Normaali aihe Raskas työ ja nivelrikko (Luettu 35 464 kertaa)
antero_m
Nivelklubilainen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 49
Liittynyt: 10.01.2005
Raskas työ ja nivelrikko
12.01.2005 klo 19:30:02
Tulosta viesti  
  Kuinka mahtaa olla , kuinka paljon raskas fyysinen työ vaikuttaa nivelrikon syntyyn ja sen kehittymiseen. Onko se aina syyhteys nivelrikon syntyyn vai sen kehittymiseen.
  Maaliskuussa, kevään ollessa kynnyksellään kuitenkin pääsen leikkaukseen, ja silloin laitetaan lonkkaan tai mahdollisesti molempiin sellaset pinnoiteproteesit.
  Olen 53v kirvesmies ammatiltani, ja hinku palata entisiin töihin on edelleen tallella. Näillä entisillä nivelillä sinne ei ole asiaa, sillä työssä olevat turvallisuus riskit on pakko ottaa huomioon , myös työnantakin oli sitä mieltä, että on syytä laittaa "kulkimet" kuntoon ennenkuin voi palata takaisin. Kokemuksia muilta olisi ihan mukava lukea, tai kuullakkin.

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Lissu
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa



Viestejä: 137
Sijainti: Loviisa
Liittynyt: 10.12.2002
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #1 - 14.01.2005 klo 20:41:37
Tulosta viesti  
Heippa!

Raskas työ riittää yksinäänkin nivelrikon aiheuttajaksi. Mutta syitä voi olla muitakin ja aina usempi syy yhdessä aiheuttaa sen varmemmin. Riskiä sairastumiseen lisäävät mm. perinnölliset tekijät, ylipaino, elämän varrella sattuneet runsaat kolhut (esim. urheiluvammat, jotka aiheuttavat rustovikoja), ylilliikkuvat nivelet(=löysät), muut nivelsairaudet, niveltulehdukset, nivelten rakenneviat(esim. pihtipolvisuus), huono ravinto, tupakointi...

Olavi Airaksinen kirjoitti Nivelyhdistyksen artikkelissa, että esim. maanviljelijät sairastuvat lonkan nivelrikkoon 2-3 kertaa useammin kuin toimistotyöläiset. Taas esim. aktiivijääkiekkoilijanuoret sairastuvat mihin ammattiin tahansa käytyään ihan yhtä todennäköisesti polven tai lonkan nivelrikkoon kuin maanviljelijät.

Onneksi olkoon, kun saat BHR-nivelet! Kaikille se ei ole mahdollista jo luurakenteenkaan takia.

Onnea leikkaukseen, ei tarvitse enää kauaa odotella! Aurinkoista kevättä!

t. Lissu
  

Lissuli
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
aulis
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Voi hylkyläinen!

Viestejä: 231
Sijainti: Järvenpää
Liittynyt: 04.03.2004
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #2 - 15.01.2005 klo 05:59:02
Tulosta viesti  
Hei Antero!
Ilman muuta raskas työ vaikuttaa nivelrikon etenemiseen. Mutta ei se ole automaatti kuitenkaan. Kuten Lissu kirjoitti, monia muitakin syitä on ja nivelrikon kehittyminen on aina yksilöllistä (ja synnynnäiset jutut ovat vielä asia erikseen).
Miulla ylipaino ja liikkumattomuus eivät vielä yksin tehneet pahoja tuhoja, mutta kun sitten lisäsin siihen kuormittavan syyn eli fyysisesti rankan työn, niin johan kului polvet käyttökelvottomiksi parissa vuodessa.
Hienoa, että saat "modernit" tekonivelet ja uskon, että pystyt kyllä palaamaan hommiin niiden kanssa! Kirjoittelehan kuulumisia leikkauksen jälkeen.
Tsemppiä leikkaukseen!
-aulis-
  

Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä – nyt heti.
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Tuppurainen
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 112
Liittynyt: 15.02.2005
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #3 - 15.02.2005 klo 19:38:48
Tulosta viesti  
Ihminen o yhtä kuluvakuin mikä tahansa muukin kone. Ne, jotka ovat joutuneet tekemään jo lapsesta alkaen raskasta työtä, ovat jo 56- vuotiaina melko kuluneita.

Tulehduskipulääkkeitä syödään ja työtä tehdään hampaat irvessä. Mutta tulee se loppu siitäki. Joskus tulee aika hakeutua työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka et itse halaisikaan. Työ on nykyisin kiireistä ja pakkotahtista, johon nuoret saisivat tulla. Mutta kuka tekee ns.raskaat työt, koska ATK- ja muut multimediat kännyköineen ovat poppia.

Harva sitäparikymppisenä vielä tietää, mitä isona haluaisi tehdä. Ei kaikista voi tulla maistereita. Hymiö Hymiö[/color][color=Maroon]
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Hannele Koponen
Ex-jäsen


Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #4 - 25.03.2005 klo 17:49:23
Tulosta viesti  
Heippa Antero

Raskas yksipuolinen kuluttava, toistiva työ vaikuttaa nivelrikon syntyyn, kuten muutkin ovat tässä todenneet.
Ikä on myös riskitekijä. Yli 75 %:lla yli 70 vuotiaista on nivelrikkoa ja sanotaan, että 80 vuotiailla kaikilla näkyy kulumia röntgenkuvissa, vaikka ei välttämättä oireita siitä olekaan.
Työhön paluun jälkeen sinun tulisi huomioida, että tekonivel ei kestä ihan mitä tahansa. Suositus on, että sillä ei nostaisi yli 20 kiloa kuten ei nivelrikkoisellakaan nivelellä.

Ongelmia työhön palaamisessa on ollut ruumillisen työntekijöillä olen kuullut esim palomiessairaankuljettajilla (ei voi savusukeltaa painavat kamppeet päällä, ei voi raahata 100 kiloista potilasta baareilla rappusia alas) sairaan-/lähihoitajilla (potilaiden  jatkuvat nostot/käännöt ovat liian raskaita, ja hoitajat ovat siirtyneet muihin sairaanhoidon tehtäviin, maanviljelijät (kun on täytnyt jatkuvasti nostella esim 50-60 kilkon säkkejä) jne.

Jos saat itsesi hyvään fyysiseen kuntoon leikkauksen jälkeen voi työhön paluusi onnistua hyvinkin,varsinkin jos vältät kaikkein raskaimpia töitä. Toisaalta kirvesmiehen työ on fyysisesti yleensä erittäin raskasta. Töihin palanneita sähkömiehiä kyllä teidän.
Onnea elämääsi
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
erkus
Nivelklubin tulokas
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 7
Liittynyt: 19.01.2006
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #5 - 27.02.2006 klo 09:13:45
Tulosta viesti  
Entinen kirvesmies nykyisin työkyvyttömyyseläkeläinen 56.          Kloppina valimotyössä sen jälkeen elementtitehtaassa levynleikaajana 10 vuotta.sen jälkeen kirvesmies 10 vuotta.Viimeisin työni jauhemaalausala. Kaikissa näissä töissäni raskasta käsityötä. sormien nivelrikkoa (taipumattomat) lonkassa ja polvessa alkava nivelrikko.olen lähes varma raskaan työn vaikutuksesta nivelrikkoon.myös perintötekiät vaikuttavat.Son tua eläkkeelle siirtyminen ennen aikojaan melkoista jaakopinpainia itsensä ja todellisuuden kanssa.Minulle ei kannata sormien nivelleikkauksia tehdä?  Toivon jos jollekkin leikkaukset auttavat niin tee se.   Ei tämä eläkkeellä oleminen ole hassumpaa aikaa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Arja Havia
Vieras


Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #6 - 16.04.2006 klo 18:26:18
Tulosta viesti  
Olen osa-työkyvyttömyyseläkkeellä nivelrikon ja fibromyalgian takia.(Elokuusta 05) Sairastin kaksi vuotta sitten myös rintasyövän.
Olen messualan firmassa somistajana ja teen töitä ma-ke täydet päivät ja sitten lepäilen. Nyt on kuitenkin työnantaja keksinyt uuden työn minulle, kalustevaraston hoitaja. Hänen mielestään olen kykeneväinen nostelemaan tuoleja, pöytiä, ym messuilla tarvittavaa tavaraa. Keräämään ne rakentajille valmiiksi varastosta ja taas messujen jälkeen laittamaan ne paikoilleen varastoon.
Olenkin nyt siivonnut ko varastoa, mutta toppi tulee siinä vaiheessa kun pitäisi sitä varsinaista hommaa alkaa tehdä. Jo nyt, kunsiirtelen siellä tavaroita, käyn napsimassa särkylääkkeitä kesken päivän. Sormet eivät kyllä tule kestämään. Joka toinen sormi on nytkin kuuma ja turvoksissa.
Ihanaa kun on saanut olla pääsiäisen kotona tekemättä mitään raskasta.
Nyt mietinkin, menenkö työterveyslääkärille vai omalle reumalääkärilleni hakemaan todistusta, etten SAA tehdä sellaista työtä.
On niinihmeellistä, ettei työnantajani tajua asiaa. Itse oli mukana tuossa eläkeasiassa. Mutta kai hän luulee, että vaan bluffaan. Toisaalta eihän edes osaeläkkeelle pääse, jos ei ole todella pätevää sairautta.
Vasen polvikin oireilee ja kuvissa siinä onkin jo selvät kulumat.
Jo pelkästään rintasyövänkin takia en saisi nostella 10 kg painavampia taakkoja toisella kädelläni, koska minulta on poistettu toisesta kainalosta kaikki imusolmukkeet ja kun se imunestekiierto ei ole normaali, käsi saattaa pärähtää paksuksi ponnistelusta ja sitten ei paluuta entiseen edes ole.
Voisin tehdä kevyempää työtä ja haluaisinkin, sillä en ole vielä eläkeiässä. Pyöritä silmiä
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Tuppurainen
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 112
Liittynyt: 15.02.2005
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #7 - 16.04.2006 klo 23:27:58
Tulosta viesti  
            Heippa klubilaiset!

On hieno asia, että joku kehoittaa taistelemaan työnantajaa vastaan.Itse en kyennyt siihen.

Itse sairastelin vuonna 2002 ja Kela kehoitti työnantajaa järjestämään kevyempää työtä. Sitä ei edes haluttu järjestää, vaikka olisin kyennyt kevyempään työhön.

Näin työntekoni loppui ja pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle 54- vuotiaana erilaisten kulumien takia.

En ollut itse kypsä eläkkeelle jäämiseen, joten oli opeteltava elämään itselleen.

Nyt olen ollut pian 3 vuotta eläkkeellä ja elämä jatkuu.
On tullut paljon uusia asioita ja harrastuksia tilalle. Pyöritä silmiä

Oma fysiatrini joutui sanomaan minulle suoraan, että olen pian pyörätuolissa, jos en jää pois työstä. Silloin vasta tajusin tilanteen vakavuuden.

Toivon, että jaksaisimme taistella terveyttämme koskevissa asioissa mahdollisimman pitkälle. Ainahan joku on kuitenkin voittaja. Itku

Pääsiäisterveisin: Tupu[color=Orange][/color]
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Millis
Nuorempi Nivelklubilainen
***
Poissa


Entistä en muistele ja
tulevaisuutta en ajattele!

Viestejä: 10
Sijainti: Kirkkonummi
Liittynyt: 29.12.2005
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #8 - 17.04.2006 klo 09:55:35
Tulosta viesti  
Minä olen sama kuin tuo Arja H. Tajusin vasta, että olinkin jossain vaiheessa rekisteröitynyt.
Niin tuosta työstä vielä sen verran, että olen töissä ns. villillä työnantajalla, joka ei ole järjestaytynyt, eli ei noudata mitään muita sopimuksia, kuin häthätää työlakeja ja niissäkin yrittää oikoa. Meillä ei ole luottamusmiestä, koska vakituisia työntekijöitä on alle kymmenen. Messuala perustuu pitkälti freelancereiden käyttöön.
Sitä on aika orpo kun pitää omista oikeuksistaan puolta.
Ei sen puoleen, voisin jäädä kokonaan eläkkeellekin, mutta sitten olisi myytävä asunto, kun ei ole varaa maksaa velkoja. Harrastuksia munulla kyllä on ja nautinkin niistä vapaapäivistä jolloin en ole töissä. Nytkin on matto puissa tekeillä ja koiria on kaksi, jotka liikuttaa.
Mutta tuskin yhteiskunta myöntää eläkettä 53 vuotiaalle, joka voisi oikeasti tehdäkin vielä jotain. Pää toimii ja suu käy, voisin ruveta vaikka puhetyöläiseksi, hih, hih.
Valoisa luonne kun olen ja seurallinen niin eiköhän sitä jotain keksi.
Harmittaa vain tuollainen ymmärtämättömyys. Katsotaan nyt mitä huomenna tapahtuu kun sanon, että joku muu tulee nostelemaan, mä voin sitten vaikka siivota sitä varastoa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ande
Nivelklubilainen
*****
Poissa



Viestejä: 39
Liittynyt: 24.02.2008
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #9 - 24.02.2008 klo 20:34:35
Tulosta viesti  
Voisikohan jo muutaman kuukauden sormia voimakkaasti rasittava työ pistää jotenkin nivelrikon alulle? Menetin työpaikkani kipujen vuoksi eivätkä kivut lakkaa levossakaan. Pelkään valtavasti  Itku

Suvussani on nivelreumaa sekä nivelrikkoa. Kun jäin sairauslomalle niin reumakokeet otettiin ja raumalääkäri totesi ettei reumasta ole kyse. Minulla oli "vain" paha sormien koukistajajänteiden niveltuppien tulehdus sekä kipuja sormien nivelissä. Tupet ovat parantuneet, mutta kivut sorminivelissä jatkuvat ja jatkuvat.....
« Viimeksi muokattu: 24.02.2008 klo 22:11:02 Kirjoittaja Ande »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Tuppurainen
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 112
Liittynyt: 15.02.2005
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #10 - 25.02.2008 klo 10:22:38
Tulosta viesti  
                                                                     Heippa!

Voimia Sinulle kipujesi kanssa! Ymmärrän tilanteesi, koska itse olen kokoenut samaa työssä ollessani. Hymiö

Kyllä raskas työ edesauttaa nivelrikon etenemistä, samoin perintötekijät.

Minkä ikäinen olet?

Ei auta muuta kuin jatkaa elämää eteenpäin vaivoista huolimatta. Taloudellinen tilanne siinä usein romahtaa työkyvyn heiketessä.

Tarvitaan läheisiä ja tukijoita jaksaaksemme elää elämäämme.

Kaikesta huolimatta toivottelen Sinulle kaikkea hyvää jatkossa! Hymiö

Terv. Tuppurainen
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ande
Nivelklubilainen
*****
Poissa



Viestejä: 39
Liittynyt: 24.02.2008
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #11 - 25.02.2008 klo 11:54:35
Tulosta viesti  
Terve Tuppurainen!

En tiedä kysyitkö minun ikääni, mutta kerron nyt kuitenkin olevani vasta nelikymppinen.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Rutina
Nivelklubin tulokas
*
Poissa


Ikirutisija

Viestejä: 9
Sijainti: Keski-Suomi
Liittynyt: 09.03.2008
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #12 - 10.03.2008 klo 19:37:10
Tulosta viesti  
Hei

Täällä reipas 40vee nainen ja töissä metallialalla levyseppähitsaaja siis. Enimmäkseen särmään.
sain tänään epikriisin reumalääkäriltä. Ei reumaa... eikä sitten paljon muuta olekaan. Raskas työ ja rasitusvammaa ja "ehkä" nivelkulumia, nivelet rahisee... Järkyttynyt
Erikseen mainitsee että hyvin raskas päivätyö. jatkohoidon vuoksi röntgen ja tarkemman diagnoosin tekemiseksi Sinetöidyt huulet
Olin hetken sanaton.
Oonko siis täysin terve ja jatkuvat kivut vain koska raskas työ...
jos jätän Arcoxin pois pariksi päiväksi niin johan oon taas posessa.... Itku
Töihin palaaminen pääsiäisen jälkeen ahdistaa jo nyt Surullinen
  

Kuka sanoi että elämä ei olisi epäreilua???
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Lethe
Nuorempi Nivelklubilainen
***
Poissa


loading...

Viestejä: 11
Liittynyt: 10.02.2007
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #13 - 17.05.2008 klo 19:41:39
Tulosta viesti  
Se työn raskauskin on kovin suhteelista, mulla on "kevyt siisti sisätyö" ja silti kädet ihan tohjona.Lääkäri kielsi nostelemasta mitään painavaa ja kun pyysin esimerkkiä niin "ei ainakaan kirjoja" Virnistys
  

Lethe
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Marisija
Nuorempi Nivelklubilainen
***
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 14
Sijainti: Savo
Liittynyt: 15.08.2007
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #14 - 29.06.2008 klo 15:16:43
Tulosta viesti  
hei

minulta reumalääkäri kysyi mitä työtä olen tehnyt kun olkapääni ovat sellaisessa kunnossa Järkyttynyt sanoin että olen ollut viiden lapsen kotiäiti ja jakanut lehtiä lasten kanssa, hoitanut äitini viimeiset 2 vuotta ja anoppini viimeiset 5 vuotta. kantanut kauppaostokset kolmeen perheeseen jne. ei kysynyt lääkäri muuta Silmänisku
nyt kaikissa nivelissa joka alkavaa tai jo diagnosoitua nivalrikkoa Vihainen
sen siitä saa kun jaksaa auttaa lähimmäisiään Sinetöidyt huulet
on paljon muutakin mm. M43.1, M48.0, vikoja myös kaularangassa, masennus, fibromyalgia, astma, verenpainetauti, uniapneatauti, jota hoidetaan c-pap laitteella Itku
syön lääkkeitä laidasta laitaan Järkyttynyt eläkkeelle pääsin vuoden sairausloman ja puolen vuoden kuntoutustuen jälkeen heti Kieli
voi miettiä onko työni ollut raskasta Pyöritä silmiä   en ole ollut eläissäni työelämässä Epävarma ja se näkyy nyt eläkkeessä Epävarma
marisija
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Raakel
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Liike on lääke!

Viestejä: 102
Liittynyt: 22.10.2010
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #15 - 23.10.2010 klo 21:35:11
Tulosta viesti  
Raskas työ on ainakin osasyyllinen nivelrikkoon. Toisaalta ortopedi totesi, että nivelrikko voi tulla myös henkilölle, joka ei liiku juuri ollenkaan. Perintötekijät siis, ja kukaties käyttämättömyys? Niveltulehdus? kemiallinen prosessi? Eläinproteiinit?
Ihminen on luotu liikkumaan!
Toki terveissä rajoissa.
Itse olen syntynyt maalle perheeseen, jossa isä oli työnarkomaani. Ja ohjelmoi myös lapsille (10) pienestä pitäen työtä: navetassa 50 l maitotonkat, metsätöissä alun toisella kymmentä. Sitten 40 v maatilan emäntänä. Selkään tehty jäykistyskeikkaus 30 v. sitten. Sivussa hoitelin viisi lastani.Ja luulin olevani (melko)terve, ja kouluttauduin vielä hierojaksi maatilan sukupolvenvaihdoksen jälkeen, hieman yli kuusikymppisenä. Toki vaivoja ja kipuja oli siellä täällä, mutta ajattelin , että kuuluu ikään ja asiaan...
lonkat ja alaselkä alkoi vaivata, kipuja myös sormissa ja ranteissa. Ensimmäisen puoli vuotta luulin, että lihassärkyjä.
Voitelin Mobilatia ja kylmägeeliä. Ei auttanut. Lopulta arvelin vaivani ja menin tutkimuksiin. Lonkissa, polvissa, lannerangassa, kaularangassa, sormissa ja ranteissa eri asteisia nivelrikkoja. Lanneselässä hermojuuret puristuksissa.
Nyt olen leikkausjonossa ja arvioitu leikkausaika on tammikuussa: suunnitteilla molempien lonkkien nivelten uusiminen. Ranteet voinee jäykistää, jos kipu yltyy sietämättömäksi.
Teen vielä jonkun verran hierontaa. Olen aina liikkunut ja tykkään siitä kovasti, niin hyöty-kuin vapaa-ajankin liikkumisesta. Tämän viikon olen tehnyt risusavottahommia 5 t/pv, ja väliin hoitelen lapsenlapsia.
Varmuudeksi otin arvion useammalta lääkäriltä: fysiatri, ortopedi ja röntgenlääkäri. Kaikki olivat samaa mieltä: leikkaus on ainoa ja seuraava hoitomuoto.
Onko kenellä kokemusta lonkkanivelten uusimisesta samassa nukutuksessa? 
Uskallanko???? Hymiö

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Katrina18
Nivelklubin veteraani
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 363
Liittynyt: 03.02.2009
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #16 - 24.10.2010 klo 09:26:11
Tulosta viesti  
Samassa nukutuksessa? -- mahdoitko tarkoittaa leikkauksen pituutta?
Monetkin leikkaukset voivat kestää paljonkin kauemmin, kuin molempien tekonivelten laittaminen yhdellä kertaa.
Jos ajatellaan että yhden tekonivelen laittaminen kestää parisen tuntia, olen ollut leikattuna kolmenkin verran. Siitä on niin kauan, että esim nukutusaineet ovat varmaan muuttuneet moneenkin kertaan.
Jos nukutuksessa, yhtä aikaa leikkaamisesta olisi jotain haittaa ko potilaalle, ei sitä tehtäisi.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6 171
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #17 - 24.10.2010 klo 12:05:32
Tulosta viesti  
Molempiin polviin tai molempiin lonkkiin voi laittaa tekonivelet yhdellä kertaa. Leikkaus kestää silloin kauemmin mutta on silti mahdollisuuksien rajoissa, ja toipumisvaihe aluksi vähän hankalampi mutta mahdollisuuksien rajoissa sekin. Tällainen leikkaus on rankempi potilaalle ja siksi esimerkiksi minulle ei tehty sitä vaikka ensin meinattiin, mutta sitten kuitenkin leikattiin kolmen viikon välein.

Näitä leikkauksia tehdään paljon spinaali-epiduraalipuudutuksessa, silloin ei tarvitse nukuttaa eikä se ole ollenkaan kamalaa. Minulle tehtiin molemmat leikkaukset spinaali-epiduraalipuudutuksessa, sen laittaminen ei sattunut lainkaan ja olin saanut niin hyvät esilääkkeet, että ihan lunkina kuuntelin kun lonkkia remontoitiin.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Raakel
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Liike on lääke!

Viestejä: 102
Liittynyt: 22.10.2010
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #18 - 26.10.2010 klo 21:03:00
Tulosta viesti  
Joo, tarkoitin sitä, että molemmat lonkat on suunniteltu leikattavan saman tein, samalla puudutuksella/nukutuksella.
Aika on luultavasti tuplaten kuin yhden lonkan leikkausaika, riippuen tietenkin tapauksesta.
Kysymys tähtäsi siihen, uskallanko lähteä siihen, että molemmat lonkat operoidaan samaan aikaan. Kellä on kokemusta, kuinka kauheaa on alkutoipuminen ja liikkeelle lähtö?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
ninni
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


Liike on lääke!

Viestejä: 50
Liittynyt: 16.08.2010
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #19 - 27.10.2010 klo 12:00:52
Tulosta viesti  
Hei Raakkel. Mulla ei ole kokemusta molempien lonkkien leikkauksesta, mutta ensin ehdotettiin yhden lääkärin toimesta yhtäaikaista leikkausta mikä kuulosti minusta melko hurjalta. Nyt on toinen leikattu ja toisen leikkaukseen olen menossa viikon päästä.Välissä 3 kk. Keskustelin leikkaavanlääkärin kanssa mikä olisi viksuinta. Lääkäri sanoi "yhtäaikais leikkaus onnistuu mutta on oltava tosi motivoitunut kuntoutukseen ja ainahan kun leikkausaika pitenee ja alue suurenee riskit on tietenkin suuremmat. Jos olisin halunnut molempien yhtäaikaisen leikkauksen lääkäri olisi sen tehnyt. Mutta itse halusin eriaikaisen leikkauksen vaikka toipuminen pitenee on kuitenkin yksi suht terve jalka käytössä. Pessimistinä ajattelin että jos jotakin menee pieleen niin anakin toinen jalka säästyy. En toki halua peloitella mutta kyllähän  varmaan tuplavoimat tervehtymiseen tarvitaan jos molemmat leikataan yhtäaikaa toki toipumisaika lyhenee.Kannattaa funtsia omaa kuntoa ja onko leikkauksen jälkeen hyvät tukijoukot auttamassa,sillä niitä tarvitaan arkitouhuissa. Tsemppiä vaan sinne!
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6 171
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #20 - 27.10.2010 klo 12:42:41
Tulosta viesti  
Minulle sanottiin ensin että molemmat lonkat leikataan yhtaikaa ja itsekin olisin suostunut, että se olisi sitten ollut kerralla selvä, mutta sitten kuitenkin lääkäri päätti että oli turvallisempaa leikata erikseen, koska minulla oli aikaisemmin samana vuonna ollut aivoinfarkti, pieni tosin. Lopputulos oli että leikattiin 3 viikon välein, melko pian siis ja vaikeinta siinä minusta oli se väliaika, kun toinen lonkka oli leikattu ja toinen muuten huono. Heti toisen leikkauksen jälkeen tuntui paljon helpommalta, kun molemmat jalat liikkuivat ja olivat ikään kuin samaa paria. Juuri tämän liikkumisen takia lääkäri oli päättänyt tehdä toisen leikkauksen niin pian, hän kirjoitti papereihin "Koska on molemmat huomattavan liikuntarajoitteiset, niin kunnon kävelyharjoitukset eivät onnistu ennen kuin molemmat on leikattu." Tietysti tässä on yksilöllisiä tekijöitä paljon, jotka kaikki täytyy ottaa huomioon, mutta tämän 3 viikon välein leikkauksen kokeneena minusta tuntuu, ettei bilateraalisesta eli samalla kertaa molempien lonkkien leikkauksesta toipuminen olisi mitenkään mahdottoman vaikeaa ollut.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Salla_
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 1 845
Liittynyt: 17.06.2008
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #21 - 27.10.2010 klo 15:18:00
Tulosta viesti  
Täällä on kirjoitettu hyvinkin positiiviseen henkeen yhtäaikaisuudesta.
Tiedän kuitenkin myös niitä, joitten toipuminen on alkanut vähemmän onnellisissa mekeissä.
Vaikkei potilastoverin kokemukset anna mitään ennustetta omasta selviämisestä, uskon ja luotan siihen että lääkärit tietävät mitä ovat tekemässä. Kysele, tenttaa lääkäreitä ja vaadi heiltä sellaiset vastaukset ja perustelut miksi hoitosi tehdään heidän sanomallaan tavalla, että ymmärrät ja voit hyväksyä. Vaikka päätös varmaan on viime kädessä lääkäreillä, eivätköhän kuitenkin ota vakavasti harvittavaksi potilaankin mielipide
  

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Salla_
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 1 845
Liittynyt: 17.06.2008
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #22 - 27.10.2010 klo 15:22:02
Tulosta viesti  
Työvoimahallinto järjestää uudelleen koulutusta, tukee työllistymistä ns vajaakuntoiselle.
Älä kuitenkaa missään tapauksessa itse irtisanoudu, keskutele tilanteestasi luottamusmiehen kanssa, jos kuulut liittoon, saat myös sieltä apua.
Voit myös kääntyä työterveyshuollon puoleen ja pyydä heitä järjestämään verkostopaleveri. Siellä keskutelevat sinä, tt-lääkärei, työnantajan edustaja -- luultavasti lähiesimiehesi -- työtehtävien ja -olojen järjestämisestä, jotta pärjäisit työssäsi.
  

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Seabird
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 1 444
Liittynyt: 01.07.2010
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #23 - 27.10.2010 klo 17:12:24
Tulosta viesti  
Verkostopalaverista
Kuntoutus- ja työnluonnetta on mietitty nyt eri tahoilla vuosia. Jonkin sortin verkostopalaveri oli meilläkin. Että osaa ottaa päähän, kun työnantaja tulee "palveriin" kerta toisensa jälkeen- ja taas kerran heillä ei ollut muuta sanottavaa, kun:" kevyempiä työtehtäviä ei ole, tarjoamme lyhennettyä työaikaa...".

Sitä vaan, mettä miksi kokoontua jos ei ole mitään uutta sanottavaa. Tulee väkisinkin mieleen että joku laki vaatii tällaista "seurustelua". Kävelin sieltä kesken pois, kun ei mitään pohdintaa ollut aikomuskaan tehdä... Surullinen . Ilmoitusasiahan tuo olisi ollut, jos mitään ei millekkään voi.

Lohduttahan se että tällä minun vaivallani on huomattava työllistävä vaikutus Täh. Moni taho pohtii, perehtyy ja miettii asiaani - omalta kannaltaan.

Kyllä on Kafkamainen olo.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Salla_
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 1 845
Liittynyt: 17.06.2008
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #24 - 28.10.2010 klo 17:01:48
Tulosta viesti  
Voihan se olla niinkin ettei muita tehtäviä voi järjestää.
Riippuu täysin työtehtävistä, työntekijän koulutuksesta, uudelleen koulutuksen mahdollisuuksista.
Jos työntekijä eläköityy ennenaikaisesti, työnantajalle tulee melkoisesti suuremman kustannukset. Prosenttimääriä, ikä-
rajoja , miten  ko työeläkemaksut lasketaan.
Ikävä tilanne kaikenkaikkiaan kun asia ei etene ja tilanteesi kohennu.


  

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Seabird
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 1 444
Liittynyt: 01.07.2010
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #25 - 28.10.2010 klo 17:36:52
Tulosta viesti  
Lähinnä tuossa verkostopalverissa harmittaa se, että työnantaja tulee aina tuolla yhdellä ajatuksella- ja sitten siitä pitäisi keskustella Pyöritä silmiä.  Eli- miten? Miksi, jos on vain yksi vaihtoehto joka on, että ei ole vaihtoehtoa. Järkyttynyt. Varsinkin kun toisalla olemme miettineet ja päättäneet, että voin ihan hyvin yrittää paluuta entiseen työhön.

Onhan se  toki  kiva vastaantulo työnantajalta, että ei tarvitse heti sairasloman loputtua jaksaa täyttä työaikaa. Sitä ajatusta arvostan kovasti.


  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Salla_
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 1 845
Liittynyt: 17.06.2008
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #26 - 28.10.2010 klo 18:50:54
Tulosta viesti  
Verkostopalaveri voi olla työnantajallekin kova ja vaikea paikka. Varsinkin jos tietää ettei ole tarjota vaihtoehtoja.
Olisi tietysti asiallista olla alaiseensa etukäteen yhteydessä ja kertoa tilanteesta. Kutsua tämä käymään työpaikalla.
Lyhennetty työaika tai osatyökyvyttömyyseläke on hieno asia.
  

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Seabird
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 1 444
Liittynyt: 01.07.2010
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #27 - 28.10.2010 klo 20:08:26
Tulosta viesti  
Aivan, on erinomaista että on osa-aika työ ja osa-aika eläke (jota minulla ei ole ainakaan vielä ollut). Ilman lyhennettyä työaikaa en olisi kyennyt olemaan töissä viimeiseen 2 vuoteen. 

Nythän on niin, että tämä "säihkysääri" kuntotuu vielä ihan normaaliksi työntekijäksi, pitkäksi aikaa  Silmänisku. Kesäksi kuntoon kamppanja on jo täydessä käynnissä.

Välillä vaan nämä selvittelyt ja suunnittelut väsyttävät. Huomaa että on aika kärsimätön sellaisten asioiden suhteen, jotka eivät suoraa edistä kuntoutumista. Kun yrittää todella intensiivisesti kuntoutua, ei tahdo kuuunnella juttuja että "millekkään ei voi mitään..".

Ensiviikolla töihin ja normaaliin arkeen  Silmänisku.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
kurnaus
Aktiiviklubilainen
***
Poissa


nilkan nivelrikko

Viestejä: 926
Sijainti: Pirkanmaa
Liittynyt: 24.10.2010
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #28 - 21.11.2010 klo 18:15:47
Tulosta viesti  
Itse teen myös raskasta työtä. Omalääkärin mukaan Taysissa pitäisi ottaa kantaa myös työkykyyn...
  

M19 Arthrosis subtalari l.dx. , pes equinovarus l.dx.
plantaarifaskian osittainen diskissio
Patellae subluxatio

F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 Tarkkaavaisuushäiriö
Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun
 
IP kirjattu