Normaali aihe Kortisonipiikki (Luettu 11 594 kertaa)
romppu
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Sijainti: Helsinki
Kortisonipiikki
10.06.2004 klo 20:19:27
Tulosta viesti  
Jotkut ovat ehdottaneet minulle, että ottaisin nivelrikkopolveeni kortisonipistoksen. Onko siitä mitään apua/hyötyä? Ja ennen kaikkea, onko joitakin haittavaikutuksia? Olen kuullut, että kortisoni kerääntyy elimistöön eikä poistu sieltä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hannele
Ex-jäsen

Re: Kortisonipiikki
Vastaus #1 - 11.06.2004 klo 14:05:05
Tulosta viesti  
Kortisonipiikki yleensä helpottaa nivelrikko-oireisiin, kuten reumaankin tulehtuneeseen niveleen.
Kyllä sellaisen voi ottaa silloin tällöin ja se on paikallishoito.Väliä  piikeillä on hyvä pitää ainakin vaikka nelisen kuukautta. Useamminkin voi pistää, jos on jo esin tekonivelleikkausjonossa.Kortisonipistoksen jälkeen niveltä olisi hyvä rasittaa vuorokauteen mahdollisimman vähän. Kävely vain pakolliset matkat. Muutenkin olisi hyvä lepäillä muutamia päiviä, että tulehdus rauhoittuu kunnolla.Jos on, niin sauvat tai pyörätuoli käyttöön. Englannin liigassa on pelaajilla tullut polviin vaurioita, kun kesken pelin on pistetty kortisonia ja heti jatkettu peliä.
Kortisoni ei keräänny elimistöön. Toisilla tehoaa hyvin pitkäksi aikaa. Toisilla apua voi olla vain viikko.

Mieti myös Artzalpistossarjaa. 3-5 piikkiä polveen viikon välein. On itsellä hyviä kokemuksia ja monella muullakin. Ei sivuvaikutuksia eikä likkumisrajoituksia ja teho on itselläni kestänyt n. 1,5 vuotta, jollain jopa 5 vuotta.On rustolle ravintoa.Reseptilääke ja Kelakorvattava.

Sivun alkuun

IP kirjattu

romppu
Poissa

Sijainti: Helsinki
Vastaus #2 - 29.10.2004 klo 12:59:33
Tulosta viesti  
Lainaus:
Mieti myös Artzalpistossarjaa. 3-5 piikkiä polveen viikon välein.

Kysäisin ortopediltani. Ei kuulemma auta minulla; pitäisi olla omaa rustoa jäljellä ja sitä ei ole.  Surullinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lissu
Poissa

Sijainti: Loviisa
Vastaus #3 - 01.12.2004 klo 21:39:47
Tulosta viesti  
Heippa Romppu!

No nyt olet lukenut jo toisenkin kortisonijutun. Näin käy kun käy yksitellen läpi ja heti vastaten näitä...

Kortisoni ei keräänny elimistöön. Se tämä suun kautta otettava kortisoni isoina annoksina pitemmän päälle pyöristää ja pöhöttää, kerää nestettä jne.

Juuri siksi, ettei kortisoni hajoaisi liian pian elimistöön ja hoitaisi toivottua kohtaa, pitää olla hissuksiin eräiden lääkäreiden mukaan jopa viikko. Heinoassa pannaan esim polvipotilas vuorokaudeksi piston jälkeen täydelliseen liikkumiskieltoon. Tänä aikana saa liikkua vain pyörätuolilla.

Sen näkee pian onko pistoksesta apua. Jos suht tiheään on pistetty useita kertoja, ei silloin kortisonista ole apua.

Minulle on joskus lääkäri sanonut röntgenkuvan perusteella, ettei siihen kannata enää pistää. Olen ruinannut piikin ja yllätys-yllätys: se tepsi sittenkin! Joskus kannattaa olla itsepäinen!

t. lissu

Lissuli
Sivun alkuun

IP kirjattu

lexie
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Lappi
Vastaus #4 - 06.11.2005 klo 12:39:51
Tulosta viesti  
No hei, oma kokemukseni kortisonipiikistä on hyvä. Olen saanut kyseisen piikin 2 kertaa ja toisella kertaa se ei kuitenkaan tepsinyt niin kuin ensimmäisellä kertaa. Ymmärsin lääkärin pistäneen sen väärään kohtaan, koskapa piikityskohtaan nousi mustelma. Sehän on aika raju operaatio loppujen lopuksi.

*eläminen on eri asia kuin elossa pysyminen*
Sivun alkuun

IP kirjattu

joku
Vieras

Vastaus #5 - 16.11.2005 klo 17:27:27
Tulosta viesti  
Hyvä se on itellä viisi sellaista ja lisää tulossa, hyvin pelittää sössitty paska sen jälkeen ja työt luistaa  Kliseinen.

Sivun alkuun

IP kirjattu