Normaali aihe Miksi sääriluita särkee? (Luettu 6 408 kertaa)
Ossi
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Takaperin portaissa, ei
tarvi kääntyä palatakseen!

Sijainti: Vantaa
Miksi sääriluita särkee?
02.04.2003 klo 16:41:46
Tulosta viesti  
??? Olen ihmetellyt jo parisen vuotta, sitä miksi sääriluitten särky on kovempaa aamuisin kuin nivelrikkoisten polvien.
Olen kysellyt asiasta useammalta lääkäriltä, mutta selkeää selvitystä en ole asiaan saanut.
Särkylääkkeillä saan polvien säryt hiukan himmenemään, mutta sääriluita särkee lähes jatkuvasti. Särkyä on eniten kylmillä ilmoilla ja myös silloin kun joudun kulkemaan portaita alaspäin (takaperin kävellen) useamman kerran päivässä.
Portaitten laskeutuminen etuperin aiheuttaa samat säryt sääriluihin jo ensimmäisellä kerrosvälillä. Kotoani ulos on 32 porrasta. Vihainen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hannele Koponen
Vieras

Re: Miksi sääriluita särkee?
Vastaus #1 - 06.04.2003 klo 23:45:44
Tulosta viesti  
Hei Ossi

Minulle tulee mieleen kirjoituksestasi alkava polvien nivelrikko, joka alkaa juuri kivuilla rappuja alas mennessä. Polven kuten lonkankin nivelrikko säteilee kipuja välillä koko jalkaan. Itse sain lonkan nivelrikon aikana ennen tekonivelleikkausta kipuja myös polveen ja aina nilkkaan asti.
Nivelrikkosta johtuen emme kävele oikein, vaan säästämme kipeää niveltä, josta aiheutuu kävellessä virheasentoja.
Monilla tämä aiheuttaa myös selkäkipuja.
Nivelrikkoisen ei pitäisi kävellä yleensäkään portaita. se on erittäin kuormittavaa ja kuluttuvaa jo ennestään kuluneelle nivelrustolle. Joten hissi käyttöön, jos se on mahdollista, sinulla ei ilmeisesti ole.

Testaapa onko kyynärsauvoista apua keventämässä kävelyä. Sen pitäisi auttaa ainakin polvien kuormitukseen ja särkyyn, jos se auttaa sääriluihinkin, tiedät, että kipu säteilee ja johtuu polvista.

Oletko kokeillut kylmäpakkauksia polviin erityisesti iltaisin useamman kerran noin 10 minuuttia? Jos saat niillä polvien nivelkivun helpottamaan voit vetää johtopäätöksen siitäkin muihin särkyihin.
Jo vanha kansa tiesi, että kylmällä ilmalla kolottaa eli siis nivelkivut ovat pahimpia kylmällä (ja kostealla) ja sään vaihteluissa.

Pyydä lääkäriltäsi myös nivelrikkolääkkeitä. Ne auttavat osalla sairaista todella hyvin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ossi
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Takaperin portaissa, ei
tarvi kääntyä palatakseen!

Sijainti: Vantaa
Vastaus #2 - 12.04.2003 klo 11:29:06
Tulosta viesti  
PusuKiitos vastauksestasi, Hannele.
Arvasit oikein, hissiä ei ole. Portaita on kaikkiaan 35 kpl suuntaansa. Etuperin niitä en pysty alaspäin kulkemaan.

Kylmää olen kokeillut, mutta se vain pahentaa tilannetta. Lämpöhauteilla pahimmat kivut hellittävät hetkeksi.

Ongelma on se että molemmat polvet ovat kierukattomia/rustottomia.

Lääkärini ei ole muita rohtoja tarjonnut kuin Ketorin 100mg. On päiviä että pärjään yhdellä kapselilla päivän mutta joskus niitä pitää ottaa ns. "kourakaupalla". Nämä uudet Cox-2 pastillerit ovat sen verran arvokkaita ja niitä laatikon kokeiltuani en huomannut mitään eroa särkytilanteessani.

Yhteen asiaan kiinnitin huomiota. Yhdestä hampaastani lähti paikka ja hammasta alkoi kolottaa ja seuraavana päivänä alkoivat kunnon säryt sekä polvissa että sääriluissa. Katsotaan tiistaina, kun hammas on korjattu, mikä on tilanne silloin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

aavee
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Mä relaan, relaa säkin!

Sijainti: Kerava
Vastaus #3 - 09.09.2003 klo 20:34:39
Tulosta viesti  
Hei Ossi  Hymiö ,
Toivottavasti kesän lämpimät säät toivat helpostusta säärikipuihisi. Minullakin on toisinaan kipuja jaloissa (muualla kuin nivelissä) vähän samaan tapaan kuin lapsena, jolloin niitä nimitettiin kasvukivuiksi. Nykyään ei kyllä kasva muu kuin ympärysmitta  Surullinen. Olen itse päätellyt ja lääkärikin on vähän nyökkäillyt myöntävästi, jonka olen tulkinnut siten, että omat jalkasärkyni johtuvat selästä. Selässä on hermopinneongelmaa ja se vaikuttaa myös jalkoihin. Miten on oman selkäsi laita??

Ketorinista sen verran, että jokunen vuosi sitten luin jostain, että Ketorin saattaa lisätä ruston kulumista, jolloin se ei olisi viisain valinta nivelrikkoiselle. Joku muu tulehduskipulääke saattaisi olla parempi vaihtoehto. Cox-lääkkeet ilmeisimmin ovat teholtaan entisen kaltaisia, pidemmässä käytössä ne ovat kuitenkin vatsaystävällisempiä. Jossain kyllä oli joku tutkimus, jonka mukaan ne taasen saattavat aiheuttaa joillekin jotain maksaongelmia  ???, tiedä näistä...

syysterveisin, aavee

spinaalistenoosi +2x polven tekonivel + 2x lonkan tekonivel
Sivun alkuun

IP kirjattu

Lissu
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Sijainti: Loviisa
Vastaus #4 - 01.12.2004 klo 19:15:31
Tulosta viesti  
Heippa!

Sääriluukipu voi hyvin olla ns. heijstekipua polvista. Ihan lääkäri on joskus sanonut, että semmoinen on tavallista.

Ketorin tuntuu aika miedolta, paljon tehokkaampi olisi kenties Panacod. Panadolkin saattaisi riittää...

t. Lissu

Lissuli
Sivun alkuun

IP kirjattu