Raskas työ on ainakin osasyyllinen nivelrikkoon. Toisaalta ortopedi totesi, että nivelrikko voi tulla myös henkilölle, joka ei liiku juuri ollenkaan. Perintötekijät siis, ja kukaties käyttämättömyys? Niveltulehdus? kemiallinen prosessi? Eläinproteiinit?
Ihminen on luotu liikkumaan!
Toki terveissä rajoissa.
Itse olen syntynyt maalle perheeseen, jossa isä oli työnarkomaani. Ja ohjelmoi myös lapsille (10) pienestä pitäen työtä: navetassa 50 l maitotonkat, metsätöissä alun toisella kymmentä. Sitten 40 v maatilan emäntänä. Selkään tehty jäykistyskeikkaus 30 v. sitten. Sivussa hoitelin viisi lastani.Ja luulin olevani (melko)terve, ja kouluttauduin vielä hierojaksi maatilan sukupolvenvaihdoksen jälkeen, hieman yli kuusikymppisenä. Toki vaivoja ja kipuja oli siellä täällä, mutta ajattelin , että kuuluu ikään ja asiaan...
lonkat ja alaselkä alkoi vaivata, kipuja myös sormissa ja ranteissa. Ensimmäisen puoli vuotta luulin, että lihassärkyjä.
Voitelin Mobilatia ja kylmägeeliä. Ei auttanut. Lopulta arvelin vaivani ja menin tutkimuksiin. Lonkissa, polvissa, lannerangassa, kaularangassa, sormissa ja ranteissa eri asteisia nivelrikkoja. Lanneselässä hermojuuret puristuksissa.
Nyt olen leikkausjonossa ja arvioitu leikkausaika on tammikuussa: suunnitteilla molempien lonkkien nivelten uusiminen. Ranteet voinee jäykistää, jos kipu yltyy sietämättömäksi.
Teen vielä jonkun verran hierontaa. Olen aina liikkunut ja tykkään siitä kovasti, niin hyöty-kuin vapaa-ajankin liikkumisesta. Tämän viikon olen tehnyt risusavottahommia 5 t/pv, ja väliin hoitelen lapsenlapsia.
Varmuudeksi otin arvion useammalta lääkäriltä: fysiatri, ortopedi ja röntgenlääkäri. Kaikki olivat samaa mieltä: leikkaus on ainoa ja seuraava hoitomuoto.
Onko kenellä kokemusta lonkkanivelten uusimisesta samassa nukutuksessa?
Uskallanko????