Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Normaali aihe Tervetuloa nivelrikkokeskusteluun (Luettu 42 197 kertaa)
Hallinnoija
Nivelklubin administraattori
Poissa

Tervetuloa nivelrikkokeskusteluun
05.12.2002 klo 22:24:08
Tulosta viesti  
Tässä ryhmässä keskustellaan nivelrikosta ja -kulumista - niiden syistä ja seurauksista.

Sivun alkuun
IP kirjattu

Hannele
Ex-jäsen

Re: Tervetuloa nivelrikkokeskusteluun
Vastaus #1 - 27.12.2002 klo 16:07:50
Tulosta viesti  
Hei kaikki.

Haluaisin nyt varsinaisesti aloittaa keskustelun nivelrikosta tuosta suomalaisten eräästä kansansairaudesta. Meitä tätä nivelen kulumaa, artroosia, sairastavia on pelkästään lonkkien ja polvien kohdalta noin 400000 henkeä. Siihen päälle sitten vielä nykyään niin yleiset sormien ym nivelten nivelrikot.

Nivelrikon syytähän ei tiedetä. Epäillään, että hormonaalisilla tekijöillä, ylipainolla,raskaalla yksipuolisella kuomituksella esim urheilijat, maanviljelijät, sekä perimällä ja esim tapaturmilla on altistavaa vaikutusta. Nivelreumakin auheuttaa nivelrikkoa eli nivelten rustojen syöpymistä.

Kertokaa miten olette pärjäilleet nivelrikkonne kanssa. Kertokaa konsteja miten olette saaneet vähennettyä oireita esim. jäykkyytä, kipuja ja särkyjä.
Kauanko olette joutuneet odottamaan leikkauksta eli olleet jonossa?

Itselläni on 3 tekoniveltä. Sain ne aika nuorena. Ensimmäisen jo alle 40-vuotiaana toiseen lonkkaani. Sitä ennen oli yritetty kaikenlaista. Fysioterapiaa: esim veto- ja liikehoitoja, lymfaterapiaa, vesijumpassa yritin käydä pitääkseni yllä lihasvoimaa ja liikelaajuuksia. Kävellessä hain kevennystä sauvoilla.En noussut enää portaita ja valitsin muutenkin tasaista maastoa. Vähensin kävelyä ja lopulta yölliset leposäryt ajoivat minut jo  ajoittain päiväsaikaan pyörätuoliin  ennen leikkauksta.Lonkkaan oli pistelty monta kertaa kortisonia, mutta sekään ei loppuaikoina rauhoittanut enää tilannetta.

Kokeilin kylmähoitoja, vaikka eivät ne lonkkaan auta. Paremminkin polviin. Söin vitamiineja ja kalsiumia. Kokeilin lääkärin määräämää Arthryljauhetta. (Nivelrikon hoitoon tarkoitettu reseptilääke)Kokeilu oli liian myöhään. Mikään lääke ei kasvata rustoa takaisin. Myöhemmin sain kyllä apua polven nivelrikkooni ko lääkkeestä varsinkin sen polveen pistettävästä muodosta.
Tilanteeni huonontui nopeasti ja pääsin sitten suht nopeasti leikkaukseenkin.
Leikkaus kÿllä pelotti. Sana tekonivel jo tuntui kauhealta. Vaihtoehtoja ei vaan enää ollut. Liikuntakyvyn säilyttäminen oli tärkeintä samoin kivuttomuus ja sitä kautta kunnon yöunet. Olen suht tyytyväinen lonkkieni nykyiseen tilanteeseen. pääsenhän kävelemään ja kivut ovat poissa.

Minulla on kokemuksia siis myös polven nivelrikosta.  Siihen kokeiltiin aluksi myös erilaisia fysioterapiota, jos jonkinlaisia. Aika kauan nillä saatiinkin siirrettyä varsinaista leikkausta noin kymminisen vuotta. Kertokaa kokemuksianne tai kyselkää minulta. Voin täydentää tarinaani.
Hyvää uutta vuotta kaikille.

Sivun alkuun

IP kirjattu

aavee
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Mä relaan, relaa säkin!

Sijainti: Kerava
Vastaus #2 - 05.01.2003 klo 01:34:02
Tulosta viesti  
Hei Hannele!

Tekonivelpalstalla olenkin jo kertonut mihin olen nivelrikkoni kanssa päätynyt, eli molempien polvien tekoniveliin. Mutta mistä kaikki alkoi....

Omalla kohdallani jo ennen syntymää. Ennen kouluikää olin polvileikkauksissa, joissa estettiin polvilumpioiden siirtyminen pois paikaltaan polvia taivutettaessa (polvi ei mennyt sijoiltaan vaan lumpio siirtyi sievästi ja hallitusti). Sitten 13-vuotiaana toista polvea korjattiin uudelleen, koska lumpio alkoi taas siirtyä sivuun. Viimeinen tällainen lumpion kiristys tehtiin vähän alle kolmekymppisenä, jolloin polvesta poistettiin myös irtokappaleita. Silloin luulin että polvet oli leikattu kuntoon eikä niistä enää koituisi ongelmia.  Epävarma. Pari vuotta myöhemmin karu totuus sitten selvisi kun polvi turposi hetkessä särkeväksi ja pulleaksi. Polvessa punkteerattiin verta ja samassa yhteydessä lääkäri ohimennen huomautti, ettei ole nähnyt 8-kymppisilläkään tällaisia polvia ja että edessä on tulevaisuudessa polven tekonivel. Se oli SHOKKI! Luulin että se on samaa kuin polven jäykistäminen mutta lääkäri lohdutteli, että ei siitä ainakaan huonompi voi tulla kun oma ennestään on!

Silloin selvisi myös miksi polvet ovat siinä kunnossa kuin ovat. Syynä on geenissä oleva virhe, joka vaikuttaa mm. kollageenin (josta rustokin muodostuu) laatuun. Meikäläisen kollageeeni ja sitä kautta rusto on niin huonolaatuista että oli tullut "matkansa päähän" jo 3-kymppisenä.

Muutama vuosi myöhemmin tehtiin toiseen polveen tähystyksessä pintojen tasoitusta ja porattiin luuhun reikiä, jotta niistä olisi pursunut nivelen pinnalle ruston kaltaista ainetta. Tämän toimenpiteen ansiosta selvisin vajaat viisi vuotta, joten vaikka sen vaikutuksesta ollaan yleisesti montaa mieltä, ainakin omalla kohdallani siitä ilmeisimmin oli hyötyä. Samaa polvea siivottiin vielä tähystyksessä kaksi kertaa mutta viimeisellä kerralla rustoa oli enää niin vähän jäljellä ettei paljon voinut sheivata, jotta jäljelle jäi vielä jotain. Tästäkin oli parin vuoden apu. Sen jälkeen sain samaan polveen vielä kaksi eri kertaa piikkikuurin Artzalia, joka myös auttoi, vaikka siitä lienee eniten apua lievähkössä nivelrikossa. Kokeilin myös lääkäriltä kokeiluannoksena saamani kuukauden satsin Artryl-jauhetta mutta en tuntenut sen auttavan.

Samoihin aikoihin kun polven kanssa alkoi olla hankalaa, löytyi selkävaivojenkin takaa nivelrikkoa. Selän nikamissa oli nivelrikkoa, ja se yhdessä rakenteellisten vikojen kanssa aiheuttaa sitten spinaalistenoosin, eli selkäydinkanavan ahtauman.

Kortisonia polviin on piikitetty vain kaksi kertaa, koska siitä ei tuntunut olevan apua. Fysikaalista ei koskaan kokeiltu, hankalina aikoina nappailin sitten enimmäkseen Buranaa, jonka vatsanikin onneksi hyväksyi. Selän ollessa hankala, se tosin ei auta vaan tarvitaan rankempia rohtoja.

Molempiin polviin on reilun vuoden sisällä laitettu tekonivelet. Polvien kipujen vuoksi olisin vielä pärjännyt ilmankin mutta selkä alkoi olla niin hankala että jotain piti tehdä, ja siksi päätettiin aloittaa polvista. Minulla ei nimittäin ole ollut mitenkään erityisen paljon kipua polvissa, liikerajoituksia sen sijaan oli. Polvet taipuivat loppuvaiheessa reilut 90 astetta ja ojennusvajausta oli 15-20 astetta, lisäksi polvet olivat ns. pihtipolvet, eli siltäkin osin virheasennossa. Toisessa polvessa ei myöskään enää ollut yhtään rustoa jäljellä vaan luupinnat osuivat toisiinsa, jolloin tietyssä asennossa tuli kiva säväri. Yleisestä poiketen syynä leikkauksiin ei siis ollut kestämätön kipu. Kivuttomuus johtui fysiatrin mukaan mitä ilmeisimmin tästä geenivirheestä, josta syystä rusto haurastuu nopeasti mutta melko kivuttomasti. Ruston aineenvaihdunnallakin lienee oma osansa prosessissa.

Nyt kuitenkin reilu vuosi sitten leikattu polvi toimii lähes kuin unelma ja ehdottomasti paremmin kuin oma ja toinenkin syksyllä leikattu alkaa olla kohtuu kunnossa. Ja selkäkin tykkää  Kliseinen, eipä ole ollut jalkaan heijastuvaa kipua kun jalat ovat vihdoinkin yhtä pitkät ja muutkin virheasennot poistuneet. Täytyy vaan pitää peukkuja että juuri nämä tekonivelet olisivat ikuiset eikä tarvetta muiden nivelten uusimiselle kovin pian tulevaisuudessa näkyisi.

Tämä oli pitkä sepustus, pitäisi olla laskuri, joka ilmoittaisi kuinka moni jaksoi lukea loppuun saakka  Silmänisku. Tsemppiä kaikille nivel- ja muidenkin kipujen kanssa painiskeleville ja oikein hyvää alkanutta vuotta.

Kuulisin mielelläni onko teillä muillakin selkäongelmia ja miten pärjäätte niiden kanssa. Lisäksi jos löytyisi joku muu, jonka nivelrikko johtuu jostain mystisestä syystä olisi mukava kuulla siitäkin.

aavee

spinaalistenoosi +2x polven tekonivel + 2x lonkan tekonivel
Sivun alkuun

IP kirjattu

eikka
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Vastaus #3 - 10.01.2003 klo 14:49:59
Tulosta viesti  
Hei,
Luin loppuun tottakai. Ihmisten kokemukset ja ajatukset kiinnostavat. Mainio idea tämä koko klubi.

Sain lonkkapinnoiteproteesin 7 viikkoa sitten ja nyt alkaa mennä jo melko hyvin. Rankkaa oli ensimmäiset viikot. Käy hermoille kun kaikki on niin vaikeata ja on niin hidas ja on tottunut reippaaseen menoon ja .
Avun pyytäminen kotiväeltä on jotenkin vastenmielistä mutta pakkohan se on!
Ennen leikkausta meni 3-4 vuotta kipuihin. Lopuksi lääkäri ymmärsi hätäni ja leikkasi. Jonotusaika oli raskas.
Lopuksi jalat ja selkä oireilivat niin voimakkaasti että niistä oli yhtä paljon ongelmia kun itse lonkasta.
Leikkauksen jälkeen toinen puoli on ollut niin kovassa rasituksessa ensimmäiset 6 viikkoa kun ei leikatulle jalalle saanut astua että siitä on tullut vähintään yhtä paha kun toinen ennen leikkausta, sama koskeen selkää ja koko jalkaa. Tämä oli minulle yllätys; en voinut kuvitella että se tapahtuisi niin nopeasti. Varoitettiin kyllä! Toivon että toinen puoli leikattaisiin niin pian kuin mahdollista.
Mutta kaiken kaikkiaan  leikattu lonkka voi hyvin ja on lähes kivuton ja lääkkeiden syönti loppu.

Kannatti leikkauttaa ja varmasti kaikki hankaluudet unohtuvat ajan myötä.

Tsemppiä kaikille.
t.Eikka

Sivun alkuun

IP kirjattu

rapunainen
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Vastaus #4 - 14.05.2003 klo 22:23:43
Tulosta viesti  
Heippa kohtalotoverit!
Olen tänään saanut diagnoosin, ja vahvistuksen epäilyilleni, että kipeissä sormissani on nivelrikko. Kipuja on ollut ajoittain muutaman vuoden. Ne eivät ole olleet vielä jatkuvia, mutta ilmetessään melko voimakkaita, viiltäviä, kuin puukon viiltoja sormissa. Ne ilmenevät aina tietyn rasituksen jälkeen, esim. rikkaruohojen repimisen, haravoinnin, suursiivouksen tai vastaavan jälkeen. Työtä olen vielä pystynyt mielestäni tekemään niin ettei se aiheuta jatkuvia kiputiloja, vaikka olenkin käsityöläinen. Lisäksi olen kolme viim. vuotta tehnyt keittiötöitä päiväkodeissa sijaisena.
Nuoruudesta asti olen lisäksi potenut polviani, joissa nivelrikko ilm. myös on. En pysty juoksemaan lenkillä, ja pitkillä kävelymatkoillakin tulee polvet kipeiksi. Tautini lienee vielä aivan lievää, koska se ei mitenkään rajoita elämääni, tiedän vain, että liikarasitusta pitäisi välttää ja elämänolosuhteet pitäisi järjestää siten, että ylimääräistä rasitusta ei tule. Se lienee hiukan vaikeaa, kun olen kuusihenkisen perheen äiti, ison omakotitalon, ynnä pihan ja kesämökin omistaja.
Lähinnä olisin kiinnostunut muilta kohtalotovereilta vinkeistä, jotka helpottavat kiputiloja, jotain muuta kuin särkylääkettä. Onko kukaan kokeillut mitään luontaislääkkeitä tai onko ruokavaliolla mitään vaikutusta asiaan. Naapurin rouva sanoi minulle heti, että syö inkivääriä, se auttaa kaikkiin nivelvaivoihin!
Myös ranteeni on parhaillaankin melkoisen kipeä, mutta lääkäri ilmoitti, että ranteessa ei olisi kuvan perusteella tätä nivelrikkoa, lieneekö jotain muuta kulumaa. ???

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ansa
Ex-jäsen

Vastaus #5 - 29.09.2003 klo 18:39:43
Tulosta viesti  
Hannele, kiitos monista hyvistä vihjeistä. Olen tänään päättänyt olla menemättä leikkaukseen. Kokeilen ensin kaikki muut keinot. Näyttää olevan niin, että kun tietää tarpeeksi paljon riskeistä, tulee entistä pelokkaammaksi leikkauksen suhteen. Varmaankaan ei ole syytä ihan hirveästi pelätä, mutta on parasta ottaa kaikki tosiasiat huomioon mieluummin kuin olla liian sinisilmäinen ja katua jälkeen päin!
Kauniita syyspäiviä toivotellen
Ansa

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ymmyrkäinen
Vieras

Vastaus #6 - 13.03.2004 klo 19:44:23
Tulosta viesti  
Hei! Minulla todettiin oikean käden keskisormessa nivelrikko. En tiedä kuinka yleistä tämä on, mutta olen tehnyt toimistotöitä noin 30 vuotta ( nyk. 50 v>), käyttänut ensi alkuun laskukonetta ja sen jälkeen aina kulloisenkin ajankohdan vaatimia ATK-laitteita.
Aina sillon tällöin on vaikeaa särkyjen takia, mutta on tosi inhottavaa (vaikeaa) valitta keskisormen särkyä, eihän se voi olla totta!!! Sormi on vääntynyt ensimmäisen nivelen kohdalta ja on tosi kipeä. Kuvauksessa todettin sekä etu- että nimettömän sormenkin kohdalta muutoksia. Sormiin ei tiettäväst ole tekoniveliä. Haluan kuitenkin tehdä edelleen oma alani toimistotöitä. Miten pitäisi jatkaa??
Kysyy "keskisormityttö"

Sivun alkuun

IP kirjattu

shimlei
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Vastaus #7 - 27.03.2004 klo 19:27:32
Tulosta viesti  
Nivelrikon vuoksi päätä/niskaa kääntäessä, ranteita ja nilkkoja pyörittäessä ja olkapään liikkeitä tehdessä lapaluiden seudulla rahisee ja naksahtelee aika voimakkaasti. Haluan jatkaa erinlaisia liikerataharjoituksia koska olo tuntuu hyvälle niitä tehdessä ja sen jälkeen. Voiko joku vastata minulle onko mahdollista vahingoittaa itseään ja tilannetta "jumppaamalla" kohtia jotka naksuvat ja rahisevat?

Sivun alkuun

IP kirjattu

romppu
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Sijainti: Helsinki
Vastaus #8 - 09.06.2004 klo 15:08:38
Tulosta viesti  
Lainaus:
ja esim tapaturmilla on altistavaa vaikutusta. Nivelreumakin auheuttaa nivelrikkoa eli nivelten rustojen syöpymistä. Kertokaa miten olette pärjäilleet nivelrikkonne kanssa. Kertokaa konsteja miten olette saaneet vähennettyä oireita esim. jäykkyytä, kipuja ja särkyjä.

Minulla kävi tapaturma; liukastuin jäisellä pihalla 2,5 vuotta sitten. Polvi tähystettiin seuraavana kesänä, ja nyt tänä keväänä uudelleen. Siinä välissä oli käynyt rustokato.

Minulla kivun määrä on suoraan verrannollinen liikkumisen määrään, joten huilailun puolelle tämä tahtoo mennä. Ilman kävelykeppiä en uskalla ottaa askeltakaan kodin ulkopuolella. Lähipiiri ei jostakin syystä oikein halua käsittää, kuinka kivulias tämä homma on...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Oti
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Oliko budolajien tms. harrastajia läsnä?
Vastaus #9 - 05.03.2005 klo 00:09:04
Tulosta viesti  
"Tuomio tuli"
Aloitin itämaisten kamppailulajien harrastamisen 1976 judolla joka muuttui karateksi 1981. Siitä lähtien karatea on treenattu harrastuspohjalla ja suurella sydämmellä. En kilpaile/kilpaillut. Olen ohjannut vuodesta ~1987 lähtien kaikenlaisia ryhmiä jne.. yhdistys ihminen.
Vuodesta 1990 tähän saakka on takana kerran vas. eturistiside leikkaus ja polvieni kierukoita tähystelty seitsemän.. nyt tuli kahdeksas kerta ja se "tuomio".
Reisiluunpään nivelpintanasta alue on kulunut pois paikoin luuhun saakka. Sääriluun nivelkuppi puoli on jokseenkin ok, samoin lumpion takapinta.
Ortopedi "nosti kädet pystyyn" sistittyään kierukanreunaa yms. töhnää ja selitti hyvin asiallisesti ja peruteellisesti (seurasin monitorista luentoa on-line) missä ongelma on. Samalla kertoi että seuraava vaihe tulee olemaan tekonivel n.10 vuoden kuluttua/kuluessa.
Kysymys. Kestääkö polven tekonivel jalka pystyakselilla kiertoliikkeiden kaltaisia liikeratoja? Samoin kiinnostaisi tietää voiko jalalla esim. potkaista tms.
39v. Budoka jässikkä

Sivun alkuun

IP kirjattu

onneli
Nivelklubilainen
Poissa

Päin nokkaa!

Sijainti: Tarvasjoki
Vastaus #10 - 19.04.2005 klo 10:51:30
Tulosta viesti  
Hei aavee
Kai se nimimerkki noin oli.
Luin kertomuksesi jossa peräänkuulutit muita, joilla on kummallisista syistä nivelrikkoa.
Minulla on myös aika nuorena alkanut nivelrikko ja alle neljäkymppisenä jouduttiin laittamaan ensimmäinen lonkkaproteesi. Olen lapsesta saakkka ollut Ortonin potilas ja jouduin (tietämättäni) mukaan kokeiluun, jossa asennettiin kuppiosa pelkästään kiertämällä, ilman sementtiä tai ruuveja, paikalleen. Niistähän irtosi suurin osa kuulemma. Minun myös. Seuraava kuppi asennettiin liian pystyyn ja toinen ruuvi jäi hiukan auki... kuudessa vuodessa viisi leikkausta ja sitten se oli kunnossa.
Siinä sitten meni polvet ja olkapäät. Luulin, että artroosin leviäminen johtui kepeilllä kävelemisestä, mutta myöhemmin eräs lääkäri epäili, että minulla on jokin perinnöllinen imeytymishäiriö. Nyt ei juuri ehjää niveltä löydy ja mm. jalkapöydän niveliä ei kuulemma kannata edes yrittää korjata.
Tammikuussa sain metallipinnat lonkkaani, koska muoviosat olivat kuluneet palasiksi kymmenessä vuodessa.
Seuravaksi kuulemma toinen puoli. Vielä ei ole päätetty, aloitetaanko polvesta, lonkasta vai olkapäästä. Kaikenlaisia puhdistus- ja korjausleikkauksia on tehty. Parhaana vuonna neljä.
Minulla on myös polvessa kokoproteesi, joka onnistui kerralla ja toimii hyvin. Käyn tanssimassa.
Kysyit myös mm. ruokavaliosta.
Minä olen saanut oikein hyvän olon Antti Heikkilän "Hyvän olon keittokirjan" elämänmuutoksen avulla. Syön vain hyvin harvoin särkylääkkeitä ja turvotukset ovat hävinneet. Nivelet kipeytyvät jos lipsun ruokavaliosta. Lisäksi sain iloisen ja hyvän mielen sekä verenpaine laski hyviin lukemiin. Toivuin lonkkaleikkauksesta huippuvauhtia. Sitä on helppo noudattaa ja ruoka on hyvää. Suosittelen kokeilemaan!
Sitten on vielä aivan mahtava juttu: vesijumppa! Lämpimässä altaassa löytyy lihaksia olemattomien nivelien ympärille ja liikkuminen on helpompaa. Meillähän kipu on pahempi, jos ei liikuttele niveliään.

Tietenkin olemme yksilöitä ja mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi kaikille, mutta aina voi kokeilla.
onneli

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruska
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #11 - 07.06.2005 klo 09:54:43
Tulosta viesti  
Hei vaan! Minä vammautin polveni pari vuotta sitten astumalla myyränkoloon ja kipu oli niin perk...llinen, ettei omalla kohdallani epäilyksiä nivelrikon syntymisestä jäänyt. Käsissä taas minulla on ollut nivelrikkoa 7 vuotta, mutta oletan senkin johtuvan pelkästä työn aiheuttamasta kulumisesta. Eli olen ollut ymmärtävinäni, että nivelrikkoa on kahta eri päätyyppiä: vammautumisen ja kulumisen aiheuttamaa ja sitten sisäsyntyistä aineenvaihduntahäiriön aiheuttamaa. Joka tapauksessa siihen aineenvaihduntahäiriöön ja muutenkin ruston evlyttämiseen kannattaa ainakin yrittää vaikuttaa lisäravinteilla. Rapunainen tässä jo niistä kyselikin. Sitä inkivääriä ovat kiinalaiset käyttäneet niveliinsä jo vuosituhansia, joten ei varmaan ihan perätöntä ole. Itse en ole sitä kokeillut vaan pitäytynyt kalaöljylinjalla (=tulehdusta estävä omega3 rasvahappo). Nivelvaivaisten ja reumaatikkojen on kuitenkin syytä visusti varoa niitä omega6:siä (jotka taas lisäävät tulehdusherkkyttä) ja joita esiintyy runsaasti esim auringonkukkaöljyssä. Hyviä omega3:sien lähteitä ovat kalaöljy ja pellavaöljy ja rypsiöljyssäkin rasvahappojen suhde on ihan ok. Rapunaiselle vielä: Piha- ja kesämökkialueilta kannattaa unohtaa kaikki kitkettävät eli kukkapenkit ym. viljelykset ja siirtyä pelkkiin kukkiviin pensaisiin ja viherniittyihin eli pistää siis ulkoalueet kaukonäköisesti uuteen suunnitteluun. Sillä varsinkin tänä keväänä olen huomannut etteivät sormeni kestä enää lainkaan kitkemistä.  Keittiön yleiskonettakin kannattaa opetella käyttämään sekä kaikenlaisia avaamisvempaimia. Sormiin ei anneta Hyalgan-pistoshoitoa ja ainoaksi hoidoksi on ainakin minun kohdallani jäänyt Arthryl ja nämä mainitsemani muut lisäravinteet. Näitten käsien kanssa pärjää kyllä kunhan niitä ei liialti rasita. Polveni ihme kyllä olen saanut ainakin toistaiseksi kuntoon!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Amanda
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #12 - 08.06.2005 klo 08:53:19
Tulosta viesti  
Hei!
Tännehän minun olisi pitänyt kirjoittaa, eikä aloittaa uutta keskustelua (hoitotakuu).
Oma nivelrikkohistoriani ulottuu varmaan esivanhempieni geeneihin isäni puolelta. Ukilla ja hänen perillisillään on ollut nivelrikkoa ja heiltä olen minäkin "rikkoni" perinyt.
Tasan viisi vuotta sitten putosin portaissa ja satutin polveni. Parin kuukauden päästä katselin kaikessa rauhassa kyykkyasennossa tavaroita kaupan hyllyltä. Nousin ylös ja silloin pamahti. Lääkärireissujen, kortisonipiikkien, työjaksojen ja sairaslomien ja seitsemän kuukauden odotuksen jälkeen pääsin tähystykseen. Polven ulompi nivelkierukka oli repeytynyt ja polvessa todettiin hapsumaista nivelrikkoa. Polvi ei tullut koskaan kuntoon ja sitten kävi niinkuin tuolla hoitotakuu keskustelussa kerroin.
Lueskellessani olen huomannut, että useimmilla teistä on polvia tähystetty useaankin otteeseen. Itse olen näiden kipujen kanssa anonut työterveyslääkäriltä, fysiatrilta, ortopedilta jne. tarkempaa tutkimusta oireisiini. "Se on vain nivelrikkoa, ja sille ei voi tehdä mitään" kuuluu vastaus jokaisen suusta. Ortopedi tosin mainitsi tekonivelet, jotka tulevat kuvaan joskus 20 vuoden päästä.
Liikkuminen on ollut yhtä tuskaa noin kolmen vuoden ajan. Oikea jalkani, josta polvea operoidaan, on oireillut selästä asti. Siellä on todettu kahden nikaman madaltuma. Jalkapöytä ja varpaat kipuilevat liikkuessa ja polven alapuolelle on tullut polttava kipu muutaman kilometrin kävelyn jälkeen.
"Onneksi" nyt tuon totaalisen polven lukkiutumisen vuoksi olen pääsemässä tähystykseen. Milloin, sitä ei vielä tiedä. Kiirellisyys ei näytä olevan tae nopeaan hoitoon. Soitin eilen jonohoitajalle, joka vastasi ettei hän jouda vielä tutkimaan papereitani. Ja juhannus on kohta käsillä ja ortopedien kesälomaat.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Amanda
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #13 - 08.06.2005 klo 08:57:40
Tulosta viesti  
Muistikin pätkii:
Oli tarkoitus kirjoitta, että 20 vuoden päästä (tekoniveliin)  on kovin pitkä aika. Minulla olisi tasan 5 vuotta eläkeikään ja liikkuvia niveliä tarvittaisiin vielä senkin jälkeen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Amanda
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #14 - 08.06.2005 klo 15:56:25
Tulosta viesti  
Hei!
Posti toi iloisen yllätyksen: kutsu tähystykseen 13.6. klo 7.30.
Millaisia kokemuksia teillä on selkäydinpuudutuksesta päiväkirurgisessa eli selviääkö sieltä pois samana päivänä ja millaisessa kunnossa. Edellisellä kerralla tähystys tehtiin osaston kautta ja pääsin pois vasta seuraavana päivänä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hannele Koponen
Ex-jäsen

Vastaus #15 - 08.06.2005 klo 18:04:44
Tulosta viesti  
Onneksi olkoon nopeasta ajasta Amanda

Päiväkirurgisesta polven tähystyksestä pääsee yleensä saman iltana kotiin, jos on hakija eikä ihmeempiä komlikaatioita ilmene.Epiduraalipuudutus haihtuu suht nopeesti. Odottavat että olet kävelykykyinen sauvoilla ja pystyt pissaamaan.Joillain nimittäin voi kestää epiduraalin takia jonkin aikaa ennen kuin pystyy wc:ssä asioimaan.Minulla ei ollut kyllä tätä ongelmaa,mutta haluavat olla mukana ekalla Wc- käynnillä ettei vaan jalat petä tms.

Voit monitorista seurata tähystystä operoinnin aikana, joten toimenpide menee hujauksessa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

helleena
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #16 - 12.06.2005 klo 09:41:50
Tulosta viesti  
Hei onneli!
Minua kiinnostais se sun jalkaterän nivelien kipuilu. Miten se oireilee?
Mulla on vasemman nilkan ja jalkaterän kipuilua rasituksen jälkeen. Ei tahdo illemmalla päästä enään kävelemään, jos on ollut enemmän jalkojen päällä. Lääkäri meinas että se johtuu matalasta jalkaholvista.
Mulla on myös "suvun perintönä" heikko rustoaines. Molemmissa polvissa ja lonkissa on nivelrikkoa. Polvi tähystettiin 9.6.05.  Polven rustosta oli irronnut pala ja höylättiin rustopintoja tasaisemmaksi. Sama vika oli jo nuorena, 15 vuotiaana. Polviani on leikattu ja tähystetty 4 kertaa.

terveisin tuheju67

Sivun alkuun

IP kirjattu

onneli
Nivelklubilainen
Poissa

Päin nokkaa!

Vastaus #17 - 12.06.2005 klo 14:27:18
Tulosta viesti  
Hei
Itse asiassa molemmissa jalkaterissä on nivelrikkoa, enkä pysty juurikaan kävelemään ilman tukia, jotka laitetaan kengän sisään. Liikkeelle lähtiessä sattuu eniten ja yleensä kipu laantuu, kun on vähän kävellyt. Aamut ovat aika surkeita.
En tiedä, miten paljon niillä voisi kävellä, koska muitten nivelten takia en kävele pitkiä matkoja.
Ortonin lääkäri oli sitä mieltä, että jäykistämällä kivut saataisiin vähemmäksi, mutta sitten en voisi tanssia. Ainakin toistaiseksi valitsen kivut ja tanssin.
Jumpparini neuvoi repimään sanomalehtiä varpailla, ja se on ollut oikein hyvää jumppaa. Pitää pikkuiset nivelet liikkuvina. Kesällä kun olen paljain varpain, niin nyhdän ruohoa. Sellaista pientä liikuntaa.
onneli

Sivun alkuun

IP kirjattu

helleena
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #18 - 12.06.2005 klo 18:28:22
Tulosta viesti  
Kiitos vastauksestasi onneli!

Mulla tuo kipu nilkassa ja jalkaterässä on vasta runsaamman rasituksen (esim.leipomapäivän)jälkeen. Taitaa olla matalasta jalkaholvista johtuvaa mulla. Nilkkojeni nivelsiteet ovat osittain revenneet nuorina ja niihin on jäänyt löysyyttä, sekin saatta kipeyttää nyt nilkkaani.

terveisin tuheju67

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruska
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #19 - 14.06.2005 klo 16:27:44
Tulosta viesti  
Hei Onneli! Tanssiin se olen minäkin syttynyt. Jos olisin nuorempi ja nivelet kondiksessa, niin käyttäisin kaiken vapaa-aikani siihen. Eipä silti kävin kyllä harrastamassa tukisiteen turvin, vaikka polvea särki aika lailla. Hulluksi itseäni jo luulin, mutta toisaalta liikunta elvytti ilmeisesti mikroverenkiertoa ja kun muut lisäravinteet ja kukonheltat otettiin, niin tällä hetkellä polveni on oireeton (siis ei särje). Huteralta se kyllä edelleenkin tuntuu ja tukiside on jäänyt paikoilleen. Mutta näin on, että pieni hulluus saattaa joskus olla hyväksikin. Harrastatko muuten jotain erikoista tanssilajia?

Sivun alkuun

IP kirjattu

onneli
Nivelklubilainen
Poissa

Päin nokkaa!

Vastaus #20 - 14.06.2005 klo 17:31:23
Tulosta viesti  
Juu Silmänisku
Harrastan aika erikoista tanssia... sanovat sitä lavatanssiksi näin kesällä. Ihan tavallista tanssimista niin että mies vie ja minä vikisen. Tunnen, että tarvitsen jonkun mistä pitää kiinni. Ei ole oikein varaa kaatua kun on näitä kalliita keinoniveliä.
Ja onhan siinä muitakin hyviä puolia...
Pääasia on, että mieli pysyy hyvänä ja virkeänä.
onneli

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lissu
Poissa

Sijainti: Loviisa
Vastaus #21 - 16.06.2005 klo 14:25:17
Tulosta viesti  
Heippa Tanssajat, Onneli ja Tuheju67!

Tanssiminen onnistuu kyllä jäykistetyillä(=luudutettuilla)nilkoilla, sekä jäykistetyillä isovarpailla... Varmasti paremmin kuin äly-kipeillä jaloilla. Eikä sitten ole enää sitä seuraavan päivän jälkisärkyä!

Tarvitaan vain tavallista paremmin harkitut jalkineet, joihin on asennettu ns.keinupohjat. Niitä asentavat apuvälinefirmat, kuten Respecta, SPR:n proteesipaja, Ortto-kenkä, sekä etevät suutarit.

Kun kengät ovat oikeanlaiset, tavalliseen kävelyynkin saa "rullauksen", eikä kävely ole tököttävää, lyhyin askelin menevää. Siihen sa joustavuutta. - Jos nilkkoihin on tehty täysjäykistys, tälläinen keinupohja on ihan välttämätönkin, ettei saa sääreen kivuliasta marssimurtumaa.

Lissuli
Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruska
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #22 - 16.06.2005 klo 16:34:40
Tulosta viesti  
Onneli, mun kälyni harrastaa myös lavatansseja siitä syystä myös, että on kiinnipitelijä. Hän sairastaa nimittäin MS'ää. Minä olen harrastanut taas vain sellaisia jokanaisen ryhmätansseja lääkärin kauhuksi. Mutta kun ei käynyt kieltämäänkään. Olemme molemmat siis sekä kälyni että minä ottaneet sellaisen elämänasenteen, että tanssitaan niin kauan kuin voidaan. Kiitos muuten Lissu ihan muidenkin puolesta hyvistä kenkävinkeistä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

helleena
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #23 - 22.06.2005 klo 14:27:03
Tulosta viesti  
Hei vaan!

Olen miettinyt mistä saisin kunnolliset kengät itselleni ihan jokapäiväiseen käyttöön. Haluaisin säästää hyvillä kengillä nivelrikkoisia lonkkiani ja polviani.
Minulla on yksi ongelma, tosi isot jalkaterät, jotka ovat vielä joka raskauden jälkeen aina vain pidemmät! Minulla on myös kapeat jalkaterät ja todella matalat jalkaholvit. Miesten puolelta kenkiä etsiessäni en saa niitä tarpeeksi tiukalle ja lestikin on jo liian leveä silloin kun pituus olis muuten sopiva.

Hyvää juhannusta kaikille!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lissu
Poissa

Vastaus #24 - 22.06.2005 klo 23:39:03
Tulosta viesti  
Hei!

Hyvä ongelma- ja isojalkaisten kenkäkauppa on ainakin Hesassa Kenkä-Rale (Runeberginkatu 55 00260 HELSINKI, (09) 495 697. Siellä voi istahtaa jakkaralle ja henkilökunta katsoo jalat ja sovitus alkaa. - Moni tuttavani on löytänyt sieltä todella hyvät kengät joka lähtöön.

Jos jalat on niin ongelmalliset, ettei kaupoista löydy sopivia, on turvauduttava joko kenkien muutostöihin tai teetettävä yksilölliset kengät alusta alkaen. Jälkimmäinen vaihtoehto käy jo kukkaron päälle (kuulema n.200 käsityövaihetta, siksi todella arvokkaat). Tarvitaan lääkärin lähete ortopedisiin jalkineisiin, jotta saa kaupungilta/kunnalta maaksusitoumuksen, jos saa.

Lissuli
Sivun alkuun

IP kirjattu

helleena
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #25 - 28.06.2005 klo 14:12:57
Tulosta viesti  
Kiitos tiedoista Lissu!

Helsinki on vain valitettavasti niin syrjässä täältä pohjoisesta katsottuna. Siellä tulee käytyä niin harvoin.
Jospa niillä olisi postimyyntiä.

Mitä mieltä olette: pitääkö paikkaansa eurolääkärini (ei vielä valmis lääkäri)toteamus lonkkien nivelrikosta, että se voi pysyä lopun ikää samanlaisena. (olen alle nelikymppinen) Vai eteneekö se ajan myötä aina? Tiedon saanti lääkäriltä oli niukkaa, se oli tuossa lauseessa.
Onneksi oli terveysaseman lehtilaarissa Neveltietolehti, josta sain ensitietoa ja täältä netistä lisää.
Tuttavani kertoi myös omasta nivelrikostaan ja sen hoidosta. Osasin sitten kysellä nivelrikosta ja sen hoitomahdollisuuksista, lääkkeistä, fysioterapiasta ym. lääkäriltäni. Nyt syö arthrylia ja käyn fysioterapeutilla.
Käyn nykyisin eri lääkärillä. Särkylääkkeiden syönti on minulle myös uutta, aiemmin en ottanut kovin herkästi, "kärsin vain."

Polveni rupesi lukkiutumaan jatkuvasti huhtikuun puolivälissä. Sain lähetteen OYS:iin. Kävin ortopedin tykönä toukokuun puolessa välissä ja polveni tähystettiin jo 9.6 .  Pääsin siis varsin nopeasti tähystykseen.
Minulla polven paraneminen on ollut hidasta tähystyksen jälkeen. Nivelestä höylättiin laajalti rustopintoja ja poistettiin irtopalasia. Luutakin oli osittain näkyvillä. Lääkäri oli kuvannut hauskasti leikkauskertomukseeni, että rusto muistuttaa jossakin kohtaa perunapeltoa. Viikon kävelin kyynärsauvoilla, niinkuin ohjeissa sanottiin. Turvotus oli koko ajan runsasta. Rupesin kävelemään. Polveni kipeytyi ja turvotus lisääntyi. Polveni taipui vain vähän. Menin lopulta käymään lääkärissä. Polvestani poistettiin ainakin 50 ml verta (lääkärin arvio) ja jouduin ottamaan sauvat uudelleen käyttöön, että polveni rauhottuisi. Vieläkin, 3 viikkoa tähystyksen jälkeen on polveni vielä jonkinverran turvoksissa, ei taivu vielä normaalisti ja ei kestä runsaampaa kävelyä.

Olen huomannut hormonien (ennen kuukautisia) aiheuttavan ranteisiini ja sormiini jomotusta. Kuvissa ei ole ainakaan vielä näkynyt nivelrikkoa. Toivottavasti ei tulekkaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tuppurainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #26 - 10.09.2005 klo 11:40:32
Tulosta viesti  
Heippa!

Kovin tuttua tarinaa oli kertomuksesi. Itselläni alkoivat ensi oireet esiintyä alle nelikymppisenä. Niskaa särki ja ilmaantui lihasjännitystä selkävaivoja unohtamatta.

Työssä oli raskaita nostoja väärissä asennoissa, nopeita äkkinäisiä tilanteita asiakkaiden auttamiseksi. Lisäksi yritin yksin ilman kaveria hoidella monia töitä. Nyt on kulunut pian parikymmentä vuotta ensioireista.Nyt vain muistelen entistä hyvää aikaa. Työtahti on valtavasti kiristynyt, kehitystä tapahtunut tekniikan ja monien muidenkin alojen parissa. Itse olen vanhentunut ja työpaikallakaa ei kaikki enää ollut kuin ennen.
Itse en kaikkia heti oivaltanut, mutta nyt on ollut aikaa ajatella ja muistella menneitä hyviä aikoja.

Suvustani löytyy nivelrikkoa ja reumaa aikanaan sairastaneet isoäitini. Eihän ennen käyty lääkärissä, koska elämä oli erittäin työsidonnaista. Lisäksi vaikeat liikenneyhteydet saaresta mantereelle vaikeuttivat lääkäriin menoa.Naapuri toi apteekista Hotaa ja Asperiinia, joilla oli pärjättävä. Joku hieroja-akka saattoi omistaa ns. venäläistä käärmesalvaa, jota kokeiltiin ahkerasti.

Vanhoja keinoja olivat kivun hoidossa myös lämpimät vaatteet. Kolotuksiin käytettiin kissan nahkoja ja aitoja lampaan villasta kudottuja lämmittimiä.

Lapsena muistan polkeneeni isän kipeää selkää. Juoksin selän päällä selkärankaa pitkin. Se keino kuulemma tepsi. Isäni oli silloin vain nelikymmppinen.Linimenttiä tarvittiin päivittäin lihaskipuihin.
Juttu käsittää historiaa, mutta autta ymmärtämään, että ihminen ei ole muuttunut miksikään ajan saatossa.

Kipujen kanssa on vain opittava elämään.Lääkkeksi voisin omasta kokemuksestani antaa seuraavat neuvot!
  1. Hoida itseäsi mahdollisimman hyvin fyysisesti ja psyyk-
     kisesti.

2. Hyvät ihmissuhteet tärkeitä.

3. Valitse mieleisiä harrastuksia sopivasti.

4. Hellyden kaipuuseen lääkkeenä om kulta ( se voi olla
     myös läheinen ystävä tai lemmikkieläin.

5. Positiivinen elämän asenne.

6. Riittävä liikunt ulkoilmassa voimiesi ja sairauksiesi
     asettamien rajoitusten puitteissa.

7. Hyvä neuvoa antava ystävä, kun tulee kiperiä asioita
     eteen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Amanda
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #27 - 10.09.2005 klo 17:35:44
Tulosta viesti  
Hei!
Vasemman jalan jalkapöytä ja oikean isovarpaan tyvinivel ovat ärtyneet tosi ilkeiksi. Viime viikon kävely oli vain kivuliasta köpöttelyä.
Kävin työterveyslääkärillä, joka totesi taas kerran "se on vain sitä nivelrikkoa, johon ei mikään auta". Sain kuitenkin  vasempaan jalkaan kortisonipiikin ja siitäkös tämä  kipu oikein äityi pariksi päiväksi. Nyt on alkanut hieman rauhoittua ja paukkaa kävellessä.

Olen lukenut teidän juttuja jäykistetyistä isovarpaista ja nilkoista. Olisiko ortopedi oikea lääkäri tällaisissa vaivoissa? Hirvittää oikein, kun ajattelee tulevaa 5 vuotta töissä ennen eläkettä....ja senkin jälkeen tarttis kävellä.

Kyselee Amanda

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tuula Räikkönen
Vieras

Vastaus #28 - 22.09.2005 klo 15:07:11
Tulosta viesti  
Heippa, Amanda!

Mielestäni oikea lääkäri voisi olla mahdollisesti reumalääkäri. Työterveyslääkäri voi kirjoittaa lähetteen joko reumalääkärille tai fysiatrille tai ortopedille. Riippuu siitä, millaisia lääkäripalveluja kotipaikkakunnallasi on saatavana.

Yksi keino voisi olla myös yksityinen reumalääkäri, jolla olisi mahdollisimman laaja-alainen koulutus ja työkokemus
omalla erikoisalallaan. Hän arvioi tilanteesi ja yhdessä neuvottelee kanssasi hoitomahdollisuuksista.

Toivon lämpimästi, että saat apua vaivoihisi. Kyllä se ongelmasi siitä vähitellen selkiytyy. Uskotaan ainakin !

Syysterveisin : SilmäniskuTupu

Sivun alkuun

IP kirjattu

Amanda
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #29 - 23.09.2005 klo 19:09:29
Tulosta viesti  
Kiitos Tupu!
Nyt vain on niin, ettei meidän työterveyslääkäri lähetä yhtikäs minnekään. Reumalääkärit ottavat vastaan vain keskussairaalassa ja sinne ei nivelrikkoiset meidän kunnasta pääse. Yksityisiä reumalääkäreitä ei itä-Suomessa ole ollenkaan. Lähin olisi kuulema Tampereella ja matkaa 600 km. Eipä paljon houkuta.

Kävin yksityisellä fysiatrilla, mutta hänkään ei puuttunut nivelrikkoon, vaan vain käsieni hermopinteeseen. Nyt toinen käsi on leikattu, mutta tulos on huononpi kuin ennen leikkausta. Mietin vain, olisiko siihenkin syynä nivelrikko. Ranne leikatusta kädestä murtui joskus nuoruudessa, eikä ole sen jälkeen ollut kunnossa. Käsi on täysin turta ja ranteesta säteilee sähköiskumaisia kipuja pitkin sormia. Uusi hermoratatutkimus tehdään marraskuussa. Toista kättä en ole uskaltanut leikkauttaa ollenkaan,

Täytynee yrittää vielä tuota ortopedia.

t. Amanda

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tuppurainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #30 - 24.09.2005 klo 11:12:00
Tulosta viesti  
Hei, Amanda!

Alä kuitenkaan masennu, vaikka avun saanti kangertelee. Minulla itselläni on ollut aika vaikea ja kivikkoinen avun saamiseksi. Juoksin vuosia Turussa yksityoslääkäreillä. Minulla oli vain 100 km matkaa yksityislääkäriin.

Neuvoisin Sinua olemaan sitkeä ja kovana lääkäreille. Tarvitsisit mielestäni ehdottomasti lähetteen reumalaakärille keskussairaalaannivelvaivojen selvittämiseksi. Niitä kirjoittavat erikoislääkärit. Rahaakin sairastaminen vie paljon. Mutta minä itse uhrasin aikaa, rahaa ja urani kipujeni ja oireideni selville saamiseksi.Sain lopuksi voiton ja pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle 2,5 vuotta sitten 54-vuotiaana.

On ikävää, että me olemme täällä hyvinvointi-Suomessa niin eriarvoisessa asemassa.Ihminen on hyvin pieni ja olematon osa uhteiskunnan rattaissa.Elämä  Pusuon arvokas ja ainutkertainen ja jäljellä olevaa terveyttä pitää hoitaa kuin kedon kukkaa.

Hyvää syksyn jatkoa ja voimia jokaiseen uuteen päivään Sinulle!

Terveisin:TUPU Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lissu
Poissa

Vastaus #31 - 26.09.2005 klo 15:40:17
Tulosta viesti  
Hei Amanda!

En tiedä mistä kohtaa Itä-Suomesta olet, mutta Joensuussa pitää yksityisvastaanottoa Suinuussa Kari Koivunoro, Itä-Suomen ensimmäisiä reumalääkäreitä. Hän piti vastaanottoa aikoinaan Joensuun reumatoimistossa, kävin hänen hoidossaan. Hän ei ole tietääkseni jäänyt vielä eläkkeelle.

Tamperetta jonkunverran lähempänä olisi kai Heinolan Reumasäätiön sairaala, jossa on reumatologeille yksityisvastaanottoja. Katso www.reuma.fi -sivuilta tarkemmin.

Mielestäni hoitavan lääkärin pitäisi lähettää herkemmin reumalääkärille, voimia "taisteluun"!

Hyvää syksyn jatkoa Sinulle!

Lissuli
Sivun alkuun

IP kirjattu

Amanda
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #32 - 26.09.2005 klo 17:00:28
Tulosta viesti  
Kiitos Lissu!
Toivottavasti tietosi pitää edelleen paikkansa. Kyselin P-K:n keskussairaalasta reumatologeja ja he sanoivat, ettei Tamperetta lähempänä ole sen alan vastaanottoja. Soittelen Suinuuseen heti huomenissa.

t. Amanda

Sivun alkuun

IP kirjattu

maija ruoslahti
Vieras

Vastaus #33 - 24.11.2005 klo 09:54:52
Tulosta viesti  
Amanda..10.9.05
jos vasemman jalan, vai oliko oikea, varpaan tyvinivel on turvonnut, ja on  levinnyt koko jalkapöytään...mahdollisesti nilkkaan asti. Kuulostaa tutulta.
Käy kihtitestissä ja mieti sitten vasta tekoniveliä. Olin varmaan 25, kun minulla oli ensikerran vastaavaa, sitten 30 kun diagnostoitiin.  Painoindeksi 20 ja käytän niukasti alkoholia. Kihti hoituu täysin ruoka- ja juomavaliolla.
maijalta terveiset

Sivun alkuun

IP kirjattu

Amanda
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #34 - 24.11.2005 klo 16:57:24
Tulosta viesti  
Kiitos Maija!
Kihti on tutkittu ja todettu ettei ole sitä. Sain tukipohjallisiin lisätukea päkiöiden kohdalle ja heti helpotti kävelyä. Sukkasillaan ei kärsi enää kulkea ollenkaan, vaan sisälläkin on kunnolliset sandaalit jalassa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Marja-Liisa
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelet norjina!

Sijainti: Turun Seudun Nivelyhdistys ry
Vastaus #35 - 24.11.2005 klo 20:56:06
Tulosta viesti  
Tsemppiä sinulle löytää se oikea lääkäri. Nyt kun on mennyt niin erik aloiksi kaikki, onneksi vielä sama lääkäri ymmärtää vasemman ja oikean puolen vaivat samalla käynnillä. Ortopedi on tosiaan se meidän nivelrikkoisten henkilääkäri.Sanoppa terveisiä lääkärille , että täällä nivelklubissa sait "lähetteen" ortopedille!!!

Tule mukaan toimintaamme!!Turun seudun nivelyhdistys ry!!Liity jäseneksi, vain 10 € v.2009!! tili 430915-2165406. Rörliga leder och ett glatt humör är målet för vår verksamhet!0505939003
Sivun alkuun
IP kirjattu

mai-ja
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #36 - 25.11.2005 klo 13:03:13
Tulosta viesti  
ymmyrkäinen..
olen hiukka  sinua vanhempi, sinun iässä alkoi minunkin vaivani vastaavasti, pikkusormien ensimmäisistä nivelistä, leviten muuallekin sormien niveliin, vääntäen hiukan käsiäni...en saanut kunnon lääkitystä, ensin kortison piikkejä suotta, sitten indometatsinia... ja päädyin olla välittämättä, Isälläni oli myös tauti ja ilmeisimmin olen sen perinyt. Olen tenyt piirustustyötä, pitkin päiväjuoksuin puristellut kyniä ja kirjoittanut koneella...Käytän käsiäni nykyisin samoin kaikella mahdollisella tavalla, jopa raskaammin kuin ennen, puutarhassa, ulkosalla...kipeät ja arat, vaan ei käyttökelvottomat..Sormuksia en enää viitsi käyttää, eivätkä mahdu entiset pienet..isommat lämpimämmät hanskat eli..teen vastaavia juttuja, ja ehkä enmmin. En usko levon auttavan, vaan että käyttäen pidän nivelet liikuvina.
tuulihattu

Sivun alkuun

IP kirjattu

helleena
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #37 - 12.12.2005 klo 10:48:49
Tulosta viesti  
Hei vaan!

Kirjoittelin ja kyselin tuolla paljon aiemmin nilkkakivuista.
Olen saanut rasituksessa kipeytyvään nilkkaani nyt avun. Olen siitä ikionnellinen! Sain tukipohjalliset syyskuussa. Niitä jouduttiin vielä muokkaamaan, ja nyt ne passaavat tosi hyvin. Voi sanoa, että kipu on loppunut. Voin kävellä vielä illallakin nilkan takia!
Sanoin syksyllä, että pärjään vielä lonkkieni ja polvieni kanssa, kunhan saan tuon nilkan vielä yhteistyöhön kanssani. Ja nyt se on!!!
Nilkastani ei löytynyt röntgenkuvissa nivelrikkoa. Minulla on lättäjalat ja jalkaholvini on tosi matalat.

Sivun alkuun

IP kirjattu

anitalaatta
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: tirtsana
Vastaus #38 - 23.01.2006 klo 13:30:56
Tulosta viesti  
Terveiset tirtsanalta,kyllä pieni on ihminen jos tulee lääkäriltä ja tuntee ettei ole apua saanut,rahat vain meni.

Sivun alkuun

IP kirjattu

ritva
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Turku
Vastaus #39 - 01.03.2006 klo 19:14:37
Tulosta viesti  
Hei, kaikki!
Kiitos tosi mielenkiintoisista kirjoituksistanne, joita jo jonkin aikaa olen lueskellut, en vain ole tullut itse osallistuneeksi kirjoitteluun ennen tätä iltaa.
Käsitellystä lääkerepertuaarista ja tähystyksistä on minullekin kertynyt paljolti kokemuksia parin kymmenen vuoden aikana.
Yli seitsemän vuotta sitten keksin Pilates-venyttelyjumpan luettuani siitä jostakin lehdestä. Kokeilin, opettelin hengitystekniikan, tarkastutin terveysaseman fysioterapeutilla ja yhdellä tanssin opettajalla, että tekemäni liikesarjat ja hengitys kulki oikeaoppisesti ja jäin koukkuun!!! (Silloin ei Suomessa ollut vielä yleisesti Pilates-kouluttajia.)
Aamuyöllä, -kun tavallisesti olin herännyt viimeistään klo 3 ottamaan alistuneena päiväni tokkuraan vievän vahvan särkylääkkeen,-meninkin keitiöön matolle puoleksi tunniksi venyttelemään ja hapettamaan niveleitäni, ja sitten jatkoin uniani aamuun, heräten levänneenä ja notkeampana.
Reumalääkärini ja ortopedini ovat kirjoittaneet nykyään lausuntoihinsa "...kyseessä on laaja-alaista vaikeaa artroosia sairastava potilas, joka jatkakoon omatoimista voimisteluaan. Arthryl-jauhe jatkuvaan käyttöön ja Voltaren tai Panacod tarvittaessa..."
Nivelten "avautuessa" liikeradat palautuivat ja pysyvät kunnossa, kyhmyjä ei synny lisää sormiin eikä jalkateriin ja ehkä tuo toinen seikka, josta en aio luopua, arnikki (geelinä,öljynä tai voiteena) on ollut apuna juuri näihin pikkuniveliini.
Minä, joka en päässyt kyykkyyn enkä varpailleni, en saanut käsiäni kunnolla lattiaan, välillä en saanut kynää pidettyä enkä aina kaikkia vaatteita tai peittoa päälleni, pystyn nykyään sujuvasti enempäänkin. Teen apinanraivolla taas käsitöitäkin!
En väitä,etteikö kipujakin olisi vaihtelevasti, mutta silloinpahan muistan mennä aamuyöllä 15 min - 1h15 min jumppaamaan. Ihan tarpeen mukaan säädellen.
Pilates-kirjoja ja ohjaajia, kasetteja ja kaikkea saa tänään jo kaikkialta, kirjastostakin.
Liikkeet ovat näennäisesti tuttuja ja helppoja, mutta niihin pitää oppia liittämäään se oikea "hapetus" eli hengitysrytmi.Ja varmasti vastaavia syvävenytys-juttuja on muitakin.
Terveisiä Aulikselle-vaikka oletkin naishenkilö! SilmäniskuOlet kirjoitellut ihanan valoisasti ja jaksat tsempata muitakin. Kevätaurinko paistakoon meille kaikille "kremppaisille" yritetään kikkailla ja löytää ilonkin aiheita päiviimme.
Tervehtien Ritva

Sivun alkuun

IP kirjattu

Marja-Liisa
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelet norjina!

Vastaus #40 - 02.03.2006 klo 04:05:38
Tulosta viesti  
Meillä on Turussa toivoa että meilläkin alkaa tässä piakkoin PILATES omissa ryhmissämme..eli kuulet kun alkaa..Olemme esittäneet jo toiveen ja siihen vastattu jo myönteisesti, menee vielä hetki kun ohjaajamme on juuri koulutuksessa lisää oppimassa. Kaikkea uutta kannattaa opetella ja kokeilla.

Tule mukaan toimintaamme!!Turun seudun nivelyhdistys ry!!Liity jäseneksi, vain 10 € v.2009!! tili 430915-2165406. Rörliga leder och ett glatt humör är målet för vår verksamhet!0505939003
Sivun alkuun
IP kirjattu

ritva
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Turku
Vastaus #41 - 02.03.2006 klo 11:53:23
Tulosta viesti  
Kiitos, Marja-Liisa viestistäsi!
Oli kiva huomata, että "uusis" huomataan, vaikkei curlingia vielä pelaakaan.
Olisin todella kiitollinen, jos saisin tiedon noista Pilates-tunneista. Päätyvätkö nekin mahdottomiin tuntitaksoihin?
En saa Pilates-sponsorirahaa, mutta hirveästi olen asian puolesta puhunut ihmisille ja surrut Turun surkeata takapajuisuutta ohjaajien koulutuksessa. Onhan niitä Pilates-tyyppisiä voimisteluja erilaisia, mutta juuri meikäläisten tarpeisiin suunnattuja arkirealistisesti ja silti oikeaoppisesti ohjattuja tunteja ei juuri ole tullut vastaan. Ja meikäläisille kohdistettuina niistä saattaisi olla jopa kansantaloudellista hyötyä!
Jään kuulolle ja otan mielelläni kaikenlaisista auttavista konsteista vinkkejä vastaan.
Kiitos ja kivaa päivän jatkoa!
Ritva

Sivun alkuun

IP kirjattu

Marja-Liisa
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelet norjina!

Vastaus #42 - 02.03.2006 klo 14:47:12
Tulosta viesti  
Ei olla puhuttu vielä hinnoista mutta koitamme saada  avustuksia joilla saamme katetuksi myös liikuntaharrastustamme. Ainakin on ohjaaja jo tiedossa, kunhan saa kurssinsa käytyä , hän on jo fysioterapeutti ennestään.

Pilvessä on  taivas..mutta mieli pirteä..just join  Lidlin  caputsinoa ja  sain neuvoteltua hyvän jäsenedun meille  Turun yhdistyksen jäsenille, 10.3 se sinetöidään..

Sivun alkuun
IP kirjattu

ellerukka
Poissa

eteenpäin! sano mummo
lumessa!

Sijainti: Lappi
Vastaus #43 - 02.03.2006 klo 18:03:45
Tulosta viesti  
Heissan Turun yhdistys ja Marja-Liisa!!!

Minäkin olen kovasti kiinnostunut siitä Pilatesista!!Turussa.

Jos ei hinnat pilviin karkaa!!!
Saanhan myös tietoa??

Kiinnostunut ellerukka Turun lähikunnasta.

Päivä kerrallaan, jokaiselle päivälle riittää oma huoli.
Sivun alkuun

IP kirjattu

abuela
Nivelklubilainen
Poissa

Sijainti: turku
Vastaus #44 - 17.03.2006 klo 14:18:03
Tulosta viesti  
Pyöritä silmiäHeippati taas.
Mulla tää nivelrikko alkaa olla siinä pisteessä että jotain olis PAKKO tehdä.
Terveyskeskuksessa vaan vetkutetaan.
Kun puhuin tiistaina lääkärilleni(nuori tytön hupakko)kukonhelttauutteesta niin hän oli ihan sen näköinen kuin ei olis koskaan kuullutkaan moisesta.
Mulla on matkaa ehkä 200 metriä TK:seen,mutta kun tulin sieltä takaisin niin melkein puoli tuntia junnasin tätä väliä vaikka oli kepitkin,niin paljon sattui jalkoihin.
Jokaisen askeleen täytyy asetella niin varovasti ja silti se saattaa jöykkästä pahasti.
Onko kellään tietoo mitä esim,Pulssin ortobedin vastaan otto maksaa?
Saako Turussa jo ilmaiseksi sitä kukonheltta uutetta?
Jos saa niin miten toimitaan?
Eikö yhteiskunnalle tulis halvemmaksi hoitaa ajoissa nääkin sairaudet ettei odotella monta vuotta että nivelet kuluu käyttökelvottomaksi.
Jo vuosia sitten kun mun polveni eka kertaa paukahti rapuissa,niin TK lääkäri vain kohautteli harteitaan ja sanoi;"nivelrikkoa se on,ei sille ole mitään tehtävissä."!
Miks lääkärit valehtelee vai onko ne niin haluttomia hoitamaan ilmaisasiakasta kun maksaviakin on.
Anteeksi että olen näin sapekas tänään. Surullinen

Mikä ei tapa se vahvistaa
Sivun alkuun
IP kirjattu

mustikka
Poissa

Vastaus #45 - 17.03.2006 klo 15:14:35
Tulosta viesti  
Lainaus:
Onko kellään tietoo mitä esim,Pulssin ortobedin vastaan otto maksaa?

En tiedä vaihteleeko nuo hinnat paljonkin eri lääkäriasemien välillä, mutta Perza kun kävi Ortonista hakemassa toisen mielipiteen, lääkärikäynti maksoi 60 euroa ja Kelalta siitä sai takaisin 12,87e. Kaikki mahdolliset toimenpiteet maksaa vielä erikseen, esim. ne lonkan röntgenkuvat maksoivat 71,30e...

Sivun alkuun

IP kirjattu

romppu
Poissa

Vastaus #46 - 17.03.2006 klo 18:06:28
Tulosta viesti  
Lainaus:
Anteeksi että olen näin sapekas tänään. Surullinen

Se on kuule ihan ymmärrettävää, siis varsinkin silloin kun tuntee olevansa ihan heitteillä vaivojensa kanssa. Onneksi tällä palstalla saa tuulettaa, ja kuuntelemassa on kohtalotovereita. Pusu

Sivun alkuun

IP kirjattu

irmeli
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #47 - 17.03.2006 klo 20:02:30
Tulosta viesti  
AUTTAKAA!!!Olen tässä koneella etsinyt ja etsinyt vaan en löytänyt MITEN TILATA NIVELRIKKO-LEHTI.Jonain päivänä sellaiseen törmäsin-se oli juuri kun olin saanut tietää terveydellisestä tilastani-mutta sivuutin aiheen,kun ajattelin että se tieto lisää tuskaa.Vaan nyt kun on sulatellut asiaa,HALUAA TIETÄÄ LISÄÄ JA LISÄÄ!Siis TARVITSEN APUA PIKAISESTI!KIITOS!!!

Sivun alkuun

IP kirjattu

mustikka
Poissa

Vastaus #48 - 17.03.2006 klo 20:38:24
Tulosta viesti  
Lainaus:
AUTTAKAA!!!Olen tässä koneella etsinyt ja etsinyt vaan en löytänyt MITEN TILATA NIVELRIKKO-LEHTI. 

Tarkoitatko Niveltieto-lehteä? Täältä voi tilata lehtiä ja täällä liittyä Suomen nivelyhdistyksen jäseneksi, jolloin saa lehden jäsenetuna.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Paanaz
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #49 - 10.04.2006 klo 14:25:01
Tulosta viesti  
Morjesta kaikille.

Päätinpäs minäkin alkaa kirjoittelemaan tänne omista kokemuksistani.

Oma tilanteeni alkoi 13kk sitten kun löin polveni syöksyn yhteydessä lumen alla vaanineeseen kantoon/kiveen. Polvi oli luonnollisesti kipeä muutaman päivän, mutta helpotti nopsaan. Pari viikkoa siitä kaupan alahyllyltä nostin tavaraa ja ylösnoustessa "napsahti", ja kipu oli mahtava.

Työterveyden kautta sitten apua ettimään, 3-4 viikon ja lukuisten lääkärissäkäyntien, kortisonipiikien, särkylääkkeiden jälkeen lopulta sain lähetteen keskussairaalaan ortopedille (erikoistuva lääkäri). Se vaan väänteli jalkaa ja totesi että ei tässä mitään vikaa ole, mutta laitetaan röntgeniin. Hyvä että tolpillani pysyin käsittelyn jälkeen.

Röntgen oli ok. sitten lähete mageneettikuvaukseen, 3kk odottelun jälkeen sinne, ja sama tuomio, mitään vikaa ole, liekkö päässä sitten. No kivut väheni kesäksi ja pääsin takaisin töihin, syssyllä sitten kivut palasi entistä pahempana, 1,5kk työterveysrumban jälkeen menin sitten yksityiseen ortopedille, tämä sitten pisti tähystysjonoon.

lopulta tammikuussa, 10kk tapaturmasta, tähystysleikkauksessa poistivat nivelkalvon poimun nivelen välistä ja totesi I-II luokan lievää nivelrikkoa kahdessa kohtaa polvea. sairaslomalla olin ollut jo yht. 4,5kk, burana/panacod/tramal kuurilla 6kk, tuossa järjestyksessä. 2kk kuuri glucadolia oli leikkauksen jälkeen.

Leikkaus auttoi kumminkin, kivut loppui 2,5kk ajaksi kunnes viikonloppuna jälleen alkoi samanlaisena kuin oli koko talven ollut. Nyt tuli sitten 3kk kuuri glucadolia ja 2 viikon päästä lääkäriin ja leikanneelle lääkärille jos ei parane itsekseen.

Ikää on siis vain 31v, liekköhän täällä muita nuoria kohtalotovereita? Alkaa hermot mennä kun ei oikein mitään pysty tekemään kun on joko pää lääkkeistä sekaisin tai kivut niin kovat ettei mitään pysty tekemään.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta