Normaali aihe Raskas työ ja nivelrikko (Luettu 35 464 kertaa)
antero_m
Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Raskas työ ja nivelrikko
12.01.2005 klo 19:30:02
Tulosta viesti  
  Kuinka mahtaa olla , kuinka paljon raskas fyysinen työ vaikuttaa nivelrikon syntyyn ja sen kehittymiseen. Onko se aina syyhteys nivelrikon syntyyn vai sen kehittymiseen.
  Maaliskuussa, kevään ollessa kynnyksellään kuitenkin pääsen leikkaukseen, ja silloin laitetaan lonkkaan tai mahdollisesti molempiin sellaset pinnoiteproteesit.
  Olen 53v kirvesmies ammatiltani, ja hinku palata entisiin töihin on edelleen tallella. Näillä entisillä nivelillä sinne ei ole asiaa, sillä työssä olevat turvallisuus riskit on pakko ottaa huomioon , myös työnantakin oli sitä mieltä, että on syytä laittaa "kulkimet" kuntoon ennenkuin voi palata takaisin. Kokemuksia muilta olisi ihan mukava lukea, tai kuullakkin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lissu
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Sijainti: Loviisa
Re: Raskas työ ja nivelrikko
Vastaus #1 - 14.01.2005 klo 20:41:37
Tulosta viesti  
Heippa!

Raskas työ riittää yksinäänkin nivelrikon aiheuttajaksi. Mutta syitä voi olla muitakin ja aina usempi syy yhdessä aiheuttaa sen varmemmin. Riskiä sairastumiseen lisäävät mm. perinnölliset tekijät, ylipaino, elämän varrella sattuneet runsaat kolhut (esim. urheiluvammat, jotka aiheuttavat rustovikoja), ylilliikkuvat nivelet(=löysät), muut nivelsairaudet, niveltulehdukset, nivelten rakenneviat(esim. pihtipolvisuus), huono ravinto, tupakointi...

Olavi Airaksinen kirjoitti Nivelyhdistyksen artikkelissa, että esim. maanviljelijät sairastuvat lonkan nivelrikkoon 2-3 kertaa useammin kuin toimistotyöläiset. Taas esim. aktiivijääkiekkoilijanuoret sairastuvat mihin ammattiin tahansa käytyään ihan yhtä todennäköisesti polven tai lonkan nivelrikkoon kuin maanviljelijät.

Onneksi olkoon, kun saat BHR-nivelet! Kaikille se ei ole mahdollista jo luurakenteenkaan takia.