Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2]  Lähetä aiheTulosta
Normaali aihe Miksi sinulla on nivelrikko? (Luettu 90 433 kertaa)
Ann
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: Miksi sinulla on nivelrikko?
Vastaus #50 - 16.02.2009 klo 19:15:29
Tulosta viesti  
Kysyitpä mielikiintoisen kysymyksen Kliseinen

Olen sairastettuani nivelrikkoa vuoden verran ajatellut vain että sain sen koska isällänikin on...
Luettuani kirjoituksenne, aloinkin miettimään voisiko nivelrikko polvissa ja lonkissa johtua nivelreuman aiheuttamista jalkaterämuutoksista...? Siis jalkaterien virheasennoista...

Sivun alkuun

IP kirjattu

katmandoo
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #51 - 16.02.2009 klo 21:52:10
Tulosta viesti  
En tiedä miksi  Nolostunut. Äitilläni on kylläkin sormissa nivelrikkoa, mutta ikääkin on 30 vuotta enemmän eikä sormet ole kiusanneet vielä kuin noin vajaa 10 vuotta. Äitini "lohduttelikin" minua kun kerroin polvieni nivelrikoista että onhan hänelläkin. Siihen sitten vastasin että, niin ... mutta eihän sulla ollut minun iässäni. Tässä sitä pitäisi pärjätä polvilla vielä useita useita kymmeniä vuosia (toivottavasti).

Sivun alkuun

IP kirjattu

Taija
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #52 - 22.02.2009 klo 23:02:20
Tulosta viesti  
Luulen että minun nivelrikko on alkanut fibromyalgiasta, jota olen sairastanut nuoresta lähtien (olen 60v.)
Minulla nivelrikko on sorminivelissä, ranteissa, olkapäissä ja lonkissa. Onneksi polvissa ei vielä ole pahemmin näkyvissä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lakerikenkä
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Koti on ihmisen pesä

Vastaus #53 - 23.02.2009 klo 17:24:20
Tulosta viesti  
Synnynäinen lonkkien sijoitaanmeno. Keinonivel laitettiin toiseen lonkkaan kun olin 27-vuotias, toinen lonkka kesti vähän pitempään eli laitettiin vuonna 2002. Nyt on todettu tähystyksessä polven nivelrikko (luokka IV) ja toinen polvi kuvataan ensi kuussa. En tiedä johtuuko polven nivelrikko siitä, että olen noita lonkkia sairastellut. Tein listan lapsuuden aikaisista leikkauksista ja niitä tehtiin Invalidisäätiöllä lastenosasto nelosella 15 kappaletta. Eipä ne lonkat sitten kestäneet aikuisiällä vaan alkoivat vaivaaman kun olin 24-vuotias.

Ison varpaiden nivelet vihoittelevat välillä niin, että nekin on tietysti kuluneet.

Heitän pyyhkeen kehään Surullinen

Synnynnäinen lonkkien sijoiltaanmeno, useita leikkauksia lapsuudessa ja nyt varaosat lonkissa. En kuitenkaan haluaisi olla kukaan muu kuin juuri minä höystettynä näillä kolhujen tuomilla elämänkokemuksilla.
Sivun alkuun

IP kirjattu

Naukumaija
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Sijainti: Helsinki ja Vihti
Vastaus #54 - 21.03.2009 klo 15:51:05
Tulosta viesti  
Synnynnäinen lonkkanivelen sijoiltaanmeno minullakin, mutta vain oikeassa lonkassa.

'Valuvikaa'  siinä oli muutamaankin suuntaan ja oikea lonkka kaiken lisäksi sijaitsi eri 'korkeudella' kuin vasen.

Niveltä korjailtiin 6-vuotiaana luuduttamalla sinne sääriluusta otettuja siirteitä (onkohan tämä nyt sellainen osteotomia?).

Teini-ikäisenä minulle sanottiin, että tämä sitten rupeaa vaivaamaan keski-iässä. Ja näin kävikin. Itse asiassa kipuja on ollut enemmän tai vähemmän tuosta korjausleikkauksesta lähtien, mutta ei se tahtia niin kauheasti haitannut. Jos jalka oli huonommassa kunnossa, käytin lääkkeitä. Enimmäkseen tilanne pysyi hallinnassa ja jalan kunto oli vähintäänkin siedettävä.

N. 12 vuotta sitten todettiin röntgenkuvan perusteella nivelrikko.  
Mutta raivokkaalla jumppaamalla pystyin asiaa aika hyvin auttamaan -aika pitkään.

Niin, juu,  neuvottiin silloin nuorena myös aina pysyttelemään alipainoisena, mutta tämä ei ole kovin hyvin onnistunut ; ) mutta varmaan olisi tosiaan viivästänyt nivelrikon kehitystä.

Syksyllä 2007 tilanne paheni lyhyessä ajassa, ja silloin totesin, että tilanne ei enää enää liikunnalla parane.
« Viimeksi muokattu: 09.06.2009 klo 16:13:54 Kirjoittaja Naukumaija »  

Naukumaija (58): Oikean lonkan synnynnäinen luksaatio, dysplasia -> vakava nivelrikko. 01/2009 täysproteesi (keraami/keraami) Peijaksessa. Nyt Kliseinen
Sivun alkuun

IP kirjattu

pikkumyy
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #55 - 07.05.2009 klo 17:34:26
Tulosta viesti  
Hei vaan kaikille!  Ajattelin nyt viimein itsekkin ilmottautua joukkoon.
Sain nivelrikon putoamisonnettomuuden takia nilkkaani pari vuotta sitten. Leikattiin Töölössä. Pirstaleena oli nilkka. Paljon pistivät rautaa. 12 viikkoa kipsi jalassa.  Oli elämä aika synkeää.
Suosittelivat rautojen poistoa. Kertokaa viisaat, millainen operaatio on? Sattuuko kovasti? Olitteko kauan saikulla. Jatkossa tekonivel tilalle. Ajattelin nyt kuitenkin useamman vuoden tällä pärjätä. Hirvittää tuo rautojen poisto. Oli karumman puoleinen toipuminen viimeksi.

Aurinkoista kesää kaikille

pikkumyy

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mimmix
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #56 - 17.05.2009 klo 21:29:32
Tulosta viesti  
Yliliikkuvat nivelet kuulemma on yksi syy...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #57 - 29.06.2009 klo 14:51:59
Tulosta viesti  
Kumma tarina, jota vastaavaan en ole törmännyt (enkä hurjalla googlaamisellakaan löytänyt selitystä enkä kuvausta vastaavasta tapauksesta):

12-vuotiaana kaaduin luistinradalla oikealle kyljelleni (johon tuli muhkea mustelma) ja muistan silloin epäilleeni koululle palatessa, että onkohan jotain rikki. Myöhemmin iltapäivällä alkoi vasen lonkka tuntua "hassulta", ei varsinaisesti kipeältä.  Illalla minä hölmö lähdin kuitenkin vielä hiihtämään ja hiihdin kymmenkunta kilometriä. Sen jälkeen oli vasen lonkka selkeästi kipeä.

Seuraavana aamuna koivella ei päässytkään liikkeelle. Ihan päivien tarkkuudella en muista jatkoa, joko heti tai hiukan myöhemmin (pääsiäinen oli juuri tulossa) mentiin terveyskeskukseen, jossa epäiltiin kramppia, annettiin ohje lämmittää ja verrytellä, ja tuikattiin piikki diatsepamia.

Taas päivä pari, ja nyt jalka ei ottanut lainkaan päälleen (jossain välissä se oli niin kipeä, etten päässyt sänkyyn vaan yhden yön torkuin tuolissa.

Uudestaan terveyskeskukseen, jossa ottivat vuodeosastolle, Mittasivat senkan. Mittasivat sen uudestaan. Sitten lähdettiinkin kiireellä Rovaniemelle (Sodankylästä).
Oli ollut reilusti toisella sadalla. Siellä sitten makasinkin kymmenen viikkoa, koipi vedossa ja antibiootteja.

Jälkitarkastuksessa lääkäri lupasi, että siihen tulee kulumaa kuuskymppisenä, toiseen seitsemänkymppisenä. Liikoja lupasi.  Itku

Ensimmäistä kertaa jalka alkoi vihotella joskus 1987, ei tykännyt Karhunkierroksesta. silloin meni levolla ja verryttelyllä ohi.

Kuutisen vuotta sitten lonkka kipeytyi selvästi, ja työterveyden kautta päädyin ortopedille, joka sanoi että pitäisi leikata, ja antoi lähetteen kunnalliselle puolelle, ja kun aikanaan Jorviin pääsin, totesi ortopedi, että eheei vielä läheskään (hulluinta oli että kumpikin lääkäri vaikutti ihan "täysjärkiseltä"), ja antoi sitten Arthryl-reseptin. Mokomasta olikin tuolloin jotain apua.

Nyt pääsiäisenä se alkoi Tolkien tyyliin (siis vuosipäivän tienoilla; silloin 1972 oli myös pääsiäinen huhtikuun alussa) vihoitella tosiaan, aamulla ei meinannut liikkeelle päästä ja työmatka (bussi + metro, puoli kilometriä kävelyä pysäkille) tuotti tuskaa; ruinasin työterveydessä taas Artrylia, joka ei tällä kertaa tuntunut auttavan, pikemminkin päin vastoin, ja lopulta päädyin tilaamaan ajan (yksityisesti) ortopedille. Nyt aletaan katsoa mitä tehdään.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #58 - 29.06.2009 klo 16:09:35
Tulosta viesti  
Kumma ilmiö, että miten oikealle kyljelle kaatuessaan voi satuttaa vasemman lonkan? Kummaa tuokin, että lääkärit olivat noin eri mieltä leikkauksen tarpeellisuudesta. Oikeastaan toivoin vähän aikaa itselleni samaa viime heinäkuussa, kun Hatanpään reumalääkäri oli laittanut minulle lähetteen Coxaan, että jospa Coxan lääkäri sanoisi ettei tarvitse leikata. Eikö mitä, minut oli laitettu suoraan kiireellisenä leikkausjonoon pelkän lähetteen perusteella, ennen kuin Coxassa oli kukaan minua nähnytkään, vaikka olivathan he tietysti nähneet röntgenkuvat. Hyvä oli että leikattiin, kyllä ne lonkat niin sökönä olivat ettei muuta keinoa ollut ja elämänlaatu parani huikeasti.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #59 - 29.06.2009 klo 16:48:20
Tulosta viesti  
Tuo tosiaan olikin kummallinen ilmiö - että vasemmalle sattui, vaikka oikealle kaatui - olisiko sen itse asiassa venäyttänyt siinä jotenkin kaatuessa.
Sen tulehduksen synty on myös käsittämätön, "ystävämme" stafylococcus aureus siellä taisi jyllätä - äitini tuossa sanoi epäilleensä että pöpöt olisivat päätyneet niveleen sen rentoutuspiikin mukana (olisiko mahdollista?).

Muistan että se Jorvissa ollut ortopedi kysyi kuka oli sanonut, että pitää leikata ja kun nimi papereista löytyi, totesi merkitsevällä äänellä että "ai, *****" (viitaten etunimellä). Epäilen koulukuntaeroja (pyritäänkö lykkäämään mahdollisimman myöhään vai leikkaamaan mahdollisimman pian), ja sitä että yksityinen puoli tietysti haluaisi paljon ja julkinen vähän potilaita...

Äh, nyt kävi ilmi, että lääkäri jolla kävin, on lomalla heinäkuun loppuun. Ja nyt vasta tajusin, että olisin voinut älytä viedä vanhat kuvat mukaan uusia otettaessa, nyt röntgenlääkärin lausunnossa lukee ettei vertailukuvia ole. Niitä olisi ollut kuuden ja kahdentoista vuoden takaa (silloin kenkkuili selkä, mutta työterveys yllättävän järkevästi suostui ottamaan samalla kuvat lonkistakin, kun pyysin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Naukumaija
Poissa

Sijainti: Helsinki ja Vihti
Vastaus #60 - 29.06.2009 klo 17:01:29
Tulosta viesti  
Terve Laura_vm60!
Aika mieleenkiintoinen oli hoitokuvio silloin -72. Jotensakin tulehduksellinen, ja olit vielä vedossakin, miksiköhän? MIkä kumma mahtoi olla diagnoosi?
Odottiko, ne jotain luutumista tuona 10:nä viikkona?
Itsekin olen ollut  vedossa, kun synnynnäistä sijoiltaanmenoa oli korjailtu leikkauksella 6-vuotiaana.

Tuon tapaisesta kipeytymisistä,  kuin sinulla -98 ja ja nyt myöhemmin,
minullakin kokemusta on koko aikuisiältä. Enimmäkseen olen nappaillut niihin tulehduskipulääkkeitä. Viimeksi Arcoxiaa. Ehkä sinullekin löytyisi helpotusta lääkkeistä. Arthryl ei ehkä tuohon jalkaan enää auta, mutta voi tietysti muihin niveliin tepsiä.

Paitsi lääkkeet tarpeen mukaan, liikunta ja venyttely ovat olleet ne keinot joilla selvisin koiven kanssa viisikymppiseksi.

Jos kuusi vuotta sitten ei sinua suostuttu leikkaamaan, voi tilanne olla ihan toinen.
Jorvissa ei nykyään enää leikkauksia tehdäkään, vaan ne on pääkaupunkiseudun osalta keskitetty Peijakseen, missä minäkin olin tammikuussa.
Aivan oikean askeleen olet nyt ottanut, kunpa vain ortopedistä saisi nyhdettyä kaikki tarvittavan tiedon, jotkut kun taitavat olla vähän umpimielisisä!

Olet varmaan kokeillut monenlaisia jumppia ja liikkeitä, mutta suosittelisin sulle kuitenkin vielä jalan venytystä: Vaikka portaikossa tai jollakin jakkaralla seisten ja roikutat kipeää jalkaa, jossa on vaikkapa nilkkapaino. Vaikka 5 min päivässä.
Auttoi minua - ainakin vähäsen - vaikkei mitään varsinaisesti parannakaan.

29.06.2009 klo 18:05:56
Pieni muokkaus jälkikäteen: Laura_vm60 ehtikin kertoa lisää aiheesta, kun mulla oli tää on viesti auki koneella, en ollut huomannut. Sorry sekoilu..
« Viimeksi muokattu: 29.06.2009 klo 18:08:14 Kirjoittaja Naukumaija »  

Naukumaija (58): Oikean lonkan synnynnäinen luksaatio, dysplasia -> vakava nivelrikko. 01/2009 täysproteesi (keraami/keraami) Peijaksessa. Nyt Kliseinen
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #61 - 29.06.2009 klo 18:24:08
Tulosta viesti  
Nyt kun olen alkanut etsiä tietoa noista tulehduksista, niin ihmettelen kyllä sitä hoitotapaa -72: antibiootteja sain suun kautta (useampaakin lääkettä, en itse asiassa tiedä mitä, ainakaan siihen aikaan kun ei sen ikäiselle kovin paljon kerrottu), ja vedossa jalka oli pitkän aikaa (olisiko ollut tarkoitus pitää se liikkumattomana?). Sitten vielä kainalosauvoilla monta kuukautta (nykytyyliin olisin kai sekä päätynyt leikkauspöydälle että saanut tujut myrkyt suoraan siihen niveleen, ja sairaalassaoloaika olisi takuulla ollut lyhempi).

Se 80-luvun lopun särky oli selkeästi rasitusta, ja ihan erilaista kun nuo viime vuosien oireet (lääkäri - Ortonilla jossa kävin - totesi että sivusuuntaan ei liiku enää yhtään ja eteenpäin 90 astetta - varpaankynsien leikkuu tuottaa vaikeuksia, nauhakenkiä vältän ja ohuita sukkia yritän taistella jalkaani vain juhlatilaisuuksiin (paksun nilkkasukan voi vetää "takakautta").

Jäykistynyt koipi on pikku hiljaa - 2002 tyttären syntyessä merkitytin papereihin, että se jalka ei taivu, ettei tarvitse tapella jalkojen levittämisestä "akuutissa" tilanteessa, ja sen jälkeen on alkanut olla muitakin vaivoja kuin pieni jäykkyys.

Jäykkälonkkainen olen ollut aina, esim. risti-istuntaan pääsin ennen sitä tulehdustakin juuri ja juuri, sen jälkeen en lainkaan (jalkaa ei liiemmin kuntoutettu, kerran pari kävin jollain lääkintajumpparilla vielä sairaalassa, ei mitään kotiohjeita - olen jo pitkään miettinyt, olisiko säilynyt kunnossa pitempään jos siitä olisi aikoinaan huolehdittu.

Kipulääkkeiden syömistä, varsinkin profeenien, olen koettanut välttää viimeiseen saakka - -97 minulle määrättiin Buranaa kuurina selkäsärkyyn ja olen kironnut lääkärin alimpaan hornaan: tulos oli nimittäin se, että mikään sen sukuinen ei enää tehoa migreeniini (ja lisäksi kuurin loputtua alkoi hillitön migreenikohtaus johon minulla ei ollut lääkkeitä - ja tolkuton kiire), kun lisäksi leposärkyä ei ole onneksi ollut, niin olen lähinnä koettanut käyttää (luontaistuote) Relaxantia ja kipulääkevoiteita.

Ortopedi vaikutti kyllä oikein lupaavalta, ja on luultavasti niitä parhaita asiantuntijoita.

Sivun alkuun

IP kirjattu

lexie
Poissa

Sijainti: Lappi
Vastaus #62 - 02.09.2009 klo 19:24:31
Tulosta viesti  
Oikean ranteen nivelrikko lähti nivelreumasta, mutta todnäk paheni treenaamisesta jne. Ranne nyt luudutettu.
« Viimeksi muokattu: 16.06.2013 klo 18:36:39 Kirjoittaja lexie »  

*eläminen on eri asia kuin elossa pysyminen*
Sivun alkuun

IP kirjattu

maxis
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #63 - 26.12.2009 klo 22:23:28
Tulosta viesti  
Moi Romppu. Ole tiukkana vaan, pystyt siihen jos pystyt 26 kg laihduttamaan niin pystyt mihin vaan! Tsemppiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

sussumuzu
Senioriklubilainen
Poissa

Olkapään ja polven nivelrikko

Sijainti: Espoo
Vastaus #64 - 31.12.2009 klo 14:07:51
Tulosta viesti  
Romppu hang on there vai miten se ny kirjotetaan Virnistys
Tuntuu että joku mättää kun kivun perimmäistä syytä kartetaan ja annetaan kupoli täyteen nappia napin perään mukavahan se on että jollain yritetään viedä kipu mutta kun ei se loputtomiin auta ja ei meiän ihmisten kroppa sitä varten ole että maksan voi hajottaa lääkkeillä,Miten niistä napeista sitten pääsee eroon kun monesta tulee oikeasti riippuvaiseksi?? lähipiirissäni törmännyt useaan masentuneeseen juuri, joilla taustalla kauhea määrää kipulääkkeitä ja siihen sitten vielä masennuslääkkeet ja noh mitä muuta siitä seuraa loppujen lopuksi sairaseläke, kun ei ketään huvita saada ihmistä työkuntoon. Meistä yksikään ei varmaan tietentahtoen halua sairaseläkkeelle huvikseen "loikoilemaan" - päinvastoin, monilla menee elämänhalukin kun tuomiona jatkuva pilleri rumba ja kivut joilta et varmana töitä kyllä tee.

Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen;
Itsellä nivelrikko todettu olkapäässä ( oikea ) 07, tapturman seurauksena,rustorenkaan repeämä, olan monisuuntainen instabiliteetti, jota vissiin yritettiin korjata silloin 07 kesällä,nyt tilanne sama.

En tiedä muuta ku että helvetinmoisissa kivuissa on oltu jonku aikaa ja lekuriin en jaksais edes mennä, niin nähty juttu. Panacod-tramal-burana800 mennään sillon ku olkapäälle sattuu sopimaan, unettomia öitä on tullut muutenkin kuin 3kuisen vauvamme takia  Kliseinen Olen siis melko nuori 28v, neljän lapsen kotiäiti. Näin täällä , Tsemppiä kaikille kivuissa kärvisteleville.

i'd rather hurt than feel nothing at all
Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Sijainti: Pirkanmaa
Vastaus #65 - 25.10.2010 klo 19:56:55
Tulosta viesti  
Minulla on sekundaarinen nivelrikko nilkassa, joka on tullut toisen kerran leikattaessa kampurajalkaa. Näin yksityisen ortopedin mukaan on tapahtunut. Nilkassa on myös osteonekroosi, joka on nyt hyvässä kunnossa.

M19 Arthrosis subtalari l.dx. , pes equinovarus l.dx.
plantaarifaskian osittainen diskissio
Patellae subluxatio

F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 Tarkkaavaisuushäiriö
Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

k24043
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #66 - 18.01.2011 klo 11:14:24
Tulosta viesti  
15 vuotta sitten repes oikee ulompi nivelkierukka josta poistettiin osa. sen jälkeen rustopinnat on vissiin kulahtaneet rasituksesta tai muuten.

Sivun alkuun

IP kirjattu

pii@
Senioriklubilainen
Poissa

Mikä ei tapa, se vahvistaa...
Ehkä.

Vastaus #67 - 14.01.2012 klo 08:41:00
Tulosta viesti  
kerronpa minäkin tarinani.. hieman vajaat 3 vuotta sitte liukastin varmasti sen kevään viimeisenä liukkaana aamuna kuuluisien viimeisten sanojen saattelemana: mennään tosta, siinä ei varmaan ole liukasta. Ja samantien nurin, tuloksena trimalleolaarimurtuma vasemmassa nilkassa. Leikkaus, kipsi 7 viikkoa, kipsinpoisto ja parin viikon päästä töihin. Hullu kun olin. Olen kuitenkin töissäni jatkuvasti jaloillani ja askelia tuli viime kesänäkin vielä jopa 16000/työvuoro...
Jalka oli kipeä, särkylääkkeitä kului. Ensin poistettiin syndesmoosiruuvi ja muutamaa kuukautta myöhemmin kaikki muutkin ruuvit ja raudat yhtä lukuunottamatta, ajateltiin niiden aiheuttavan kipuilua. Ja aina vaan jalka oli kipeä, pikku hiljaa kaikki rakkaat harrastukset jäivät (sauvakävely, kuntosali, ratsastus, vesijuoksu, uinti) kun mistään ei yksinkertaisesti tullut mitään -tai tuli, mutta seurauksena ihan jäätävät säryt.
Lääkäreittenkin luona ramppasin, aina vaan lääkkeitä lisää ja toteamus että kattellaan tässä vielä hetki eteenpäin kun olet noin nuorikin.  Virnistys Ikää oli kaatuessani 32v. Kuntoutusta määrättiin aina vaan lisää ja siitä olenkinsaanut jonkinlaisen avun (ja sitä aionjatkaa niiin kauan kun vakuutus vain sen suostuu maksamaan...) Hermotus tutkittiin useaankin otteeseen ja todettiin, että nilkassa on kaiken muun hutun lisäksi vielä hermovaurio kiusana..
Nyt sain viime syksynä vihdoin diagnoosin: nivelrikkoa molemmissa nilkkanivelissä ja nivelraon kaventuma nilkassa, lisänä tosiaan tuo hermovaurio.Lisänä kaikenmaailman kalkkipatteja vähän siellä ja täällä ympäri nilkkaa.. Työnkuvani on nyt muutettu (pidemmän sairauslomajakson jälkeen oli pakko) ja olen pääsääntöisesti istumatyössä.  Epävarma En viihdy, en saa tehdä sitä mistä pidän. Ehkä edessä on alanvaihto...
Eilen kävin jälleen kerran ortopedillä. Kuulemma kaikki kuntoutuksessa hyviksi havaitut nilkan kinesioteippaukset ovat vain haitaksi jalalle, niitä ei saisi enää laittaa. Nivelsiteet ovat kunnossa, kuulemma. Vaikka itse olenkin eri mieltä. nilkka kun pyörii iahnmiten sattuu kävellessä jos en keskity huolella. Hiukan enemmän kun liiun on tuloksena kauheat säryt, olenkin siis keskittynyt enemmän tähän sohvaperunan osaan nykyään ja kun töissäkin vaan istun en enää liiku juuri lainkaan. Viime viikonloppuna olin vähän viihteellä ja olihan sitä pakko vähän koittaa tanssiakin. seurauksena 4 päivää jatkuvaa särkyä..... Vihainen
Suunnittelivatpa alemman nilkkanivelen jäykistystäkin, tosin lopputuloksesta ei olisi minun tapauksessa takuuta kun on tuo hermovauriokin, saattaa äityä pahemmaksi vaan (näin sanoi lääkäri). Tää on niin tätä.
Et ei oo kauheesti ollut aihetta hymyyn viime aikoina. Mut onneks on loma tulossa ja matka lämpimään, katsotaan saisko siellä yhtään käveltyä vai pitääkö tyytyä tsuumailemaan elikoita jeepin lavalta; oon lähdössä Namibiaan valokuvaamaan.... Kliseinen

Nilkka sökönä... ihan vaan pelkän liukastumisen vuoksi.
Sivun alkuun
IP kirjattu

Hapu
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #68 - 15.01.2012 klo 12:59:13
Tulosta viesti  
Minulla ei ole tietoa nivelrikosta perheenjäsenilläni, mutta sen tiedän,että isän ja äidin puolelta meidän suvussa on ollut reumatismia. Minulla on niin kauan kuin muistan ollut kipuja nivelissä ja syykin selvisi 2005 paikkeilla, minulla oli siihen aikaan erittäin kovat lihas-ja nivelsäryt ja olin pitkin lapsuutani ja nuoruuttani potenut milloin mitäkin niveltä (turvotusta, kolotusta jne.) ja sitten nivel parani itsestään ilman hoitoa. Reumalääkäri totesi tuolloin , että tulehdusreumaa mulla ei ole ,mutta jokin "reuma" kylläkin ja kirjoitti diagn. luetteloon "tuntematon reumasairaus" ja hypermobiteettisyndrooma. Hoito-ohjeena lihashallintaa parantava jumppa ja fysioterapia. Menin sitten omakustanteisesti fysioterapiaan ja opettelin Pilates-tyyppistä venyttelyä ja lihashallintaa parantavia liikkeitä.

Fibroksi tätä epäiltiin,mutta saatuani kaularangasta lannerankaan asti pidemmän aikaa kuurina kortisonipistoksia fysiatri totesi ettei tämä fibroa ole, kun kortisoni auttaa.

Pidemmän päälle sitten tilanne helpottui, siirryin enemmän kasvisruokavaliolle ja painonpudotuksen myötä paranin oireistani lähes oireettomalle tasolle. Kuitenkin  vuosi sitten jotain tapahtui ja vasen jalkani kipeytyi järjettömästi. Eka oire oli "kuminauhan venytys" nilkan sisäpuolella ja pistävä kipu kävellessä,  magn todettiin,että Tibialis Posterior interior- jänne  oli revennyt pitkittäissuunnassa. Lisäksi todettiin artroosi nilkkanivelissä. Mitään selkeää tapaturmaa ei tapahtunut, mutta itse uskon, että ylipaino ja nää rakenteelliset ongelmat (lattajalka alusta asti, reumaattisuus ja yliliikkuvuus tms. ) yhdessä vaikuttivat siihen, että mulle kehittyi ajan kuluessa nivelrikko. Kysyin mua hoitaneilta lääkäreiltä, että olenko itse aiheuttanut nivelrikon olemalla ylipainoinen,mutta kaikki 3 sanoivat, että et, sillä ajan myötä nivelrikkoa olisi kuitenkin esiintynyt tuon nivelten muljahtelutaipumuksen takia. Toisaalta se lohdutti,mutta silti en voi olla ajattelematta, että ylipaino on ilman muuta ollut yksi - ja varmasti isokin tekijä tässä.

Hypermobiliteettisyndrooma
"Joku reuma"
Psoriasis
vasemman nilkan tripleluudutus 19.12.2011
Sivun alkuun

IP kirjattu

tuulianlonkka
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #69 - 16.01.2012 klo 13:54:25
Tulosta viesti  
Jaa, olisi mielenkiintoista tietää..
Mummon siskolla (86v) on kyllä sormissa nivelrikkoa, kuten minullakin. Mutta olen kyllä ensimmäinen suvussa, joka joutuu lonkan tekonivelleikkaukseen ja vieläpä 43 vuotiaana. Raskaita hoitotöitä tehnyt yli 20 vuotta, maalla kaikkea mahdollista työtä esim. hevosten kera, liikkunut/urheillut monipuolisesti lapsesta saakka eikä ole sitä ylipainoakaan. Eli jotain rakennevikaa, mitä elämän kuormitus ei sitten kestänyt?  Epävarma

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #70 - 17.01.2012 klo 13:25:43
Tulosta viesti  
Minulla on ortopedien mukaan periytynyt taipumus nivelrikkoon, varsinkin kun nivelrikkoa esiintyy sorminivelissä. Molemmilla vanhemmillani on huonot polvet, kuitenkaan heillä ei ole tekoniveliä. Olen ainut perheessä, jolla on näkyvä nivelrikko useammassa nivelessä. Ensin luulin saaneeni nivelet liikunnalla tähän kuntoon ja tämän ikäisenä. Ortopedien antama tieto helpotti ainakin itsesyytöksistä. Mistä teitää vaikka olisin paljon huonommassa kunnossa, jos en olisi harrastanut kilpa- ja aktiiviliikuntaa. Liikunta ei ole jäänyt, kuitenkin lajit ovat muuttuneet nivelystävällisiksi. Liikunta on minun tapani rentoutua ja nauttia vapaa-ajasta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

tuulianlonkka
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #71 - 17.01.2012 klo 16:34:37
Tulosta viesti  
Aivan, eihän sitä voi tarkkaan tietää.. eli onko liikunnasta ollut hyötyä vai haittaa nivelille? Lihaskunto ainakin on parempi enemmän liikkuneena  Hymiö
Itse olen myös nuorempana treenannut aktiivisesti ja kilpaillutkin. Viime vuosina päivittäin liikkunut ratsastaen ja lenkkeillen harrastuksena/elämäntapana. Kuluneen vuoden aikana sitten koiralenkit ovat jääneet tyngiksi ja ratsastus kokonaan tauolle. Surullinen  Näihin haluan parannuksen parin viikon päästä tulevalla leikkauksella, toivotaan..  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #72 - 17.01.2012 klo 20:00:16
Tulosta viesti  
Minulla  tekonivelleikkaus poisti säryt, liike- ja liikkumisrajoitukset. En edes halua tietää millaista elämäni olisi, jos polvia ei olisi leikattu. Todennäköisesti olisin ihmisraunio särkyjen ja liikerajoitusten vuoksi. Onneksi sain uuden mahdollisuuden!  Hymiö Kiitos ortopedien! Hymiö Polvet ainakin toimii ja mahdollistaa liikkumisen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Sijainti: Pirkanmaa
Vastaus #73 - 09.02.2012 klo 20:42:40
Tulosta viesti  
kurnaus kirjoitti 25.10.2010 klo 19:56:55:
Minulla on sekundaarinen nivelrikko nilkassa, joka on tullut toisen kerran leikattaessa kampurajalkaa. Näin yksityisen ortopedin mukaan on tapahtunut. Nilkassa on myös osteonekroosi, joka on nyt hyvässä kunnossa.

Eli minulla on kampurajalan jälkitila.

M19 Arthrosis subtalari l.dx. , pes equinovarus l.dx.
plantaarifaskian osittainen diskissio
Patellae subluxatio

F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 Tarkkaavaisuushäiriö
Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #74 - 06.04.2012 klo 16:58:54
Tulosta viesti  
Tulenpa minäkin tänne nivelrikkoisten seuraan. Nivelrikkoa koko rangassa, polvissa, käsissä ja jaloissa. Jotain periytyvää sorttia, meillä kaikilla sisaruksilla on jonkin verran -kenellä enemmän, kenellä vähemmän. Ekaa kertaa n.parikymmpisenä niskakuvista lääkäri sanoi, ettei noilla niskoilla ainakaan ikkunanpesijäksi aleta - tuumasin ettei ollut kyllä tarkoituskaan Virnistys Samalla tunnusteli kädet ja sanoi että kämmenissä jotain siltoja nivelrikosta?ei oo vielä tähänpäivään selvinnyt mitä ne on. Nyt melkein viisikymppisenä selkäkuvat näytti ettei kovin ruusuinen ole tulevaisuus, leikattiin jo kertaalleen. Kävin juuri arvuuttelemassa pitäiskö polvea alkaa vaihtamaan, osteotomiasta 13 vuotta, ja ongelmia riittää. Mutta näillä mennään eteenpäin ja mieli korkealla, aina kun kipulääkitys kohdallaan Kliseinen

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #75 - 07.04.2012 klo 13:08:51
Tulosta viesti  
Syy nivelrikkoon ei aina selviä. Asiaa olisi varmaan helpompi käsitellä, hyväksyä, jos olisi esittää selkeä syy.
Lonkkien osteotomiasta meni liki 30v ennen kuin tuli tekonivelten aika. Tuostakin ajasta 2/3 meni seurataan. Ensimmäinen kolmannes kului osteotomioitten jälkitilaa seuratessa.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #76 - 07.04.2012 klo 17:09:03
Tulosta viesti  
Näin se on että ei kaikkiin tahdo syytä löytyä, ja pitää vain oppia olemaan ettei murehdi kaikkea etukäteen - ehtii sitten myöhemminkin:)

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

Ande
Nivelklubilainen
Poissa

Vastaus #77 - 14.10.2012 klo 12:59:48
Tulosta viesti  
Minä tein sormia voimakkaasti rasittavaa työtä vajaat kolme kuukautta vuosien 2007-2008 vaihteessa. Siitä nivelrikko sai alkunsa. Sitä ennen sormeni olivat täysin oireettomat.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Immuli
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #78 - 15.12.2014 klo 13:00:41
Tulosta viesti  
Pusu
Heippa!
Tässäpä uusi nivelrikkoinen ja raihnainen joukkoonne.
Todennäköisesti minun nivelrikkoni ovat lähes kolmenkymmenen vuoden ajan hoitotyötä tehneen ammattivaiva. Siihen vielä kuus mukulaa päälle.
Vielä kun on yliliikkuvat nivelet ja äidin perimä ja kait jonkinmoinen herkkyys koko rupissa saada näitä vaivoja niin johan on kumma jos ei olisi.
Peukaloiden alimmasta nivelestä se alkoi, oli varsinkin oikea niin kipeä ettei maitopurkkia auki saanut. Vasenkin oireili ja oireilee, mutta sillä kädellä pitää nykyisin monesti tehdä juttuja. Koko oikean käden kipu on joskus niin paha ettei sillä mitään voi tehdä. Hoitotyötä vuodeosastolla kun teen ja kädessä on peukalotuet on välillä hankalaa. Jatkuva peseminen jne. Potilaiden, varsinkin vuodepotilaiden auttaminen menee joskus lähes kyyneliksi ja hammasta purren. Minulla kun oli tämän vuoden alussa kaularangan pullistuma ja sen takia lähes puoli vuotta saikkua, ei kohtelu ole ollut enää samanlaista, kelpaan kyllä tekemään pitkiä putkia aamuvuoroja, mutta kaikki pyhät joista lisärahaa tulisi on listanlaatija hypännyt kohdallani ohi? Sanoi, että ajattelin ettet ole työkykyinen. Olemme olleet työterveyshuollon kanssa neuvottelussa, jossa minut todettiin tästä vaivasta työkykyiseksi !
Kuinka siis uskaltaisin edes kertoa että nyt krakaa toinen paikka, kädet loppuu, voimaa ei ole ja kipu tekee välillä työn vaikeaksi. Minulle kun ei työnantaja silloin aikaisemminkaan pystynyt osoittamaan muuta työtä. Ehdotuksiini ei vastattu.
Tuntuu masentavalta kun työterveyshuollon lääkärikään ei anna mitään tukea, kysyin mitä teen? Hän sanoi että sairaslomaa? Minä en pysty kun on jo tappiin asti sekin pidetty. Ja jos nyt jään, miten sitten minun käy, mihin minut laitetaan kun palaan?
Mistähän sitä voisi saada tukea näihin kysymyksiin?
Sen verran olen kuitenkin tolokku ihiminen, että osaan hakea tätä niveltietoa ja sen hoidosta itsekin, ja kaikkea mitä te viisaat ihmiset ja kanssakärsijät kirjoitatte tulen lukemaan. Pusu

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #79 - 15.12.2014 klo 15:56:17
Tulosta viesti  
Heissan!
Kyselet mitä voi tehdä.
Minä vammauduin 2kk valmistumiseni jälkeen...eli koko työurani hoiturina olen ollut vähintään 30% invalidi. Olen tehnyt 100% työuran, poislukien proteesinlaiton jälkeinen kuntoutuminen joka venyi ja venyi, mutta onnistui kuitenkin.  Asioitani on mietitty komiteassa jos toisessakin. Johtotähtenä on ollut että ensin peruskunto kohdalleen, sitten koulutusta tai työn/työtehtävien vaihtoja "vammojen sallimissa rajoissa". Joku vanha tutkimus kertoi aikoinaan että "duunarihoiturilla" pettävät nivelet ja pomoilta pää  Silmänisku Silmänisku Silmänisku. Eli vakavasti ottaen, nivelvaivat ovat hoitajien perusvaivoja. Usein törmää tuohon ajatteluun että hoitajan pitäisi olla ns. "terve". Oikeasti aika harva on ihan terve. On diabeetikkoja, verenpainetautisia, rytmihäiriöisiä ja meitä nivelrikkoisia. Itse koen että ainut este tehdä tätä työtä on, että ei saa nostaa "jalattomia", jotta oma proteesi ei irtoa Silmänisku. Mikäli vaiva on käsissä, on tilanne toinen, mutta niitäkin voidaan käsittääkseni hoitaa samoin periaattein kuin polven/lonkan nivelrikkoa. Eräs kollega sai reuman eikä saanut enää ampullia (lasinen lääkepullo, josta pitää katkaista sormin kaulaosa)auki. Hän vaihtoi ajanvarauspolikinikalle töihin.

Vuorotyön ongelmat alkavat kunnolla kasautua 40-50 ikävuoden välillä. Samalla tulee normaalia kremppaa, verenpaineen nousu on aika tavallinen, sydämen rytmihäiriöt vuorotyön rasitteista ja ne kaikille tyypilliset unihäiriöt. Samaan aikaan aktivoituvat sitten nivelvaivat. Täh. Kaikki tuo tuli aika yllättäen itselleni viimevuosina. Jäin vuorotteluvapaalle joka on ollut loistava tapa päästä hiljalleen kuntoon. Unihäiriöt alkavat olla ohi. Kipulääkkeitä ei juuri kulu. Verenpaine on ok. Vielä kunto taas kohdalleen- ja taas keksitään jotain tekemistä.

Ensin siis mielestäni pitää saada elimistö kuntoon (hyödyntäen lomat, sairaslomat, vuorotteluvapaat) jolloin voi jo osa kivuistakin helpottua, sitten kivut hallintaan ja mietitään taas missä tehdään töitä ja miten. Koulutus voi olla vaihtoehto ja niitäkin on monenlaisia, mm. oppisopimuskoulutus, ammatillinen täydennyskoulutus. Harmi vain että "alalla" tähän ei ole vielä kunnolla tartuttu, "itketään" vain hoitajapulaa..

Olen  itse pitänyt tärkeänä että on joku perusterveydenhuollon taho, jossa hoitaja/lääkäri pari on selvillä tilanteestani ja sen muutoksista. Heidän kanssaan on sitten mietitty eri vaihtoehtoja tilanteessani. suunnitelmallisen kuntoutumisen tueksi. Harmi vain että vaihtuvuus on joka puolella huima. Viimeisen 2v:n aikana kaikki asiaani hoitavat tahot ovat vaihtuneet..

Juuri nyt mietin tätä ohjetta:
" Liikennevahingossa vaikeasti vammautuneille korvattavan lääkinnällisen kuntoutuksen tulee perustua julkisessa terveydenhuollossa laadittuun kirjalliseen kuntoutussuunnitelmaan. Kuntoutussuunnitelmaan kirjataan kuntoutuksen tavoitteet sekä kaikki kuntoutujan toimintakyvyn ylläpitämiseksi ja edistämiseksi tarvittavat kuntoutustoimenpiteet. Jatkossa arvioimme liikennevahinkovammojesi johdosta suositeltavien kuntoutustoimenpiteiden korvattavuuden ensisijaisesti kuntoutussuunnitelmasta ilmenevien tietojen perusteella. Korvauksen saamiseksi ei jatkossa enää riitä yksin hoitavan lääkärin tai terapeutin laatima kuntoutussuositus, vaan käytössämme on aina oltava myös ajan tasalla oleva kuntoutussuunnitelma. Suunnitelman tulee olla saman sisältöinen kuin mitä Kansaneläkelaitos edellyttää. Kansaneläkelaitoksen kuntoutussuunnitelmalomaketta voi käyttää suunnitelmaa laadittaessa ja tarkistettaessa. Vaihtoehtoisesti suunnitelma voi olla kirjattuna E-lääkärinlausuntoon. Pyöritä silmiä

Siinä näyttäisi olevan vain se ero kelaan nähden, että vakuutusyhtiö toivoo selvitystä joko terveyskeskuslääkäriltä tai keskussairaalasta (joissa en ole käynyt pariin kymmeneen vuoteen).  Nyt suunnitellaan kokonaisvaltainen kuntoutussuunnitelma joka ei ole vain sairauden hoitoa vaan kokonaistilanteen kartoitus joka tarkistetaan ajoittain. Mielestäni edistystä. Mitenkähän työnantaja on linkitetty tuohon suunnitelmaan? Mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää.

Kela sanoo näin:  http://www.kela.fi/tyoikaisille_selvitykset-ja-tutkimukset.
Tulipa pitkä teksti  Nolostunut

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #80 - 15.12.2014 klo 16:02:24
Tulosta viesti  

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #81 - 15.12.2014 klo 17:53:34
Tulosta viesti  

Sivun alkuun

IP kirjattu

Karmella
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: merikarvia
Vastaus #82 - 20.12.2015 klo 12:40:13
Tulosta viesti  
omat vaan on kulahtaneet, kukaan ei tiedä mistä.. oon vaan ite miettiny johtuuko nuo lonkan nivelrikot kun harrastin parikyt vuot ratsastusta ja tein jalkaprässejä salilla ja selässäni on skolioosi,.. no ehkä kaiken summa, ei oo vastauksia tullu.

Nivelrikko todettu 2010, Tekonivelet on, 09/15 ja 06/16
Sivun alkuun

IP kirjattu

lexie
Poissa

Sijainti: Lappi
Vastaus #83 - 23.08.2016 klo 19:24:06
Tulosta viesti  
Reuman aiheuttamaa nivelrikkoa levinneenä nyt kolmos-nelosvarpaan tyviin. Sillai tää homma näemmä etenee..!

*eläminen on eri asia kuin elossa pysyminen*
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #84 - 19.12.2016 klo 10:45:06
Tulosta viesti  
Nytpä törmäsin Niveltiedossa ensi kertaa jonkinlaiseen kohtalotoveriin!

Eli bakteeritulehduksesta alkuun lähteneestä nivelrikosta.

Tosin siinä puhuttiin epämääräisesti lapsuudessa sairastetusta streptokokkitulehduksesta lonkassa (eri pöpö kylläkin, minulle oli tietoni mukaan iskenyt jokin stafylokokki)), ja oli näköjään huomattavasti nopeampi ja rajumpi, kun oli nelikymppisenä jo vienyt ihan rammaksi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 
Lähetä aiheTulosta