny ja tarvittaessa Piroxin-voide(resepti)ovat pitäneet kaulankin liikeradat normaaleina.
Niskalihaksia kannattaa myös vahvistaa painamalla takaraivoa seinään, lattiaan tai käsiin ja samoin käsillä vastustaen myös kannattaa painaa ohimoita ja otsaa vuorotellen. Kohtuullinen seinäpunnerrus eli käsien varassa seisten punnerrus seinää vasten on hyvä lihaskunnon kannalta. Hyvät niskan lihakset tukevat raihnaista rankaa!!!
Siis tällaista olen oppinut omaksi avukseni ja joku toinenkin on vinkeistä hyötyä saanut.
Väärinpäin minunkin kaularankani mutkat kuulema ovat, sanoo röntgenlausunnot, mutta ei sitä maallikko huomaa...
Ovat miten ovat, kunhan toimivat ja pärjätään.
Yritetään keksiä aina konsteja lisää, olemmehan asiantuntijoita alalla!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruska
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Helsinki
Vastaus #9 - 21.03.2006 klo 19:51:13
Tulosta viesti  
Kuulehan Torttu, olisin nyt sitä mieltä, että sitä puutumista vastaan olisi taisteltava vahvalla B-vitamiinikuurilla. Itse olen saanut puutumiseen apua juuri Neurobion Forte-kuurista. Ellei kuukauden kuuri ole yhtään niitä hermoja elvyttänyt niin sitten kiireen vilkkaa takaisin lääkäriin. Se fysioterapia rauhallisesti tehtynä lienee ihan paikallaan. Ihmisen keho on siitä kummallinen että ajan kanssa se pystyy korjailemaan pahojakin varioita varsinkin nuoremmilla ihmisillä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruska
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #10 - 21.03.2006 klo 19:57:28
Tulosta viesti  
Únohdin vielä sanoa, että osiossa "Muiden nivelien nivelrikko" löytyy kaularangan hoitoon vinkkejä ja tarinoita parikin sivua. Ja väärinpäin se niska on minullakin mutta pysyy se pää edelleenkin ihan hyvin mukana. Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

illanvirkku
Poissa

Sijainti: Mikkeli
Vastaus #11 - 24.03.2006 klo 00:58:13
Tulosta viesti  
Mulla on myös nivelrikkoa varmaankin kaikissa paikoissa mitä vaan satutaan jostain syystä tarkemmin syynäämään; maanantaina kävin olkapään ultrassa (leikkausta vaarten tutkittiin) niin jopas vaan sieltäkin löytyi nivelrikko. Ihan viralliset nivelrikkodiagnoosit mulla on kaikkien sormien ykkösnivelissä vaikea-asteinen ja kakkosnivelissä keskivaikea ja polvissa alkava. Muita paikkoja ei ole tutkittukaan, mutta varmasti löytyisi lisää. Sikäli ihmetyttää tuo käsissä oleva vaikeasteinen nivelrikko kun olen kuitenkin vielä alle nelikymppinen ja ensimmäisestä diagnoosistakin kulunut jo toistakymmentä vuotta.

Mulla on muuten synnynnäisesti lyhyt kaularanka, joka sitten tekee tuonne pää-hartiaseutu alueelle omat ongelmansa.

merja
Sivun alkuun

IP kirjattu

irmeli
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #12 - 24.03.2006 klo 16:58:55
Tulosta viesti  
Tänään tuli tieto,että on annettu myöntävä vastaus kuntoutukseen!Saa sitten nähdä,koska tulee itse kutsu!Sairaspäivärahaa sen sijaan on ASIANTUNTIJALÄÄKÄRI katsonut tarvitsevani huhtikuun loppuun...sairaslomani on kuitenkin VUODEN loppuun.Eli hankaluuksia tiedossa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

irmeli
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #13 - 03.04.2006 klo 14:56:09
Tulosta viesti  
Tänään sain Kangasalan kuntoutuskeskus -Apilasta kirjeen jossa mukana sinne lähetettävä kaavake .Haa,alkaa häämöttää "loma".
Onko teillä kellään muuten sklerodermaa?Minulla on siitäkin epäilys.Spondylartropatia,tuollainenkin sana löytyy papereistani.Nuo sanat nyt onneksi löytyvät reuma-aapisesta niin hiukan tietää omasta itestään.
Saan myöskin Kelan kustantaman psykoteraian,sillä tämä väsymys alkaa olla jo sitä luokkaa ettei kohta jaksa edes hengittää.Kävelylläkin silmät meinaavat sulkeutua...Miten on teidän muitten psyykeen laita?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruska
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #14 - 03.04.2006 klo 16:57:37
Tulosta viesti  
Tässä vuosien karttuessa ihmisen kropasta löytyy jo sitä sun tätä ja varsinkin jos lääkärien selostuksia rupeaa lukemaan. Kipua on myös siellä sun täällä luullakseni vähän jokaisella. Mutta ei niihin pidä kiinnittää liikaa huomiota eikä jäädä niitä miettimään. Ne kuuluvat elämään ja oma kroppahan  se siinä vaan antaa elämisen merkkejä itsestään. Monet vaivat ovat parannettavissa ja varsin monet paranevatkin jopa ihan itsestään. Masennus on kuitenkin hoidettava pois, sillä se saattaa sen ainaisen väsymyksen aiheuttaja olla. Nykyisin on ihan mahtavia mielialalääkkeitä, jotka samalla nostavat kipukynnystä. Ne ehtivät vaikuttaa jo kesään mennessä ja silloin kesäkin maistuu taas mansikalta ja kaikki asiat näyttävät taas ihan toisenlaisilta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

irmeli
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #15 - 03.04.2006 klo 18:33:18
Tulosta viesti  
Mielialalääkkeitä olen syönyt jo alun toista vuotta.Annosta lisättiin viime viikolla.Olen käynyt mtt:ssä jo kolmatta vuotta,mutta nyt lopultakin saan "kunnon" terapian.Kipuja minulla ei onneksi ole juuri lainkaan.Olen kuulemma niitä harvoja suomalaisia,joiden kipukynnys on todella korkea.Ei sitä muuten näin huonoon kuntoon olis huomaamattaan päässytkään.
Huumorilla olen pitkälle päässyt!Ihan tänne saakka.
Kiitos,kun saan ajatuksiani kanssanne jakaa!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruska
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #16 - 03.04.2006 klo 20:02:56
Tulosta viesti  
Ne psyyken vaivat ovat vaivoja ihan siinä missä kehonkin vaivat eli ne ovat hoidettavissa. On hyvä, että olet nyt päässyt kunnon psykoterapiaan. Mutta aivoihin ja sitä kautta psyykeen vaikuttaa myös aineenvaihdunta ja lukuisat aivohormonit ja niiden tasapaino. Siksi ei myöskään lääkehoitoa pidä hyljeksiä. Lisäksi kotihoitona voi käyttää B-vitamiinejä, jotka vahvistavat hermostoa ja magnesiumia, joka puolestaan taas sekä vahvistaa että rauhoittaa. Jälkimmäistä muuten on hyvällä menestyksellä jo viime vuosisadan puolella käytetty mm. kevätväsymyksen hoitoon. Ja tuolla Biovitan sivuilla tohtori Tolonen puhuu ympäri etyyliesteröidyn kalaöljyn  eli E-Epan suotuisesta vaikutuksesta masennuksen hoidossa. Appeni kertoi aikoinaan ystävästään, joka sai itsensä paranemaan patikoimalla ahkeraan luonnossa. Minä itse olen sen sortin sosialisti, että mielestäni aina kannattaa yrittää ja kaikilla rintamilla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

illanvirkku
Poissa

Vastaus #17 - 04.04.2006 klo 00:52:59
Tulosta viesti  
Hyvä, että Irmeli pääset kunnon terapiaan, koska siellä saa sitten avattua niitä lopullisia lukkoja oikein kunnolla; toivottavasti saat terapeutin jonka kanssa henkilökemiat pelaa. Mulla loppui psykologin luona käynnin viime joulukuun alussa kun ei saatu yli puolen vuoden hoidon aikana henkilkemioita pelaamaan ja nyt sitten etsin uutta kanavaa päästä purkamaan pään sisäisiä paineita.

merja
Sivun alkuun

IP kirjattu

irmeli
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #18 - 04.04.2006 klo 11:14:12
Tulosta viesti  
Joskus,reilu 10 vuotta sitten kävin vuoden analyyttisessä psykoterapiassa toisella paikkakunnalla.Ensikäynnin maksoin itse.Sen tarkoitus oli juuri nähdä nämä henkilökemiat.Ne löivät yksiin heti ovella!Nyt tämä psykiatri on jo edesmennyt,harmi.Silloin pengottiin menneisyyttä paniikkihäiriöni vuoksi.Se tuotti paljon hyviä tuloksia.Nyt on tilanne toinen,olen kertakaikkisen masentunut ja väsynyt.Ja suunnaton halu päästä eteenpäin!
Terveisiä kaikille teille palstalaisille täältä loskan keskeltä!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruska
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #19 - 04.04.2006 klo 16:51:49
Tulosta viesti  
Mä tässä nyt vähän toistan itseäni, mutta kerron kuitenkin, jos siitä jotain apua muille sattuisi olemaan. Minäkin olen ollut joskus kauan sitten kriisivaiheessa ja silloin minullakin oli jonkinlaisia paniikkihäiriön tapaisia oireita ja hermot oli muutenkin yliherkässä tilassa. Vihdoin eräs tuttavani kertoi magnesiumista, jota todellakin on käytetty lääkintään jo 1800-luvulla. Ja siitä se minun toipumiseni sitten alkoi. Jälkeenpäin ajattelin, että voi kun joku olisi sen minulle aikaisemmin kertonut, ettei olisi tarvinnut niin kauan yksinään taistella. Niin että ihan sydämestäni suosittelen kokeilemaan. Ja lisäksi se on täysin vaaratonta. Markkinoilla on useita eri valmisteita mutta kovasti kehuvat nykyisin sitä Diasporalia. Ja annetaan kevään tulla koko kauneudessaan myös sydämiimme!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tuppurainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #20 - 12.05.2006 klo 00:25:40
Tulosta viesti  
                Heippa kaikille!

Nivelrikko meitä kalvaa,
nyt ei ole hyvää salvaa.
Otapa yksi rohto,
niin siitä löytyy hohto!

Riisuppa kaikki vaatteet, Silmänisku
unohda vanhat aatteet!
Pulahda kylmään veteen
ja vedä pari kertaa kädet eteen.

Kuuntele joutsenten ääniä,
koska meillä on lääniä. ???
Olet kuin uudesti syntynyt,
etkä enää kivuista myrtynyt!

Tämän runon sepitteli: Tuppurainen[color=LimeGreen][/color]

Sivun alkuun

IP kirjattu

anita.laatta
Vieras

Vastaus #21 - 13.05.2006 klo 11:51:15
Tulosta viesti  
Lisää runoja Tuppurainen oli hyvä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hallinnoija
Nivelklubin administraattori
Poissa

Vastaus #22 - 15.05.2006 klo 20:19:50
Tulosta viesti  
Jep, antaa tulla vaan runoja muiltakin! Jossain vaiheessa voidaan julkaista niitä Niveltiedossakin - jos runoilijat itse vaan antavat luvan.  Virnistys

Muitakin kuin runoja kannattaa tarjota lehteen, joka numerossahan joku pääsee kertomaan tarinansa "nivelkansalle". Laittakaa tarinoita tulemaan!

Sivun alkuun
IP kirjattu

Millis
Poissa

Entistä en muistele ja
tulevaisuutta en ajattele!

Sijainti: Kirkkonummi
Vastaus #23 - 19.05.2006 klo 12:47:33
Tulosta viesti  
Minullakin tuo nivelrikko alkaa vallata kroppaa sieltä täältä. Sehän alkoi 15 vuotta sitten vasemman keskisormen ylimmästä nivelestä.
Sairastin pari vuotta sitten rintasyövän ja olen sen vuoksi edelleen seurannassa. Minulta otetteiin huhtikuussa gammakuvauksella luustokartta ja sieltä sitten ilmeni muutoksia olkapäissä, ranteissä ja muuallakin käsissä verrattuna edellisvuoteen. Aika hyvä, kun toista sairautta seurataan, niin saa samalla tämän nivelrikkoasian seurattua.
Sitten siellä näkyi niskassa jotain. no tosiasiahan on että pää ei käänny kunnolla. Toiselle puolelle on 30 asteen vajaus ja toiselle 40 asteen. Tai oli siis vuosi sitten.
Fibrokin vaivaa ajoittain, joten ei tässä auta kuin iloinen mieli ja kokoaikainen toiminta, että unohtuu nuo sairaudet.
Sain muuten kaksi viikkoa sitten uuden rinnan menetetyn tilalle. Ovat nuo plastiikkakirurgit taitavia. Oli ihana olla sairaalassa kun oli niin lääkkeissä, ettei mikään paikka särkenyt. Leikkauksen jälkeen tosin suurin kipu olikin olkapäässä, eikä edes leikatulla puolella. Olivat varmaan pitäneet mua leikkauksessa jossain kummassa asennossa, joka sitten sai olkapään kipuilemaan. Leikkaushan kesti 8 tuntia. Hyvin olen toipunut ja nivelvaivatkin ovat pieniä kun ei juuri mitään nostele, eikä muutenkaan tee.

Sivun alkuun

IP kirjattu

illanvirkku
Poissa

Vastaus #24 - 20.05.2006 klo 00:12:18
Tulosta viesti  
On se tämä nivelrikko vaan siitä kummallinen vaiva, että mullakin tällä viikolla parina viimeisenä päivänä tein ihan yksinkertaista ja suhteellsien kevyttäkin työtä, mutta oikean käteni etusormen ykkösnivel jäi totaalisen koukkuun eli se mitä nivelrikko oli sitä koukistanut kolminkertaistui eikä ole vieläkään oiennut alkuperäiseen asentoonsa. Mietinkin että onko nivelrikko tavallaan syönyt kyseisen nivelen niin vähäiseksi ettei se enää pidä lainkaan ns normaaliasentoa vaan mukautuu käytettyjen asentojen mukaan eikä enää oikene ilman lastaa/sormitukea. Vähän vastaavia ilmiöitä tuntuu muissakin rikkoisissa paikoissa. Tänään taas polveni, jossa on nivelrikon alku ei meinannut minun antaa ajaa autoa millään ja siihen kipuun luulen suuren vaikutuksen tulleen muuttuneesta ilamsta ja vesisateesta. Lopulta en meinannut n. 250 km:n ajamisen jälkeen päästä edes autosta ulos (pidin sentään kaksi taukoa, joista ensimmäinen oli todella pitkä).

merja
Sivun alkuun

IP kirjattu

Krisu
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #25 - 20.07.2006 klo 18:18:39
Tulosta viesti  
Hei!
Ajattelin kirjoitella pitkästä aikaa. Olen ollut viime syksystä tähän heinäkuun puoleen väliin aivan oireeton. Nyt sitten jouduin ottamaan arcoxia ja yöksi panacodia, kun ei oikein pystyny nukkumaan.  Itku

Ei mulla talvellakaan ollu näin pahana nää nivelet. Nyt särkee ja jäytää kaikkia muita niveliä, mutta lonkkia ei. Mulla alkoi tämä nivelrikko sormien pienistä nivelistä, sitten se on pikku hiljaa levinnyt joka puolelle näköjään.. Nolostunut

Täytyy jatkaa lukemista näitä teidän juttuja Silmänisku

-Krisu-

Terv. Krisu
Sivun alkuun

IP kirjattu

Mimosa
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #26 - 26.09.2006 klo 09:17:05
Tulosta viesti  
Nivelrikkoako siellä täällä?, voisin oikeastaan kysyä. Onkohan mahdollista, että nivelrikko alkaa näin vauhdilla kuten minulla? Lonkan oireilu alkoi pari vuotta sitten ensi kerran ja pitkään oli rauhallista kunnes vaihdoin rankempaan työhön. Sitähän lonkkani ei kestänyt ja kivut ryöpsähtivät jatkuviksi noin puolitoista vuotta sitten.

Viime talvena alkoivat myös sormien ja varpaiden kivut ja ainakin sormien osalta diagnoosina on nyt selkeä erosiivinen nivelrikko. Onko ylipäätään mahdollista, että nivelrikko alkaa näin nopeasti ja näin monessa paikassa yhtäaikaa? Olen aina kuvitellut, että se alkaa pikkuhiljaa ja vasta lähempänä eläkeikää. Olenkin yllättynyt oireiden nopeasta ilmaantumisesta ja siitä, että ne alkoivat osaltani jo näin päälle nelikymppisenä.

Kuka muuten teillä hoitaa nivelrikon seurannan ja hoidon ja lähetteet eteenpäin? Sain diagnoosin yksityiseltä lekurilta ja lääkityksen, mutta jotenkin tunsin putoavani tyhjän päälle. Haluaisin lisää tietoa mm. fysioterapiasta, toimintaterapiasta, apuvälineistä jne., joten oliskohan varattava aika omalle TK:n lääkärille, ketä hoitaa muitakin sairauksiani? Ainakin tukipohjallisista haluaisin saada tietoa, koska kohta alkaa varmastikin olla tarvis sellaisiin. Yksityisellä puolella ei ole suoraan sanottuna enää varaa käydä, kun menetin työnikin tämän rumban aiheuttamien sairaslomien takia.

Koittakaa kestää tämä vuodatus, mutta täällä päässä tuntuu, että on ihan boltsi sekaisin Järkyttynyt, kun haluaisin saada tietoa tästä uudesta asiasta kohdallani eli nivelrikosta.

Aurinkoista tiistai-päivää teille kaikille!!!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hellu
Senioriklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #27 - 26.09.2006 klo 11:28:46
Tulosta viesti  
Hymiö Hei vaan!

Hyvä kysymys kuka hoitaa nivelrikkoisen asian? Tiijä häntä!

Vauhdilla tämä tuntui minullakin alkavan (37v) ei sen puoleen kahdessa vuodessa polvet , sormet, kyynärpäät ja mitä lie toisessa olkapäässä! Yleensä kun oireet alkavat tautihan on jo pitkällä valitettavasti!

Itse olen menossa kirurgin luona käymään perjantaina aijon ehdottaa ensin polviin piikkejä pistettäväksi ja sitten vasta leikkausta, jos ei piikit tehoa ja onko siitä välttämättä leikkauksestakaan enää mitään hyötyä. Ei meinaa ole mullakaan varaa menettää määräaikaista työsuhdettani tällä hetkellä.

Kyselin piikkejä viime talvena paikallisesta terveyskeskuksesta ja vastaus oli aika nihkeää kun toisesta polvesta ei ole virallista diaknoosia tehty vain toisesta.. Epävarma Itsekkin olen noita tukipohjallishommia miettinyt mutta saa nyt nähä mikä on perjantain anti tilanteeseeni. Päivät vielä pärjäisi yöt on sitten eri juttu....

-Hellu-
Sivun alkuun

IP kirjattu

siipirikko
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

VOI SENTÄÄN...

Vastaus #28 - 01.03.2007 klo 05:46:39
Tulosta viesti  
Hei nivelrikkoiset!   Kliseinen

Minulla myös nivelrikkoa siellä ja täällä. Olen 49vuotias. Si-nivelet, sormet, rystyset, ranteet, jalat ja selän pienissä nivelissä spondyloosi. Eikä tässä kaikki.  Rasitusastma, fibromyalgia, kilpirauhaset temppuilee ja kaiken huipuksi sairastuin masennukseen. Nämä kaikki todettiin putkeen parin vuoden sisällä. Silloin tuntui että maailma kaatuu. Sitten kuormaa lisäsi vielä kun kela hylkäsi sairauspäivärahat.
Nyt taisteluiden jälkeen tilanne vähän selkeytynyt. Masennuslääkitys aika kohdallaan ja kipulääkkeitä menee kahta vuorotellen kivun voimakkuudesta riippuen. Entiseen työhön en palaamaan pysty. Nyt aloitin työkokeilun ja testaillaan olisiko kevyempään mahdollisuuksia. Tulevaisuus aivan hämärää mutta eipä tuo turha hötkyily auta asiaa...tuli todettua että saa itsensä vaan kipeämmäksi.

Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille...toivottelee Siipirikko.   Mahtava

Sivun alkuun

IP kirjattu

torttu
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Vastaus #29 - 30.03.2007 klo 12:36:12
Tulosta viesti  
Heipsan taas kaikille!

Viimeisestä kirjoituksestani onkin vierähtänyt jo pitkä tovi!
Tilannekatsaus nyt:
Pari vuotta kestäneen sairaslomajaksoilun jälkeen olen tammikuun alusta ollut osa-aikaisella kuntoutustuella, väliaikaisella sellaisella. Käyn töissä kaksi viikkoa ja sen jälkeen kaksi viikkoa vapaalla. Olen tällä hetkellä tyytyväinen järjestelyyn muuten, mutta nuo kaksi työviikkoa tuppaa olemaan välillä melko kivulloisia! Väliaikaisen osa-aikaisen sain työuupumuksen, masennuksen ja tules-vaivojen vuoksi.

Diagnoosejani ovat nivelrikot kaularangassa, olkapäässä, lonkissa, SI-nivelissä, polvissa, rintarangassa, lannerangan fasettinivelissä, nilkoissa ja jalkaterissä....muita paikkoja ei ole kuvattu  Silmänisku
Lisäksi minulla on sekä kaularangassa että lannerangassa pullistumia (useita) ja hermojuurikanavan ahtaumaa. Kädet puutuvat olkapäistä sormenpäihin pienimmästäkin tekemisestä ja etenkin nukkuessa, jalat puutuvat kävellessä, istuessa ja väärässä asennossa maatessa, jotakin tuhoja lie tapahtunut hermoissa, koska muutaman sekunnin seisominen tai pieni kumarrus aiheuttaa  mieletöntä poltetta ristiselässä, kuin happoa työnnettäisiin lihakseen.....ja selkä puutuu....epilepsialääkitystä harkitaan tuohon neuropaattiseen kipuun....
Polvet ovat siinä pisteessä, että käyttäisin kyynärsauvoja, mutta olka ei kestä....

Muita diagnoosejani: työuupumus, pitkäaikainen keskivaikea masennus, ahdistuneisuus, paniikkihäiriö, fibromyalgia, aorttaläppävuoto, kolmoishermosärky, migreeni, jännityspäänsärky, kuivasilmäisyys, sappikivitauti ja atopia.

Lääkkeet: Arthryl, somadril comp, sepram, heinix, burana 600, litalgin, silmien kostutustipat.

Käyn säännöllisesti jumpassa ja fysioterapiassa. Koska en pysty lenkkeilemään katkokävelyn ym vuoksi, jumppailen lisäksi kotona - ja venyttelen......
Kahdesti viikossa käyn psykoterapiassa.

Osa-aika-sellaiseni jatkuu vuoden loppuun. Syyskuussa pitää anoa jatkoa tai pysyviä päätöksiä. En kykene enää entiseen työhöni, joka on nuorisotyötä.
Vai voisitteko kuvitella antavanne lapsenne tämän kuntoisen ihmisen vastuulle leireille, retkille ym. Lisäksi työhöni liittyy paljon opetusta, koulutusta ja toimistotyötä, etupäässä kuitenkin ns. kentälläoloa.....

- torttu

Sy

Sivun alkuun

IP kirjattu

tiuku
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #30 - 30.03.2007 klo 23:58:58
Tulosta viesti  
Hei kaikki nivelrikkoiset. Ettekö ole sitten saaneet varsinaista diaknoosia esim: yliliikkuvuuden aiheuttama nivelrikko??  Minulla oireet täsmäsivät tähän ja sain sellaisen. Olen diaknoosista iloinen. Eihän se kaikilla toki ole samanlaista nivelrikkoa. Tähän on fibron oireet myös ja huimausta ja lihasheikkoutta mm.

Sivun alkuun

IP kirjattu